NÚDZOVÝ VÝCHOD |
NÚDZOVÝ VÝCHOD |
Kate Winslet a Leonardo DiCaprio sa po dlhých 11 rokoch opäť stretávajú na jednom plátne, aby ukázali, aký kus naprieč hereckými vodami od dôb Titanicu uplávali. Zabudnite na ich naivný milostný vzťah a polodetské tváre. Sú síce znova na jednej lodi, ale za kormidlom stojí Sam Mendes. Ten si od oscarového úspechu Americkej krásy vyskúšal mafiánsku (Road to Perdition) a vojenskú (Mariňák) tematiku, aby sa znova vrátil k látke, ktorá ho vyniesla na filmový piedestál - k odvrátenej strane amerického sna.
Núdzový východ je pomerne vernou adaptáciou rovnomenného románu amerického prozaika Richarda Yatesa (1). Adaptácia podobne ako predloha otvára tému manželskej krízy, rodičovskej zodpovednosti (deti sú v príbehu úplne potlačené do úzadia, rodičovská láska je na bode mrazu a zdá sa, že viac času ako doma trávia u priateľov Campbellovcov) a venuje sa otázkam ženskosti (pokrivkajúca materská láska, dilema ohľadom vynosenia dieťaťa) a mužskosti (aké sú aspekty demonštrujúce muža, je to naozaj iba sexuálne uspokojenie partnerky, plodnosť a schopnosť materiálne zabezpečiť rodinu?). Filmový prepis servíruje naozaj dostatok podnetov k zamysleniu.
DiCaprio opäť raz predvádza emotívny charakterový výkon, z ktorého vyhráva precítená, mnoho vraviaca mimika. Jeho postava plná vnútorných rozporov zvádza manželský súboj so svojou filmovou partnerkou. Zlatým glóbusom ocenená Winslet hrá o čosi umiernenejšie, najmä očami. Ich postavy sú stavané do značných kontrastov (zatiaľ, čo jednému je v predmestskom prostredí pohodlne, druhý hľadá únik), ktoré otriasajú ich manželstvo v základoch. Dočkáte sa dvoch veľkých, mrazivo autentických hádok.
Z rady vedľajších úloh vytŕča postava psychicky vyšinutého Johna Givingsa, ktorý „milým mladým Wheelerovcom z Revolutionary Road“ (ako vravieva jeho matka, typická „predmešťanka“ stelesnená Kathy Bates) nastavuje zrkadlo. Je paradoxom, že práve duševne narušený jedinec ich má takto prečítaných a ich životné trápenie bez servítky dráždivo komentuje. Hoci nie je Michael Shannon na plátne ani desať minút, podáva nesmierne presvedčivú a charizmatickú kreáciu, za čo si vyslúžil nomináciu na Oscara vo vedľajšej úlohe.
Z technickej stránky treba vyzdvihnúť obratnú kameru, ktorá vynikne najmä v interiérových scénach. Okrem pár dobových piesní vám do uší doľahne hudba zo skladateľskej dielne Thomasa Newmana. Jeho melancholický motív (2) plne korešponduje s náladou postáv. O celkovej vierohodnosti 50tych rokov 20.storočia za veľkou mlákou svedčia nominácie na Oscara v kategóriách - Najlepšie kostýmy a výprava.
Sam Mendes nám opäť po troch rokoch priniesol kvalitný americký art. Zabudnite na humorný nadhľad a iróniu Americkej krásy. Núdzový východ je psychologickou komornou drámou nútiacou k sebareflexii, ktorá môže zakotviť vo vodách depresie. Motorom celého filmu sú prvotriedne herecké výkony a scenár, teda tie správne esencie pre konverzačnú drámu. V tomto príbehu by sa mal nájsť každý, kto už má čo-to odžité, predovšetkým v partnerskom alebo manželskom zväzku. No nie každý musí byť na nepríjemné pravdy v danom okamihu pripravený...
PS: Ak máte v pláne zhliadnuť film, aj si prečítať románovú predlohu, odporúčam v uvedenom poradí. Predídete tak prípadnému (avšak skutočne iba miernemu) sklamaniu. To v opačnom poradí nehrozí, pretože Yates má vo svojom diele skutočne čo ponúknuť, aj pri znalosti filmovej adaptácie.
Revolutionary Road (USA/V. Británia, 2008, 119 min.)
Réžia: Sam Mendes. Scenár: Justin Haythe (na základe rovnomennej knihy Richarda Yatesa). Kamera: Roger Deakins. Strih: Tariq Anwar. Hudba: Thomas Newman. Hrajú: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Kathy Bates, Ryan Simpkins, Michael Shannon, David Harbour, Kathryn Hahn, Jason Etter, Kristen Connolly, Zoe Kazan
(1) Časopis Time zaradil túto knižnú publikáciu z roku 1961 medzi stovku najlepších po anglicky písaných kníh 20. storočia. Román je okrem kritiky amerického sna a predmestskej idey majstrovskou pitvou charakterov a na rozdiel od filmu, je sondou aj do psychiky vedľajších postáv. Ide o mrazivo pravdivý, miestami deprimujúci príbeh, avšak s úsmevnou bodkou na konci. Knižná predloha má všetky moje odporúčania.
(2) Melódia sa ponáša na motív z Mendesovho gangsterského filmu Road to Perdition, na ktorom tiež pracoval T. Newman.