AMATÉR |
AMATÉR |
Pred necelým týždňom odpremiérovala v slovenských kinách Operácia Black Bag Stevena Soderbergha, na dvere klope finále adrenalínovej Mission: Impossible a aktuálne do domácich multiplexov a klubových kín dorazil Amatér. Zdá sa tak, že jar v slovenských kinách si pre seba uchmatli filmoví špióni a tajné služby.
Posledná menovaná novinka pod taktovkou Jamesa Hawesa, režiséra biografického Jedného života (One Life) o Nicholasovi Wintonovi, podľa trailerov sľubovala zbesilú akčnú jazdu, čo Amatér ani zďaleka neponúka.
Analytik s povolením zabíjať
Charlie Heller je až gýčovo stereotypným predobrazom „kockáča“, ktorý hodiny trávi pred monitorom počítača, rozmýšľa v algoritmoch, kóde a podrobnej analýze snáď podrobí aj ranný pomer mlieka a vody v káve. Od tradičného korporátneho nerda sa líši azda len tým, že pracuje pre americkú CIA.
Amatér od úvodných minút kuje voči divákovi pikle a až okato ukazuje na Charlieho prstom a pritom kričí: „Aha, to je ten extrémne nudný kancelársky slabučký týpek.“ Je tak jasné, že film si pripravuje pôdu na dramatickú expozíciu a nezdôrazňuje Charlieho absenciu fyzických schopností len tak z plezíru. Okrem hlavného protagonistu v agentúre pracuje aj jeho polovička Sarah, ktorá ako inak s Charliem tvoria dokonalý pár.
Čo Ale osud a scenárista nechcel, Sarah sa na služobke v Londýne pripletie do cesty teroristom. Charlie sa následne dozvedá, že počas útoku na anglický hotel ozbrojenci vzali Sarah ako rukojemníčku a stret neprežila. Čo je zrejmé už aj zo spomínaného traileru, smrť Charlieho lásky pôsobí ako dejový katalyzátor, ktorý odštartuje reťazec akcií a reakcií, ktorých spoločným menovateľom je práve introvertný analytik a génius v jednom.
Charlie Heller sa tak vcelku očakávane rozhodne vziať spravodlivosť do vlastných rúk. No hneď na štartovacej rovinke svojej krvavej odysey pochopí, že síce je chlapíkom „do koča“, ale nie do „voza“ a už vonkoncom nie do „prestrelky“. Za pochodu tak mení taktiku, náboje za IQ a nekompromisne prekročí Rubikon vlastnej komfortnej zóny.
Pomalý, sympatický „slow burn“
Asi na rovinu treba vyložiť karty a povedať, že Amatér nie je spektáklom, v ktorom sa strihač pretekal sám so sebou, koľkokrát dokáže cvaknúť filmovými nožnicami v desiatich sekundách filmu. Hawesova novinka je podobne ako Soderberghov Black Bag zemitým návratom ku koreňom a gradovanému „slow burnu“. Láka síce na nevyhnutné finále, ale vôbec nie je isté, že ho naservíruje v takej podobe, ako si to publikum predstavuje.
Amatér na jednej strane disponuje klasickým žánrovým inventárom a režisér tak ponúkne kokteil exotických exteriérov a letovísk, ale aj pootvorené dvere trinástej komnaty intrigami prelezenej CIA. Zároveň ale pláva proti prúdu a s tempom snímky sa dvakrát nikam neponáhľa. Alfou a omegou špionážnej novinky je hra s chodiacim oxymorónom v podobe Rami Maleka, ktorý je do akcie nepoužiteľný, no ako sa ukáže, zároveň je aj extrémne nebezpečným súperom.
Zaujímavým korením snímky nie je ani tak priehrštie super pascí a dôvtipných smrtí, ktoré si Charlie vďaka naboostovanému intelektu pripraví pre svojich nepriateľov. Motív s pridanou hodnotou je práve charakterová výbava dobráckeho analytika, ktorá sa po pravom háku osudu výrazne preklopí a preskladá do podoby, ktorá by v zrkadle strašila aj najväčších cynikov.
Amatér tak síce môže ponúknuť popcornové atrakcie, no v DNA skrýva zaujímavú otázku a polemiku v jednom balíku. Ako ďaleko je Charlie ochotný zájsť kvôli pomste? Protagonista tak po schematickom úvode, zameniteľnom s akýmkoľvek trilerom o pomste, prichádza s bonusom. Začne sa rýpať, aj keď len po povrchu, v Charlieho hodnotách, magnetizuje jeho morálny kompas a vo finále z tendenčnej postavičky robí človeka z mäsa a kostí.
Tempo síce môže byť pre väčšinu diváctva smrteľné, no paradoxne achilovkou snímky sú detaily a nedotiahnuté konkrétnosti. Síce ide o maličkosti, no rozbíjajú imerziu a snahu o sugestívnosť. Občas zaškrípe logická hlúposť, inokedy režisér rozohrá intímnu mikroscénu, ktorú situačne zamorduje generickou akčnou scénou. Jej úlohou bolo len postrčiť dej k finálnym titulkom.
Na druhej strane Amatérovi svedčí akási civilnosť a práve Charlieho chybovanie. Ak by v iných filmoch robil hrdina podobné prešľapy, polovica kina by si zrejme trhala ofiny. V Amatérovi ide o pointu filmu. Keď sa Charlie chová ako absolútny nýmand a totálna antitéza špióna, akého poznáme z Bondovských šlabikárov, zožeriete mu to. A to z toho dôvodu, že je to skrátka chlapík od stolu...amatér.
Amatér svojím zemitým remeslom pripomína Agenta bez minulosti, ktorý síce odštartoval Bourneovskú sériu, no spočiatku bol skôr len remeselne podarenou, spotrebnou špionážnou jednohubkou. Amatér skrátka poteší na viacerých frontoch. Robí veci inak a proti očakávaniam a nebojí sa antiklimatických postupov či atmosferického, ale slimačieho tempa.
The Amateur (USA, 2025, 123 min.)
Réžia: James Hawes. Scenár: Ken Nolan, Gary Spinelli, Robert Littell. Hrajú: Rami Malek, Rachel Brosnahan, Jon Bernthal, Evan Milton, Nick Mills, Tiffany Gray, Adrian Martinez ...