FILMASIA – FESTIVAL ÁZIJSKÝCH FILMOV

FILMASIA – FESTIVAL ÁZIJSKÝCH FILMOV

článok



V dňoch 1.12 až 7.12 štartuje v pražských kinách Svetozor a Aero I. ročník festivalu Filmasia. Jeho zameranie, vyplývajúce zo samotného názvu je orientované na filmy z ázijského kontinentu, ktoré v poslednom desaťročí získavajú stále väčší ohlas po celom svete a pre kinematografický svet predstavujú závan čerstvej krvi a nespútaného ducha originálnej tvorivosti.

Filmasia každoročne predstaví súčasnú tvár ázijskej kinematografie prostredníctvom filmov, ktoré sa významne zapísali na filmových festivaloch i v distribúcii po celom svete. Festival si zároveň kladie za úlohu naznačiť stredoeurópskym distribútorom a filmovým profesionálom, že dopyt po ázijských filmoch v celosvetovom meradle v posledných rokoch prudko stúpa, čím sa rizikovosť ich nákupu z hľadiska návratu vložených finančných prostriedkov zároveň významne znižuje.

Štruktúra festivalu je profilovaná v troch sekciách – vybraná národná kinematografia, retrospektíva významného režiséra / tvorcu, anime sekcia.

1. Národná kinematografia
Profilovou zemou prvého ročníka je Južná Kórea (viac o súčasnom boome čoraz populárnejšej kórejskej novej  filmovej vlne sa môžete dočítať v tomto článku
) s početným zastúpením v samotnej štruktúre programu. Festival chce dokázať, že tak ako sa v šesťdesiatych rokoch právom hovorilo o československom filmovom zázraku – novej vlne, je v súčasnosti rovnaké označenie viac ako oprávnené pre juhokórejskú kinematografiu. Podtrhujú to aj slová dramaturgičky celého festivalu, slečny Karly Stojákovej. „Kórejský film je jedným slovom úžasný. Pri výbere filmov som sa musela doslova krotiť, pretože sedem dní festivalu je časové kritérium, ktoré aj keby som si veľmi želala, nie je možné nekonečne nafukovať.“ Krátke anotácie k vybraným  kórejským filmom zaradených do programu si môžete prečítať na konci tohto článku. Povestnou čerešničkou na torte je medzi nimi česko-slovenská premiéra filmu Sympathy for Lady Vengeance, záverečného dielu voľnej trilógie o pomste od režiséra Park Chan-wooka.

2. Retrospektíva významného režiséra / tvorcu.
Festival sa hneď v svojom úvodnom ročníku môže pochváliť dvoma retrospektívami. Jedna z nich bude zameraná na vyššie spomínaného režiséra Park Chan-wooka, ktorý sa doma aj vo svete preslávil zmieňovanou trilógiou o pomste. Filmasia tak okrem premiérovej Sympathy for Lady Vengeance uvedie aj dve jej predchádzajúce „časti“ – Sympathy for Mr. VengeanceOldboy (premiéra na Slovensku cez Asociáciu slovenských filmových klubov je 5.1.2006) a ako bonus pridá aj jeden z režisérových prvých filmov – kriminálnu komédiu Saminjo (resp. 3injo), mimo krajinu pôvodu takmer neznámu. Přemysl Martinek - jeden z ďalších organizátorov festivalu hovorí o režisérovi a dopade jeho filmov: „Park Chan-wookove filmy sa pohybujú na hrane medzi hororom a realitou a u divákov prebúdzajú veľmi silné emócie. To je artikel, ktorý európskemu filmu väčšinou chýba. Park je ideálny prípad režiséra, ktorý si vytvára vlastný osobitý filmový priestor, ktorý je na jednej strane ľahko identifikovateľný a zároveň sa dá len ťažko k niečomu prirovnať.“ 

Druhá miniretrospektíva bude zameraná na kórejského herca Han Suk-kyua. V rámci prezentácie jeho talentu budú na festivale predstavené tri jeho snímky. Tým prvým je Green Fish – debutový film režiséra Lee Chang-donga (donedávna zastával aj funkciu ministra kultúry). Zvyšné dva filmy sú Double Agent – výpravná špionážna dráma a Scarlet letter – štýlom a príbehom mimoriadne vybrúsený kriminálny neonoir thriller.

