PETER KONG JACKSON |
PETER KONG JACKSON |
Peter Jackson je momentálne jedným z najlepšie platených režisérov Hollywoodu a tým pádom sveta. Kto by to bol povedal do bradatého čudáka s nadváhou a slabým zrakom, a dvojnásobne tak do chlapíka, presláviaceho sa romantickou scénou „zombícke dieťa v mixéri (zapnutom)“? Ostatne, čo čakať od filmára, ktorého notoricky známy citát znie „Hellraiser je dobrý film, ale ja by som nechal toho chlapíka nabúrať do steny, aby sa mu všetky tie ihly rozcapili po tvári“.
Dátum a miesto narodenia: 31.10.1961, Pukerua Bay, Nový Zéland
Manželka: Od roku 1987 scenáristka Fran Walshová, majú spolu dcéru Katie a syna Billyho
Zaujímavosti: Jackson je filmár v pravom zmysle slova, všestranný chlapík. Určite nie iba režisér a scenárista, ale často aj producent, podieľajúci sa na výtvarnej stránke (triky) filmu, spočiatku obsluhoval aj kameru. Momentálne je hneď po Georgeovi Lucasovi druhým najslávnejším majiteľom špičkovej trikovej firmy (Weta). Ako herca ho môžete vidieť v krátkometrážnej komédii Seana Astina Dlhý a Krátka (je medzi bonusmi na DVD Dvoch veží).
„Je to ako v tých starých príbehoch, pán Frodo. V tých, čo sme čítavali ako deti. Boli strašidelné a plné desivých vecí, ale nemohli sme prestať čítať. Teraz už viem, v čom bolo ich tajomstvo. V tých príbehoch mali hrdinovia veľa príležitostí skončiť v polovici cesty a vrátiť sa domov. Ale neurobili to.“
Ak sa narodíte na Halloween, nikto sa nečuduje, keď už ako sopliak mamke Joana tatkovi Billymu šľohnete kameru, beháte s ňou vzadu po dvore a nakrúcate na ňu krátkometrážne vojnové filmy, upírie horory a podobné špecialitky. (Iná verzia hovorí, že kameru dostal pod stromček, ale vyjde to na rovnako.) Peter Jackson sa za to nehanbil a ani rodičia ním neopovrhovali ani mu nič z filmárčiny nezakazovali. A tak sa zrodil Pán filmár. Áno, bolo to až takéto jednoduché. A škola? Stačí, ak ju ako teenager predčasne opustíte s naivnou vidinou lukratívneho miesta, aby ste napokon boli nútení zobrať aspoň job v regionálnych novinách (The Evening Post).
Toho času sa už dávno pokladal za fanúšika Bustera Keatona, ale najzlomovejším filmom v jeho živote bol klasický čiernobiely King Kong (1933). Práve Cooperov a Schoedsackov film mal zásadný vplyv na jeho fantáziu, vďaka nemu Petrovi učaroval mocný svet filmu ako takého. Ak sa na Ostrove lebiek priučil moci kinematografie, u zombinátora Georgea A. Romera sa nechal zlákať na prehliadku morbídností. Dnes už sa samozrejme mainstreamovejšie ladený Peter krotí, čo mu ale nebráni vyjadriť svoj obdiv k nechutnostiam aspoň vyhláseniami o tom, že Cabin Fever Eliho Rotha je skvelý film.
Talent na rozprávanie príbehu + gore triky spojil vo svojom celovečernom režijnom debute, Bad Taste, sci-fi krváku o útoku mimozemšťanov na Nový Zéland. Ten finančne nestál veľa, ale výroba trvala niekoľko rokov a teda bola náročná hlavne čo do psychiky. Peter napokon ale všetko ustál a nízkorozpočtové brutálne orgie, kde si zahral lovca mimozemšťanov Dereka, boli kontroverzne premietnuté až v Cannes. Perfektným príkladom neortodoxného a vopred len ťažko odhadnuteľného tvorcu bol hneď jeho ďalší film, šialený komediálny výjav na spôsob bábok Jima Hensona s názvom Meet the Feebles. Až na to, že na Sezamovej ulici sa nesexovalo, nedrogovalo a neprevádzkovali sa tam ani iné veselé veci. To už mal Peter za sebou jednak založenie vlastného pieskoviska (filmová spoločnosť WingNut, spolu založená s kamarátom Jimom Boothom) a jednak svadbu s Fran Walshovou. Tá mu od tej chvíle vypomáha na scenároch a len občas si do tímu prizvú niekoho na výpomoc (napr. Stephena Sinclaira alebo Philippu Boyensovú.
