PROFIL: DENZEL WASHINGTON |
PROFIL: DENZEL WASHINGTON |
Je nová doba - kým noblesný Sidney Poitier bojoval za práva černochov, iný urastený a ženami aj mužmi zbožňovaný černoch, Denzel Washington, sa nebojí byť politicky nekorektný a raz za čas poukázať na to, že farba pleti hrá v našom každodennom živote veľkú rolu. Oveľa radšej je ale súčasťou príbehov neskúmajúcich farbu pleti, ale odtiene duše a srdca.
VIZITKA
Dátum a miesto narodenia: 28. 12. 1954
Manželka: Od r. 1983 herečka a speváčka Pauletta Pearsonová-Washingtonová. Spoznali sa na nakrúcaní snímky „Wilma“ a majú štyri deti vrátane dvojičiek.
Zaujímavosti: Vždy pekne oblečený Denzel sa narodil majiteľke salónu krásy a kazateľovi ako druhé z troch detí (ďalej má sestru Lorice a brata Davida). Rodičia sa rozviedli keď bol teenager, ale deti boli odchodom na internát ušetrené tohto psychologického stresu.
Newyorčan D.W. sa chcel stať lekárom. Medicínu študoval na Fordham University v newyorskej štvrti Bronx. Ale ešte počas štúdia zmenil priority na umenie a univerzitu dokončil ako novinár. Po tom, ako sa stal bakalárom, najbližšie dva roky neoddychoval – odišiel do San Francisca, kde absolvoval – vďaka štipendiu - herecké kurzy v American Conservatory Theatre. Štúdium nedokončil a radšej sa vrátil do N.Y. Tu našiel uplatnenie v divadle s pomocou Williama Shakespeara. Jeho divadelná kariéra dosahuje vrcholu členstvom v spoločnosti Negro Ensemble Company. Aj keď začiatkom 90. rokov jeho hviezda ako hollywoodskeho herca vychádzala a stávala sa viditeľnou aj bez ďalekohľadu, prijal rolu kráľa Richarda III v rovnomennej shakespearovčine v newyorskom Central Parku.
Herecky debutoval koncom 70. rokov Greenspanovou TV snímkou Wilma. Ale úspech dosiahol až na troch Oscarov nominovanou drámou Príbeh vojaka. Zahral si tu vojaka Melvina Petersona. K tomu po prvý krát ale došlo už v divadelnej hre Charlesa Fullera „Vojakova hra“ (kde ašpiroval na cenu Obie´82). Hru na plátna kín priviedol Norman Jewison. On a Denzel sa mali opätovne stretnúť až koncom 90. rokov na mystifikačnom Hurikánu v ringu, za ktorý bol herec nominovaný na Oscara. Ale nepredbiehajme.
Po Jewisonovi prišiel iný veterán kinematografie, Sidney Lumet (Moc s Richardom Gereom) a úspešný nemocničný seriál St. Elsewhere. Tomu bol Denzel verný niekoľko sezón a popri tom si odskakoval príležitostne na nakrúcanie celovečerných filmov. To ho radí k zástupu iných hviezd s televíznou minulosťou (Bruce Willis, George Clooney). Denzelovi na cestu výraznejšie zažiarila až hviezda Richarda Attenborougha, keď s ním v druhej polovici 80. rokov nakrútil podľa skutočných udalostí Volanie slobody, kde stelesnil muža bojujúceho za práva černochov. Výsledkom bola prvá (a nie posledná) oscarová nominácia. Zlomovým je rok 1989, kedy získava Zlatý glóbus a Oscara za historickú drámu Glory. V nej Edward Zwick rozpráva príbeh z vojny Severu proti juhu (1861 – 1865) a v hlavných úlohách sa predstavili Matthew Broderick a Morgan Freeman. Po na hercove pomery nemiestnej odbočke komédiou Biely policajt s čiernym srdcom (AKA Problémy so srdcom), kde bol buddy partnerom Boba Hoskinsa, sa ho začiatkom rokov deväťdesiatich prvý krát ujíma jeho dvorný režisér Spike Lee. Spolu nakrútili niekoľko projektov (v Moje lepšie blues sa stretol s Wesleym Snipesom, v He Got Game sa predstavil s typickým černošským afrom v melodráme o vzťahoch otcov a synov a basketbalom). Za vodcovského Malcolma X bol opätovne nominovaný na hereckého Oscara. Podobne ako v Príbehu vojaka, aj tu stelesnil postavu, ktorú prvý raz hral už v divadle (hra „Keď sa kurčatá vracajú do rodných hniezd“).