3. Anime.
Do tejto sekcie organizátori zaradili filmy, ktoré búrajú zaužívané stereotypy o jednoduchosti a „detskosti“ animovaných filmov. Jedným z ďalších cieľov festivalu je tak dokázať, že anime snímky prinášajú pre dospelých strhujúce vizuálne hody v kombinácii s náročným príbehom. Znova hovorí Přemysl Martinek, dramaturg sekcie Anime: „Zvlášť som hrdý na dva tituly. Je to Ghost in the Shell a Vampire Hunter D. Ale zároveň si myslím, že celkovo je anime sekcia nabitá silnými titulmi.“

Aj vďaka tomu má Anime sekcia vyhradený hlavný premietací čas v kine Aero. Diváci sa tam s typickou japonskou animáciou založenou na komiksoch môžu stretávať každý festivalový deň od 20:30. Navyše má táto sekcia pre divákov pripravené aj jedno veľké prekvapenie, ktoré organizátori zatiaľ úspešne taja.

Festival je samozrejme aj o pozvaných hosťoch. Tým najvýznamnejším v jeho úvodnom ročníku bude režisér Graham Streeter, v súčasnosti žijúci v Singapure. Na festival príde osobne uviesť v európskej premiére svoj najnovší film Cages. Príbeh filmu pojednáva o slobodnej matke Ali, ktorá sa v neľahkej životnej situácii stretáva so svojim otcom Tanom. Z neznámych dôvodov ju opustil pred dvadsiatimi rokmi a objavil sa až teraz. Cestu k vzájomnému a opätovnému naviazaniu rodinných vzťahov im ukáže až Alinin sedemročný syn. Režisér o svojom filme hovorí: „Cages je silný, poetický príbeh o láske a životných úskaliach. Na pozadí moderného Singapuru sa odohráva všeobecne zrozumiteľný príbeh, komunikujúci s divákom prostredníctvom univerzálneho jazyka – lásky a nádeje.“ V roli otca Tana sa predstaví Japonec Makoto Iwamatsu, nominovaný na Oscara za film Sand Pebbles. Matku Ali hrá charizmatická divadelná herecká hviezda Tan Kheng Hua.

Graham Streeter sa už veľmi teší na festivalové publikum o čom svedčia aj jeho slová: „Do Prahy sa vskutku veľmi teším. Myslím, že moja snímka bude spätne zaujímavá aj pre pražské publikum, keďže ostatné filmy budú čisto ázijské. Možno budú diváci zmätení, keď zistia, že som Američan. Publikum v Kórei bolo z tohto faktu milo prekvapené, pretože tamojší diváci z môjho filmu cítili ázijskú senzitivitu. Bude to hlavné tým, že ja sám som strávil v Japonsku desať rokov života a desať rokov som predtým s Japoncami pracoval. Takže sa dá vlastne povedať, že aj napriek farbe pleti som polovičný Japonec.“

Ďalšie podrobnosti o festivale a jej programe nájdete na jej oficiálnych stránkach www.filmasia.cz

Stručný popis vybraných juhokórejských filmov:

Filmasia – festival ázijských filmov Filmasia – festival ázijských filmov Filmasia – festival ázijských filmov

Sympathy for Mr. Vengeance – úvodná časť Parkovej voľnej trilógii o pomste. Príbeh o hluchonemom chlapcovi, ktorý sa pre svoju sestru za každú cenu snaží zabezpečiť životne dôležitý orgán – obličku, aby mohla podstúpiť transplantáciu je okrem nezadržateľnej špirály narastajúceho násilia a nedorozumení aj komornou, pomalou a chladnou sondou do sociálne najnižších vrstiev obyvateľstva. Zároveň je aj silnou úvahou o úskaliach plynúcich z nemožnosti plnej komunikácie. Oproti neskoršiemu Oldboyovi je Sympathy for Mr. vengeance formálne veľmi umiernený a svojou tichosťou skôr upomína k filmom ďalšieho významného kórejského filmára Kim Ki-Duka (známeho aj u nás vďaka filmu Jar, leto, jeseň, zima .. a jar – ktorý bude na festivale tiež uvedený).
Hodnotenie autora: 10/10

