ART FILM RESURRECTION? |
ART FILM RESURRECTION? |
Predstaviť najnovšie medzinárodné i národné art filmy, podnietiť záujem o tento druh filmového umenia, zvýšiť jeho publicitu a záujem producentov, distribútorov, televíznych spoločností a kultúrnych inštitúcií o film. Podporovať a iniciovať nové filmové diela u poslucháčov vysokých filmových a televíznych škôl. Vytvoriť priestor pre kontakty, dialógy a výmenu skúseností medzi filmármi z celého sveta a tým podporovať kultúrnu integráciu nového tisícročia. Toľko zámer 14. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Art Film Trenčianske Teplice, ktorý si môžete nájsť na jeho oficiálnej stránke. Keďže ste si otvorili článok na webe kinema.sk, bolo by odo mňa nanajvýš neférové nakopírovať sem „oficiálne“ dojmy organizátorov.
Dostalo sa mi tej veľkej cti, že ma náš najdrahší, najkrajší a všetkými obdivovaný šéfredaktor Peter K. obdaroval pozvánkou na slávnostné otvorenie festivalu a s ním spojenú recepciu. Na miesto konania – do Trenčína nás doviezol autobusík, ktorý nás o polnoci prepravil nazad do Bratislavy. Pri vystupovaní som zbadala kamarátku ešte z gymnázia, ktorú na Art Film vyslala redakcia istého slovenského denníka. Úprimne, známa tvár ma potešila, nakoľko Peter dostal pozvánky (jedna na otvorenie, jedna na party) len pre jednu osobu.
Začiatok ceremoniálu sa tak trochu zdržal. Bol však v celku pompézny. Po oficiálnej zvučke (ktorá sa mi teda vôbec nepáčila) nasledovalo tanečné vystúpenie, niečo v štýle prezentácie kategórie Best Original Score na Oscaroch. Trojica G-Strings zahrala na husliach a štvorica tanečníkov odtancovala mix filmových melódií A malo to obdobný efekt. Ceremoniál sa o pár minút predĺžil. Cenou bola silnejúca túžba začať predčasne tlieskať. Moderátori večera – Zuzana Fialová a Maroš Kramár robili, čo mohli v medziach slušnosti, aby neodďaľovali, buďme úprimní, raut. Plány im skrížil asi trojminútový aplauz v stoji pre Andrzeja Wajdu a len o málo kratšie standing ovations pre Jacqueline Bisset. Potom už len Americká noc Françoisa Truffauta s Jacqueline Bisset v hlavnej role a hostina mohla započať.
Celý večer prebiehal vo veľkom štýle, no aj tak.. nejako som sa nemohla zbaviť pocitu predstieraného orgazmu organizátorov. Čo už.. snáď o rok to bude skutočný úprimný sex.. a nie oje*.
Čo sa týka festivalu samotného, štyria sme boli, videli, zvíťazili.. Nakoľko sme sa ubytovali v Trenčianskych Tepliciach a našim cieľom boli najmä filmy sekcií Kult 20. storočia a Pred 50 rokmi, Trenčín a jeho program ostali mimo našu pozornosť. Tiež, škola, práca, deti a rodičia nás zdržali v Bratislave a do Teplíc sme vyrazili „až“ štvrtok ráno. Zostali sme do nedele obeda. V zásade sme videli, čo sme vidieť chceli. Hoci, Clooneyho Dobrú noc a veľa šťastia (áno, zas :-) nám zrušil prudký dážď. Sobotu sme s Mišom M. stihli workshop venovaný videoartu a poobede sa ku nám pripojili aj Peter K. a Tomáš D. na obdobný workshop tentoraz ale šlo o filmy študentov VŠVU a prednášku mala prorektorka VŠVU Anna Daučíková. Večer som si nenechala ujsť Spievanie v daždi, ktoré zostalo len na plátne. Asi sa „niekto tam hore“ bál, že začnem spievať. Na posledný deň nám ostala taká malá lahôdka – Killing od Kubricka. Čo k tomu okrem mena dodať. Následne nás opustil náš krásny, milý, inteligentný a úžasný šéfredaktor, ktorý využil pozvánku na záverečný ceremoniál (ten sa niesol v opäť honosom, červenokobercovom duchu. pozn. redakcie). My, deprimovaní a odvrhnutí, sme sa dali na alkohol a jedlo. A večer (neskoro večer) aj na tanec. Na izbu sme sa vrátili postupne a rôzne domlátení. Ráno sme sa zbalili, odubytovali, naraňajkovali a vyrazili na cestu domov.
Celkový dojem? Bolo fajn.. pre mňa najmä vďaka tomu, že som nebola zavretá v kancelárii, ale v kine. Neviem, ako Trenčín, ale Teplice mi prišli dosť vyprázdnené. Dúfam, že je to len „efekt“ vyvolaný rozdelením medzi tieto dve mestá a vybudovaním nového kina max v Trenčíne. Aj keď.. rozdelenie festivalu do dvoch miest bez zabezpečenia riadnej kyvadlovej dopravy (aby sa dali stíhať filmy a aby sa človek mohol pohodovo dostať ne miesto svojho odpočinku) nepovažujem práve za krok v ústrety študentom.
Celkom úsmevná bola aj taká maličkosť, že katalógy sa vyzdvihovali inde, ako bola akreditácia (na ktorej mám aj po 3. oprave chybu v rodnom mene). Ostatné nedostatky a chybičky krásy sme prebrali v priateľskom rozhovore s našim človekom infiltrovaným do organizačných štruktúr a uvidíme, čo sa podarí. My sme videli pár dobrých filmov – niektoré predtým nevidené, iné predtým nevidené na plátne (asi 6 dlhometrážnych, jeden krátkometrážny dokumentárny, a dve pásma videoart-u). Či pôjdeme aj budúci rok? Nemôžem odpovedať za druhých, no ja neviem. Skôr nie, pokiaľ mi festival neponúkne zaujímavý program. Beriem to však ako nový začiatok a ak to má byť len a len lepšie, zaklopme na drevo a nech to vyjde.