Nasledujúci Braindead nebol len tak nejaký zombícky horor. Vlastne to bol splatter, čosi ako skutočne až natoľko nechutná a žalúdok ničiaca záležitosť, že už sa skutočne nedá brať vážne a človek ju alebo vypne, alebo iba vyvaľuje oči a ku koncu sa už iba zúfalo smeje. S gore trikmi Jacksonovi vypomohol kamarát Richard Taylor, o roky rokúce jeden z najdôležitejších ľudí Petrovho tímu, tvoriaceho dejiny (resp. Pána prsteňov). Už úvod z ostrova a infikovaným vedcom, ktorému je potrebné amputovať všetko, kam ho pohryzla nechutná (a nebezpečnú zombícku infekciu šíriaca) Krysia opica, naznačil, že sa nepozeráme na nič „normálne“. Potom prišla scéna, kedy sa hrdinova dominantná snobská matka premení na zombíka a odpadne jej z tváre kus kože, tak jej tu poslušný synáčik lepí naspäť sekundovým lepidlom. Zombícka epidémia sa šíri mestečkom. Masakra je nevyhnutná! Takisto nevyhnutná je záplava cien, aj keď „iba na „žánrových“ festivaloch.
Toho času bol Jackson známy len úzkemu hororovému publiku. Jeho meno sa skloňovalo s crossoverom Freddy vs. Jason, bol horúcim favoritom na réžiu Votrelca: Vzkriesenie (1997). Ale hlavne mal pre Universal nakrútiť remake King Konga. O to sa v roku 1976 pokúsil už John Guillermin s čudným kvázi úspechom a s Jessicou Langeovou v úlohe opičiakovej prsnatej lásky. Nešťastný sequel radšej nespomínajme. Jackson dal dokopy tím aj scenár, projekt sa pomaly ale iste rozbiehal. Zrazu ale prišlo razantné STOP! V hre odrazu bolo až nepríjemné množstvo konkurenčných projektov s obrovskými živočíchmi, demolujúcimi veľkomesto (Godzilla, Joe Young). Jackson z toho pravdaže bol nešťastný, ale s odstupom času sám priznáva, že je dobre, že sa stalo, čo sa stalo. Jednak prišla možnosť nakrútiť iný neuveriteľný megafilm a jednak práve jeho prostredníctvom sa mnohému priučil a niekoľko ročný odstup od príbehu obrovského zaľúbeného opičiaka, mu dovolil zahľadieť sa na scenár objektívne a ešte na ňom riadne zapracovať. Medzitým sa „otrkal“ komediálnou ducharinou z produkcie Roberta Zemeckisa Prízraky, s Michaelom J. Foxom v titulnej úlohe. Na film s malým rozpočtom to vôbec nebolo po vizuálnej stránke zlé, naviac si na seba film dokázal kvalitne zarobiť. Práve vďaka nemu Peter doma na Zélande založil firmu, špecializujúcu sa na tvorbu počítačových trikov Weta.
Pre mnohých divákom nie je vrcholom jeho filmografie LOTR, ale strhujúca dráma Nebeské stvorenia, mrazivý príbeh nakrútený podľa skutočných udalostí, keď na Novom Zélande dve lesbicky naladené rovesníčky (jednu si zahrala vtedy ešte Titanicom nepoškvrnená Kate Winsletová) utekali z reality do spoločného snového svet a fantázie, čo vyvrcholilo vraždou matky jednej z nich. Tvorcom len o chlp utiekol Oscar za najlepší scenár, zato im už neušiel „aspoň“ Strieborný medveď v Benátkach. Ako u každého široko obľúbeného režiséra, jeho fanúšikovia sa nevedia zhodnúť v jeho najlepšom filme. Niektorí zaň dokonca pokladajú „len“ mystifikačný dokument Zabudnuté striebro o (fiktívnom) nikdy nedocenenom vynálezcovi z Nového Zélandu menom Colin McKenzie.
