FILMOVÉ TIPY MFF BRATISLAVA 2009 |
FILMOVÉ TIPY MFF BRATISLAVA 2009 |
Určite vám neunikla informácia, že bratislavský MFF zmenil umeleckého riaditeľa. Pri pohľade na výber Matthieu Darrasa a jeho spolupracovníkov je asi všetkým jasné, že festival začína novú etapu, skrátka že bude robený inak. Najmarkantnejším rozdielom v porovnaní s minulými ročníkmi je čiastočná absencia titulov preverených veľkými a ešte väčšími zahraničnými festivalmi. V programovej ponuke sa nájdu aj tie, no vo všeobecnosti sa nový programový tím vybral inou cestou. Ak ste o filmoch uvádzaných na festivale doposiaľ nepočuli, nič si z toho nerobte. Možno nezaškodí otvoriť sa novému pohľadu a súdiť až dodatočne, po osobnej skúsenosti.
Zároveň upozorňujeme divákov aj na fakt, že festivalové projekcie sa okrem tradičného miesta (Palace Cinemas Aupark) budú konať aj v Kine Mladosť. Premietať sa bude aj v Banskej Bystrici a Košiciach, no naše tipy sa týkajú výlučne Bratislavy.
28. 11. 2009
SOBOTA
Huacho (Huacho, r. Alejandro Fernández Almendras, Čile/Franc./Nem., 2009, 90 min.)
Palace Cinemas Aupark K2 12:00
Jedného letného dňa sa štyria členovia čílskej sedliackej rodiny pokúsia prispôsobiť svetu, v ktorom žijú. Svetu, v ktorom videohra môže byť rovnako cenným artiklom ako liter mlieka. V novej globálnej environmentalistike sa hodnoty rýchlo menia. Alejandro Fernández Almendras ukazuje prostredníctvom jednoduchej juxtapozície ohromujúcu priepasť, ktorá rozdeľuje generácie. Na jednej strane starí rodičia zžití s pôdou, na strane druhej nasledujúce generácie ovládané urbanistickou spoločnosťou a peniazmi. V prvom rade je to film o monštruóznosti kapitalizmu, ktorý vyráža dych prostredníctvom drobných detailov. V rôznej interpretácii prekladu môže „Huacho“ znamenať brázdu, sirotu alebo bojovníka. Je to pekný spôsob uchopenia symbolizmu v tomto náročnom filme.
Prenasledovanie (Persecution, r. Patrice Chéreau, Franc., 2009, 100 min.)
Palace Cinemas Aupark K1 14:00
35-ročnému Danielovi práca stavebného robotníka zdanlivo vypĺňa celý život. A aj keď na prvý pohľad pôsobí osamotene, neskôr sa ukáže, že už tri roky má strastiplný vzťah so Soniou, ktorú podľa všetkého aj miluje, aj nenávidí, no nevie si pomôcť. Nad ich problémovým vzťahom sa vynárajú nové a nové otázniky, a všetko sa ešte viac skomplikuje, keď sa nevedno odkiaľ v jeho byte zjaví muž. To, čo Daniel považuje za jednorázovú záležitosť, sa začína opakovať. Možno by sa neškodné prenasledovanie mohlo stať pre Daniela, zaujatého samým sebou, príležitosťou konečne začať brať do úvahy aj ostatných. Ako je u režiséra Patricea Chéreaua zvykom, aj tu sa prejavuje ako brilantný a šikovný tvorca, ktorý na scéne provokatívne kombinuje zložité ľudské interakcie. A kamera Yvesa Capea je perfektná.
Mesto nula (Gorod zero, r. Karen Šachnazarov, ZSSR, 1988, 103 min.)
Kino Mladosť 16:00
Varakine, inžinier z Moskvy, odchádza na misiu do malého provinčného mestečka, kde sa ocitá vo víre zvláštnych udalostí. Na ceste do továrne, v ktorej má dohovorenú schôdzku, ho čaká jedno prekvapenie za druhým. Bez mihnutia oka ho celkom prirodzene privíta nahá sekretárka. Zisťuje tiež, že továreň už dva roky nemá hlavného inžiniera, pričom si to ani nikto nevšimol. Kuchár v reštaurácii, kam sa prišiel navečerať, mu naservíruje dezert v tvare ľudskej hlavy, a keď zistí, že má príbuzenský vzťah s ďalším návštevníkom, spácha samovraždu. Mesto nula je fantastickou a tragickou fraškou, ktorá v absurdnom tóne zobrazuje systém abnormálnych ľudských vzťahov, ktoré sa stávajú normou.