Po ďalšej nežiadúcej odbočke (Ricochet highlanderského Russella Mulcahya, kde ho ale zatienil démon John Lightow) a spolupráci s Kennethom Branaghom v návrate k Shakespeareovi - Veľa kriku pre nič -, kde to bolo zapratané veľkými menami (napr. Emma Thompsonová, Keanu Reeves, Michael Keaton), prišla ďalšia príležitosť, noblesná a v dobe vzniku kontroverzná, jednými milovaná, druhými opovrhovaná dráma Jonathana Demmea Philadelphia. Aj keď boli postavy až príliš delené na dobré a zlé a aj keď sa snímka neubránila citovému vydieraniu, dodnes zostáva silnou drámou o tom, že v každom z nás sa skrýva nie len porozumenie, ale aj strach, ktorý ventilujeme hnevom a ponižovaním druhých. Ani Washingtonov donedávna ešte gaymi opovrhujúci fúzatý advokát Joe Miller nebol ušetrený zjednodušujúceho scenára, ale vďaka jeho zanietenému sústredeniu bolo možné uveriť, že za práva svojho bieleho, homosexuálneho a umierajúceho klienta (Tom Hanks), bojuje úprimne.
Nasledovná adaptácia politického trileru Johna Grishama Prípad Pelikán (r. Alan J. Pakula), kde hral s Juliou Robertsovou, dokázala, že romantický hrdina z neho nebude ale komerčný úspech bol nezanedbateľný. Viac mu to pristalo vo vyložene chlapskom deji, ponorkovej dráme vyhrotených charakterov v extrémnej situácii, zvádzajúc ako kpt. Hunter psychologický súboj s Geneom Hackmanom pod dohľadom Tonyho Scotta, Dona Simpsona a Jerryho Bruckheimera. Ale i keď sa Krvavý príliv stal hitom, už za pár rokov od premiéry pre mnohých divákov zapadol v prachu nezáujmu. Po ďalšom oddychu len zriedka navštíviaci naše televízne obrazovky (kuriózne sci-fi Bretta Leonarda Virtuozita, kde ako dobrý policajt naháňal v budúcnosti šialeného Russella Crowea, prípadne prehliadaný noir Diabol v modrom Carla Franklina) sa dostavil rok 1996.
A s ním opäť starý známy Ed Zwick a ďalšia vojnová dráma, akurát zo súčasnosti. Plukovník Serling má za úlohu vypátrať ako to bolo s prípadom pri výkone služby zosnulej kapitánky vrtuľníku (Meg Ryanová). Odhaľuje pravdu, ktorí chcú mnohí zatajiť (Lou Diamond Phillips, Matt Damon...) a snáď sa niečo dozvie aj sám o sebe (Odvaha pod paľbou). Ale i keď galantným dojmom pôsobiaci Washington patrí medzi absolútnu špičku hollywoodskych hercov, pomerne často absolvuje aj povestný krok vedľa. Ten neotrasie na jeho charizme a obľúbenosti u masového, predsudkov aspoň sčasti zbaveného publika, ale čo z toho, že býva jedným z mála svetlých okamihov daných projektov, keď zvyšok často nestojí za veľa? V zaujímavom mystickom trileri Gregoryho Hoblita si s Johnom Goodmanom a Donaldom Sutherlandom strihli policajtov, pátrajúcich po nadprirodzeným dojmom pôsobiacich sériových vraždách, ale divák si zapamätal prevažne mačku a pesničku rollingstonského Micka Jaggera (Anjel smrti). V adaptácii novely „The Bishop´s Wife“ Roberta Nathana so šarmom sebe vlastným stelesnil anjela po boku Whitney Houstonovej, ale Osobný strážca sa neopakoval a Kazateľova žena zlyhala.
Situáciu mohol napraviť Zwickov smutne vizionársky politický triler Stav ohrozenia, ale napriek pútavým akčným sekvenciám a nepríjemne nepríjemného teroristického scenára bol najväčším plusom tradične uvoľnený (napriek závažnému deju) Denzel ako protiteroristický agent FBI so svojim tímom (Tony Shalhoub, Annette Beningová...) sa dostávajúci do čelnej zrážky nie iba s teroristickou bunkou pôsobiacou v New Yorku, ale aj fanatickou vojenskou zložkou zastúpenou Bruceom Willisom. Washington nikdy neobľuboval nezávislú tvorbu a tomu odpovedá aj kvalita niektorých jeho projektov. Napr. serial killer Zberateľ kostí síce režíroval Phillip Noyce, zápletka rozprávala o divákmi obľúbenom motíve sériového vraha a Denzelovo spojenie s atraktívnou bývalou modelkou (Angelina Jolieová) pôsobilo sviežo, ale čo z toho, že sa snímka snažila osloviť až takú širokú obec, že bola zbavená osobnosti a stala sa priemerným trilerom kurióznym (okrem iného) aj tým, že sympatický černošský herec v nej stelesnil muža pripútaného k invalidnej posteli, ktorému sa hýbe len mozog a prst?