A potom to prišlo. No iste, reč nie je o ničom menšom, ako o projekte, akého sa stane filmový fanúšik svedkom tak zhruba dva krát za život. Obdivuhodne monštruózny, na prvý, druhý aj tretí pohľad proste neukočírovateľný kolos dokázal Peter na domovskom Novom Zélande (dovtedy známom maximálne tak vtákom čo sa volá ako ovocie, a tým, že sa tu nakrúcali sesterské seriáli Herkules a Xena) rozhýbať niečo, čo mohlo divákom kladne vyraziť dych alebo Petra zničiť skôr, ako by dosiahol klasickej hollywoodskej slávy (čo sa podarilo jeho „gore bratovi“ Samovi Raimimu, niekdajšiemu autorovi trilógie Evil Dead, dnes režisérovi Spider-Manov). Nie len Jackson, ale aj polovica ostrova, susediaceho s Novou Guineou, svetom, kde dodnes kolujú ešte pomerne čerstvé legendy o kanibalizme, pochopili, že majú jedinečnú možnosť podieľať sa na niečom fenomenálnom. Splnenie sna alebo neskutočná niekoľkoročná drina? Režisér v adaptácii známej fantasy trilógie profesora J.R.R. Tolkiena vsadil na životaschopných hercov, príliš normálnych na to, aby dovolili, aby ich takýto projekt prevalcoval. Peter dal dokopy skutočnú zmesku. Shespearovcov s klasickými hororovými ikonami, mladučkých Američanov s chrabrými Britmi, dcéry slávnych rockerov so stádami koňov... žiadna hviezda za dvadsať miliónov. Už keď bolo v Cannes niekoľkým vyvoleným v predstihu premietnutých dvadsať minút z trojhodinového filmu (napr. prenasledovanie v Morii), väčšina z vyvolených sa zhodla na tom, že najlepší film roku nie je v súťaži. O tom, koľko Oscarov (vrátane réžie, filmu a scenára), tržieb a lásky napokon tento dych vyrážajúci kusisko filmárčiny v najkryštalickejšom zmysle slova obdržal, už viete svoje. Hračička Jackson sa iba prázdno nechvastal, keď sa dušoval, že monumentálnym trikom nedovolí prebiť príbeh, postavy, vzťahy medzi nimi a motiváciu každého jedného. Akiste sa mu to podarilo i vďaka hercovi Andymu Serkisovi, „hrajúcemu“ Gluma v priliehavej súprave ovešanej senzorami, takže počítače stvorili jeho mimiku a gestikuláciu na základe mimiky a gestikulácie reálneho človeka, čím mu dodali punc uveriteľnosti (Serkis sa následne stal aj Kongom). A spolu so súkmeňovcom Harry Potterom spustil lavínu ďalších veľkolepých veľkofilmov (Trója, Narnia). Jackson dal slovu „epika“ nový pojem. Ale zároveň stál pred voľbou. Čo ďalej? Nuž, vlastne ani nebolo veľmi o čom uvažovať. „Proste vám aj sebe už konečne nakrútim toho King Konga.“
Teraz sa k nám po dvoch dlhých rokoch (každý diel LOTRa mal premiéru v nevydržateľnom ročnom intervale, takže sa z toho stala pekná vianočná / novoročná tradícia) Peter vracia práve s týmto svojim splneným detským snom. A zmenil sa. Schudol, pochoval rodičov. Bude to skvelé filmové dobrodružstvo a oslava kinematografie, alebo nebodaj Petrov pád priamo na ústa? Úžasné dobrodružstvo, vrátiace nás do huncútskeho detstva, alebo nechutná ukážka toho, ako sa schopný filmár utopí v odpudzujúco vysokom rozpočte a smiešnej záplave trikov, na ktorých dopilovanie podľa niektorých zaoceánskych ohlasov nemal príliš času a na výsledku je to poznať? A nie je svojim spôsobom jedno, ako King Kong dopadne? Nie je dôležitejšie, že Jackson neskončil ako James Cameron a po oslnivom triumfe sa nestiahol do úzadia ale znova išiel s kožou na trh? A nech už bude výsledok vyzerať akokoľvek, Jackson sa nemieni zastaviť. Ako producent ponúkol režisérsku stoličku Guillermovi del Torovi (čím mu ale narušil termín nakrúcania jeho milovaného Hellboya 2) na adaptáciu počítačovej hry „Halo“, on sám sa chystá nakrúcať drámu medzi nebom a zmenou A Lovely Bones. A vo vzduchu samozrejme visí fanúšikmi očakávané pred-pokračovanie Pána prsteňov, klasický Hobit, Tolkienov prequel k LOTRovi.
Režijná filmografia:
2005 King Kong
2003 Pán prsteňov: Návrat kráľa (LOTR: The Return of the King)
2002 Pán prsteňov: Dve veže (LOTR: The Two Towers)
2001 Pán prsteňov: Spoločenstvo Prsteňa (LOTR: the Fellowship of the Rings)
1996 Prízraky (The Frighteners)
1995 Zabudnuté striebro (Forgotten Silver)
1994 Nebeské stvorenia (Heavenly Creatures)
1992 Živí mŕtvi (Braindead)
1989 Meet the Feebles
1987 Zlý vkus (Bad Taste)