Prorok (Un prophète, r. Jacques Audiard, Franc., 2009, 155 min.)
Palace Cinemas Aupark K1 16:30
Posledný, zatiaľ piaty film Jacquesa Audiarda, syna známeho scenáristu a režiséra Michela Audiarda, sa odohráva vo väznici. Na festivale v Cannes získal film veľkú cenu poroty a dokázal, že Jacques Audiard je v scenáristickej spolupráci s Thomasom Bidegainom dvojicou na pohľadanie. Mladý Arab Malik je vo svojich 19-tich rokoch odsúdený na šesť rokov väzenia. Ocitá sa medzi nebezpečnými skupinami vrahov rozličných národností a vierovyznaní, uznávajúcich svojské praktiky prežitia. Musí sa prispôsobiť, ale po vražde, ktorú je na príkaz korzickej mafie prinútený vykonať, získava schopnosť predvídať a čítať medzi riadkami. Táto schopnosť z neho urobí neobyčajného diplomata v brutálnom svete vrahov a zlodejov. Do väznice prichádza ako analfabet, vychádza z nej ako Prorok.
Ponurá rozprávka (Skazka pro temnotu, r. Nikolai Khomeriki, Rus., 2009, 79 min.)
Palace Cinemas Aupark K3 18:30
Tridsiatnička Angelina, policajtka z Vladivostoku, nevie zniesť páry, ktoré sa bozkávajú na uliciach. Všetci tí šťastní ľudia, alebo aspoň šťastne pôsobiaci, reflektujú jej monotónnu a ponurú existenciu. Angelinin život je zúžený na oslobodzovanie detí z pazúrov nefunkčných rodín, čomu sa však venuje bez hlbšieho presvedčenia. Vrcholom je, keď ju ani nie desaťročný chlapec nazve „starou opustenou hlupaňou”. To je moment, keď sa v Angeline niečo zlomí a rozhodne sa vziať život do vlastných rúk. Dosiahnuť, aby ju niekto miloval. Problémom pre ňu nie je samotné zvádzanie. Je to neschopnosť akceptovať vlastné pocity. Nádherný portrét ženy, v poradí druhý film režiséra Nikolaia Khomerikiho, zachytáva momenty súčasnosti plné brutality, ale aj pôvabu a citu.
Lurdy (Lourdes, r. Jessica Hausner, Rak./Franc./Nem., 2009, 99 min.)
Palace Cinemas Aupark K1 21:30
Christine je takmer celý život pripútaná na invalidný vozík. Keďže sa cíti byť sama, vyberie sa na výlet do Lúrd, ikonického miesta pútnikov v Pyrenejskom pohorí. Jedného rána sa prebudí zdanlivo vyliečená. Film Lurdy je krutou rozprávkou. Chorí ľudia z celého sveta idú na toto posvätné miesto s vierou, že nadobudnú späť svoje zdravie, pretože Lurdy sú považované za miesto zázrakov, nádeje, pokoja a zotavenia sa pre zúfalých a umierajúcich ľudí. Ale cesty božie sú nevyspytateľné a nádej, ktorá je tak blízko smrti, sa môže naplniť, čo sa zdá absurdné vo chvíli, keď sa život uberá k svojmu koncu. Lurdy sú scénou, na ktorej sa odohráva ľudská komédia.
29. 11. 2009
NEDEĽA
Nedeľa (Sunday, r. Jonathan Nossiter, USA, 1997, 91 min.)
Palace Cinemas Aupark K3 11:30
Madelaine je v strednom veku, čoskoro už po rozvode, herečka bežného typu, obmedzená na konkurzy do úloh v nízkorozpočtových hororoch alebo sci-fi filmoch. Oliver je bývalý technik IBM, ktorý prišiel o prácu, ženu aj dom. Jedného sobotného rána opustí prístrešie pre bezdomovcov, v ktorom doteraz prespával, a vydáva sa na putovanie ulicami Queensu. Nadviaže rozhovor s Madelaine, ktorá si ho pomýli s Matthieuom Delacoratom, slávnym filmovým režisérom. Vyvedený mierou jej presvedčenia sa Oliver rozhodne neprezradiť Madelaine svoju skutočnú identitu. Pozve ho na raňajky a nasledujúcich 13 hodín prežijú spolu. Výnimočne dobre napísaná a brilantne odohraná dráma Nedeľa vyhrala Veľkú cenu poroty na festivale v Sundance v roku 1997.