Návratom na pôdu rešpektu bol Jewisonov Hurikán v ringu, ale film v dobe premiéry zaujal nie ani tak sústredeným Washingtonom (nominácia na Oscara a získanie Zlatého glóbusu či Strieborného medveďa), ale tým ako Jewison neváhal skutočný príbeh prekrútiť v menej božom (a hlavne svojom) tak, ako mu vyhovoval. Washington tu stelesnil skutočne žijúceho Rubina Cartera, niekdajšieho boxera t.č. sediaceho vo väzení za vraždu troch ľudí. Aby bol herec čo najvierohodnejší, učil sa boxerskému umeniu rok pred padnutím prvej klapky. Nebolo to ale po prvý krát čo urobil tak veľa pre svoju rolu. Už v ´96-om kvôli Odvahe pod paľbou pobýval na vojenskej základni, čo nie je miesto kam púšťajú civilov ako na bežiacom páse. Obdobne sústredený part, aj keď v o čosi odľahčenejšom duchu, stelesnil v športovej melodráme Boaza Yakina Spomienka na Titánov. S Willom Pattonom a celou plejádou mladých hviezdičiek (Ryan Gosling, Ryan Hurst, Kip Pardue), znova podľa skutočných udalostí a zase s háklivým scenárom (riešiacim najmä otázky rasizmu). Aj keď sa snímka nevyhla citovému vydieraniu, nech slúži ku cti Pattonovi a Washingtonovi, že nie ich vinou. Naopak, ich tvrdí ale féroví chlapi boli ozdobou.
Aby mu nezávideli, dopustil sa aj niekoľkých omylov prostredníctvom projektov, ktoré si mohol odpustiť. Na strane druhej, je jasné, prečo to robí. Skúša a riskuje. Kým John Q (v réžii Nicka Cassavetesa, s ktorým hral už na začiatku svojej kariéry, v TV Hlas krvi z roku 1979) mal potenciál na silnú drámu, prepadol komerčne aj umelecky. Naopak, kým z Training Day (so Scottom Glennom sa stretol už v Odvahe pod paľbou) trčala len drsná buddy kriminálka (Ethan Hawke), vyniesla mu Oscara. Mnohí sa pýtali, či práve razantne skorumpovaný detektív, snáď až príliš sa zžijúci s heslom „Ak chceš chytať vlkov, musíš sa stať jedným z nich“, bol vhodný na zlatú sošku. D.W. sa tak stal len druhým (po S. Poitierovi) černošským hercom, ktorý zvíťazil v kategórii Najlepší mužský herecký výkon v titulnej úlohe.
Návratom bol naturalistický revenge movie Muž v ohni, kde sa po rokoch stretol s mladším bratom Ridleyho Scotta. Ako odosobnený profesionál Creasy je najatý na ochranu malej klientky (Dakota Fanningová) v horúcom Mexiku. Keď je unesená a pravdepodobne zavraždená a on sám zmrzačený takmer na smrť, využíva posledné hodiny na svete v mene pomsty absolútne nemilosrdnej - s celou plejádou podporných postáv (Mickey Rourke, Christopher Walken, Giancarlo Giannini) a nekompromisných scén nevhodných malému divákovi. Naopak, Demmeho Marchurianský kandidát (s Lievom Schreiberom hral už v Hurikánovi, s Meryl Streepovou vo Veľa kriku pre nič) skončil zle – príliš komplikovaný scenár neoslovil divákov a dokonca ani Denzelových fanúšikov. Stala sa neobyčajná vec – jeho rola bola natoľko nepríjemná, že tradične dobrý „podporný herec“ Schreiber sa ani nemusel príliš snažiť, aby ho prebil. Ani s variáciou na Utečenca, Prezumpciou neviny s Evou Mendesovou, s ktorou sa stretol už v Training Day, veľa vody nenamútil. Zmluva hercovi garantovala dvadsať miliónový honorár, pričom produkcia pôvodne zvažovala o Hughovi Jackmanovi.
Ako vidieť z jeho tvorby, nevyhýba sa ani pokriveným charakterom a ak aj je postava politicky korektná, je nekorektný zase scenár. Denzel vyhľadáva skôr temnejšie príbehy. V nich sa snaží upozorňovať na zlé veci pobývajúce v našom svete (rasizmus, xenofóbia, terorizmus, vražda). Má v obľube nie len policajtov idúcich po sériovom vrahovi (Anjel smrti, Zberateľ kostí) a policajtov vyšetrujúcich „klasické“ zločiny (Virtuozita, Training Day), ale často býva spájaný s vojnovým fenoménom. Nie len historickou, ako je Vojna proti Severu (Glory), ale aj Perzský záliv (Odvaha pod paľbou, Marchurianský kandidát).
Dodajme, že vlastní produkčnú firmu Mundy Lane Entertainment a v roku 2002 režijne debutoval drámou Príbeh Antowna Fishera. Tu si zahral po boku Dereka Lukea jeho vojenského psychiatra. Príbeh vznikol podľa skutočných udalostí a scenár napísal Antown Fisher osobne. Momentálne ku nám vyzretý, sviežim a mladistvým dojmom pôsobiaci Washington prichádza v réžii dobrého kamaráta Spikea Leea a po boku takých mien, ako je Jodie Fosterová, Willem Dafoe a Clive Owen - Spojenec. Najbližšie má pred sebou tretiu spoluprácu s Tonym Scottom, triler s Jamesom Caviezelom Deja Vu.