ROCKNROLLA |
ROCKNROLLA |
Režisér Guy Ritchie sa po vlažne prijatom filme Revolver z produkčnej dielne Luca Bessona a Stroskotancoch (Swept Away), za ktorých si vyslúžil akurát posmech, vracia na pôdu, kde je najviac doma. Jeho nový opus je prsne ten typ gangsterky, akými sa preslávil. Tí, čo sa dobre bavili pri snímkach Zbaľ prachy a vypadni! a Podfu(c)k budú pravdepodobne rovnako spokojní aj tentoraz.
Ritchie (napísal aj scenár) opäť prináša spletitý príbeh s množstvom dôležitých postáv. Všetci hrdinovia majú viac-menej rovnaký cieľ – stať sa bohatšími a mocnejšími. Každý však volí inú cestu ako ho dosiahnuť. Tieto ich cesty (pochopiteľne zväčša ilegálne) niekedy plynú pospolu, inokedy popri sebe a občas sa fatálne križujú, čo má za následok nejeden masaker. Uhádnuť, kto sa dožije konca nie je ľahké. Rozvetvené rozprávanie využívajúce hľadisko viacerých postáv si po celý čas udržiava prehľadnosť, pričom neskĺzava k zdĺhavej doslovnosti a necháva na divákovi, aby si viaceré súvislosti domyslel.
Pozornosť zasluhuje i postava ruského oligarchu Juriho stvárnená Karlom Rodenom. Analógie medzi ním a mediáne často prepieraným miliardárom Romanom Abramovičom sú také zjavné (vlastníctvo londýnskeho futbalového klubu, honosná jachta...), že náhodná podobnosť je vylúčená. Táto paralela však predstavuje len špičku ľadovca nekorektných narážok, ktoré RocknRollu povyšujú na viac než „len“ kvalitne nakrútené zábavné dielko.
Ako naznačuje predchádzajúci text, Ritchie sa vo svojej najnovšej gangsterke zameral na vrcholy pomyselného zločineckého reťazca. Hoci tu figurujú aj rôzne „malé rybky“, príbeh sa krúti okolo kšeftov veľkých podnikateľov (developerov), ich najbližších spolupracovníkov a prisluhovačov, ale i ľudí z hudobného priemyslu. Predstavuje to posun oproti režisérovmu celovečernému debutu Zbaľ prachy a vypadni!, kde v centre pozornosti stojí banda outsiderských zlodejov, a jeho nasledujúcemu filmu Podfu(c)k zameriavajúcemu sa najmä na „strednú triedu“ zločincov. RocknRollu tak môžeme vnímať ako zavŕšenie volnej trilógie z britského podsvetia. Ak nepoznáte predošlé dve snímky neznamená to, že sa budete baviť menej. Skôr naopak, film vám bude pripadať originálnejší.
Tvorcovia chŕlia nápady. Celé dielo sa nesie vo videoklipovo-komixovom duchu obohatenom o prvky drsnej autenticity. Napríklad tanečná scéna, v ktorej si hrdinovia šepkajú informácie o pripravovanej krádeži, cituje komixy doslova. V zvukovej stope počujeme len hudbu a to, čo si postavy hovoria vidíme napísané v obraze. Scénam z prostredia bohatých zväčša dominuje jasné svetlo, zatiaľ čo na periférií vládne šerosvit. Prechádzanie medzi svetom špinavých predmestí a svetom ľudí hrávajúcich golf a zbierajúcich umelecké predmety, snímku dynamizuje (a robí divácky atraktívnejšou), ale zároveň ju oberá o jednoliaty „špinavý vizuál“ prvých dvoch Ritchieho opusov.
Samostatnú kapitolu by si zaslúžila montáž. Nejdem rozoberať používanie krátkych záberov a spôsob ich radenia, ale trúfnem si tvrdiť, že dobrá polovica scén tu získala svoje kúzlo len vďaka nápaditému strihu. Zvláštnu zmienku zasluhuje minimálne úsmevne skratkovitá scéna súlože a scéna vyskladaná z prestrihov medzi akčnou lúpežou a pokojným rozhovorom v reštaurácií. Určitým prekvapením je soundtrack, ktorý nepozostáva len z rock&rollových songov. Zaujímavo ho dopĺňa napríklad aj pár skladieb z klasickej hudby.
Snímka RocknRolla ponúka skutočne vydarený filmový rock&roll. Ak náhodou neviete, čo slovo RocknRolla znamená, dozviete sa to hneď v úvode...
RocknRolla (Veľká Británia 2008, 114 min.)
Scenár a réžia : Guy Ritchie. Kamera: David Higgs. Hudba: Steve Isles. Strih: James Herbert. Hrajú: Gerard Bulter, Tom Wilkinson, Karel Roden, Thandie Newton, Jeremy Piven, Ibris Elba, Tom Hardy, Lubacris, Toby Kebbell, Gemma Arterton.