Oldboy – prostredná časť rozpráva príbeh Oh Dae-Sua, ktorý je jedného dňa unesený a na pätnásť rokov uväznený v jednej miestnosti bez udania dôvodu. Jeho manželka je zároveň zavraždená spôsobom, ktorý nasvedčuje, že vrahom je práve pohrešovaný Oh Dae-su. Ten je potom po spomínanej dobe náhle prepustený svojim väzniteľom. Dae-su sa následne vydáva na cestu pomsty a zistenia pravého dôvodu jeho dlhotrvajúcej väzby. Film získal v roku 2004 veľkú cenu poroty na festival v Cannes a samotný Tarantino o filme prehlásil, že „ Oldboy je tarantinovskejší ako čokoľvek, čo on sám doteraz natočil“. Odhliadnuc od Tarantinovho popisu je film hlavne úvahou o skutočnej podstate pomsty. Jej zdrojom je túžba, ktorú zažije takmer každý, ale málokto z nás ju aj uskutoční, pretože spoločnosť pomstu zatracuje ako negatívnu a deštruktívnu. Film jej zhubnú stránku ukazuje v svojej absolútnej nahote. Pomsta nám síce dáva zmysel života, ale takisto po jej uskutočnení nám ho aj berie. Po formálnej stránke snímka predstavuje nekončiaci príval síce eklektickej, ale do posledného detailu premyslenej kompozície obrazu a zvuku, svedčiacej o režisérovom nespornom talente a podtrhujúca dramatickú linku príbehu, ktorá v kontrapunkte so Symptahy for Mr. Vengeance je komunikačnými prostriedkami presýtená.
Hodnotenie autora článku: 10/10

Sympathy for Lady Vengeance – záverečná časť trilógie po prvýkrát prináša ženský element a jej pohľad na pomstu skrz hlavnú postavu Lee Geum-ja, ktorá je už na prahu dvadsiatky odsúdená na trinásť rokov väzenia za vraždu dieťaťa – zločin, ktorý ale v skutočnosti nespáchala. Vo väzení tak celý čas pripravuje plán pomsty skutočnému páchateľovi, ktorý začína realizovať hneď po jej prepustení. V závere svojej trilógie režisér do epizódnych úloh obsadil všetkých hercov, ktorí hrali dôležité úlohy v predchádzajúcich častiach (a ich kruh symbolicky uzavrel tým, že charakterovo hrajú protipóly k ich predchádzajúcim postavám). Po formálnej stránke je snímka ukotvená na pomedzí medzi predchádzajúcimi časťami. Najdôležitejším posunom je ale spomínané nazeranie na pomstu skrz ženskú postavu, vďaka čomu je v trilógii  k divákom prvýkrát podsúvaný jeden z najsilnejších citov – materský, ktorého intenzita sa naplno prejaví v mimoriadne silnom a očistnom závere.
Hodnotenie autora článku: 10/10.

Filmasia – festival ázijských filmov Filmasia – festival ázijských filmov Filmasia – festival ázijských filmov

A Bittersweet life – vizuálne bezchybný príbeh pravej ruky gangsterského šéfa, ktorý v rozhodujúcom okamihu zaváha s lojalitou k svojmu pánovi, za čo má byť smrteľne potrestaný. Rozsudok prežije a zo štvanej zveri sa stáva lovec, ktorý sa chce pomstiť. Miestami pomalý, miestami dynamický, po dejovej stránke jednoduchý, ale aj napriek tomu veľmi pútavý neonoir je jedným z viacerých voľných a nepriznaných remakov francúzskeho Samuraja od Jean-Pierre Melvilla.
Hodnotenie autora článku: 9/10

A tale fo Two sisters – Mysteriózna rodinná dráma miestami obohatená hororovými prvkami od režiséra A Bittersweet life. Okrem zaujímavého príbehu (ktorý sa síce rozbieha pomaly, aby ale o to výraznejšie zapôsobili náhle zvraty v poslednej tretine filmu dávajúce tak snímke široké pole interpretácií) je silnou stránkou znovu nádherná výtvarná štylizácia.
Hodnotenie autora článku: 9/10

Double Agent – vydarený špionážny thriller obracajúci sa svojou témou k citlivej problematike vzťahov medzi Južnou a Severnou Kóreou. Z pozadia minimalisticky pojatého príbehu prebehnutia severokórejského špióna na "slobodný" juh rámcovaného do obdobia 80. rokov min. storočia je markantne cítiť túžbu väčšiny kórejčanov - byť znova unifikovaný jeden štát. Táto túžba, kde "jednotné srdce" (národ charakterizovaný ako kultúrna entita so spoločne vyznávanými hodnotami a tradíciami zakladajúcimi sa na viere, spoločnom jazyku a histórii) vyvíja zvnútra snahu o jednotu aj na "fyzickej úrovni" (spoločný štát ako politické zoskupenie užívajúce všetky práva a výhody zvrchovanosti nad svojím územím) je votkaná aj do štruktúry filmu z hľadiska protichodného pohľadu hlavných hrdinov na základe rozdielu ich pohlaví. Mužské predstavuje to vonkajšie, ktoré stále nanešťastie odoláva zjednoteniu, ženské chce "miesto kde nebude existovať Sever a Juh, jednu krajinu, život bez strachu". Film, ktorý je žiaľ stále ešte realitou a nie pomníkom s výstražne zdvihnutým prstom nezmyselnej politiky minulosti.
Hodnotenie autora článku: 9/10  

Filmasia – festival ázijských filmov Filmasia – festival ázijských filmov Filmasia – festival ázijských filmov

Scarlet letter - Ďalší vynikajúci neonoir, ktorý v sebe nesie dve dejové linky spojené osobou policajného kapitána. V tej prvej línii vyšetruje vraždu majiteľa fotografického salónu, zatiaľ čo v tej druhej sledujeme jeho súkromný život, v ktorom si musí vybrať medzi dvoma ženami - manželkou a milenkou. Pomalé tempo odvíjania príbehu doprevádzané soundtrackom pozostávajúceho takmer iba z klasickej hudby, postupné odkrývanie faktov a slušné herecké výkony - to všetko spoľahlivo buduje tajomnú noir atmosféru so silným, dramatickým a dokonale bizarným zvratom. Vďaka nemu si zrazu spätne uvedomíte režisérovu vyšperkovanosť svojho diela do posledného detailu, ktoré v naviazaní na úvodný citát je predovšetkým mrazivou úvahou a podobenstvom o vine, hriechoch a ich potrestaní.
Hodnotenie autora článku: 10/10

Bin-jip – ďalší skvelý kúsok od Kim Ki-Duka (tvorca Jar, leto, jeeň, zima ... a jar). Nádherná transcendentálna love-story o mladíkovi, ktorý prebýva v dočasne neobývaných domoch. Okrem skĺbenia silných stránok takmer až „typického“ ázijského prístupu k výstavbe príbehu (aj ten najrealistickejší príbeh sa dokáže zvrtnúť neočakávaným smerom) je film hlavne dokonalou ukážkou esencie filmového umenia a čistoty jeho základných výrazových prostriedkov – obrazu a zvuku. Film bude skrz Asociáciu slovenských filmových klubov uvedený na Slovensku na jar budúceho roka.
Hodnotenie  autora článku: 10/10

Memories of Murder – Príbeh je inšpirovaný skutočnými udalosťami – sériou nevyriešených vrážd, ku ktorým došlo v rokoch 1986 – 1991 v provincii Hwa-Sung. V malom meste v okruhu dvoch kilometrov je postupne v priebehu šiestich rokov znásilnených a následne zavraždených desať žien. Medzi obeťami neexistuje žiadna súvislosť, ktorý by mohla pomôcť dolapiť vraha. Detektívi Cho, Park a Seo postupne vypočujú viac ako 3000 podozrivých a do pátracej akcie je zapojených viac ako 30 000 policajtov. Lenže chytiť a usvedčiť nevypočítateľného vraha sa nakoniec javí ako nadľudská úloha... . Režisér venoval svoj film desiatim ženám, ktoré nebyť desiatich daždivých nocí, ešte mohli žiť. Memories of Murder (v našich požičovniach na DVD a VHS uvádzané ako „Pečať vraha“) je sociálne kritickou antidetektivkou, ktorá okrem odvážneho zachytenia spoločenských pomerov a spôsobu práce vyšetrovateľov v spomínanom období (s praktikami eliminujúcimi konštruktívne riešenie prípadu) ukazuje aj neschopnosť dopátrať sa a spoznať pravdu.
Hodnotenie autora článku: 10/10

Pozn.:
Pri tvorbe článku boli čerpané údaje z tlačových správ vydaných organizátormi festivalu Filmasia ako aj anotačných materiálov distribučných spoločností.

 


autor Adrián Žiška 22.11.2005
ŽENA Z…
[RECENZIA ]
HYPNÓZA
[RECENZIA ]
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
HERETIK
[RECENZIA ]
4
Gladiátor II
GLADIÁTOR II
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)

Žáner: Akcia/Triler
Minutáż˝: 121 min
Krajina: Južná Kórea
Rok výroby: 2003
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK: 5.1. 2006
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
4
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
|HERETIK
0
hodnotenie 7/10
|POKLAD (POKLAD)
0
hodnotenie 5/10
|THE APPRENTICE: PRÍBEH TRUMPA
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.