VŠMU 2: Ďakujem, dobre (Ďakujem, dobre, r. Mátyás Prikler, Slov., 2009, 40 min.); Ilja (Ilja, r. Ivan Ostrochovský, Slov., 2009, 30 min.)
Palace Cinemas Aupark K2 15:00
Ďakujem, dobre
Existuje veľa podôb zobrazenia staroby v kapitalistickom zriadení, ale na východný spôsob takýchto filmov zatiaľ veľa nevzniklo. Prikler spolu s kameramanom Balogom bravúrnym spôsobom prenikli do intímneho sveta dvojice na sklonku života. Platia si za všetko, čo si navzájom poskytnú a správajú sa striktne trhovo. Diktát peňazí robí z dôchodcu pokrútené zohyzdené Baconovské monštrum, ktoré má pramálo spoločné s predobrazom šedivých dobrotivých starých rodičov, rozdávajúcich sa svojim vnúčatám. Kapitalizmus na východoeurópsky spôsob má naozaj ohyzdnú tvár a Priklerov film vás svojím krutým zrkadlom určite nenechá chladným. A ako spieva Karel Kryl, „když vidím tyhle lidský vraky, třesu sa strachem před přízraky, že jednou ze mne bude taky důchodce.“
Ilja
Iľja Zeljenka je jedna z najzaujímavejších osobností slovenskej hudobnej scény 20. storočia. Ostrochovského dokument prichádza dva roky po Zeljenkovej smrti a táto spomienka určite poteší všetkých, ktorí so Zeljenkom prišli do styku ako jeho žiaci či spolupracovníci. Písal symfonické skladby, opery, ale aj skladby pre sólové nástroje, hlavne klavír, violončelo a organ. Zeljenka nie je len netradičný autor seriálnej hudby, je aj autorom filmovej hudby. Na svojom konte má viac ako 100 filmov. Bol dvorným skladateľom Štefana Uhera, spolupracoval s Eduardom Grečnerom alebo Martinom Slivkom. Posledné obdobie jeho života, poznačené smrteľnou chorobou, je zachytené v poslednom filme o tomto výnimočnom človeku, ktorý o sebe hovorí, že na jeho názory a štýl života je Bratislava príliš malé mesto.
Rozprávky zlatého veku (Amintiri din epoca de aur, r. Cristian Mungiu, Rum., 2009, 80 min.)
Palace Cinemas Aupark K1 16:30
Posledných 15 rokov Ceausescuovho režimu bolo najhorších v rumunskej histórii. Propagandistická mašinéria tých čias však hovorila o “Zlatom veku”. Film Rozprávky Zlatého veku prináša na filmové plátno najvšeobecnejšie mestské mýty vtedajšieho obdobia. Je komický, bizarný, prekvapivý, plný mýtov, ktoré vykresľovali surrealistické okamihy každodenného života v komunistickom režime. Bolo to obdobie, kedy jedlo bolo dôležitejšie ako peniaze, a prežitie dôležitejšie ako princípy. Humor je to, čo držalo Rumunov pri živote. Tento film, ktorého autorom je víťaz Zlatej Palmy Cristian Mungiu, má za cieľ znovu zachytiť náladu tých čias, portrétujúc prežitie národa, ktorý musel denno denne čeliť vrtošivej logike diktátorského režimu.
Prenos (Adás, r. Roland Vranik, Maď., 2009, 90 min.)
Palace Cinemas Aupark K3 18:30
Obrazovky sú vypnuté. Žiadny internet, žiadne televízne vysielanie. Telefóny už zvonia len do prázdna. Všetky moderné komunikačné prostriedky zmizli pred niekoľkými mesiacmi. Takto vyzerá svet, ktorý nám prináša film Prenos. Zdá sa, že sa začína rúcať, keď mestskí ľudia bez médií začnú upadať do akejsi formy autizmu. Traja bratia zažijú nadmieru nepríjemnú skúsenosť. Druhý celovečerný film od režiséra Rolanda Vranika sa pozerá na koniec sveta v nezvyčajnej klíme: minimalisticky a s duševným pokojom. Prenos ide proti prúdu vizuálnej reči postapokalyptických trhákov, no nepredpovedá nič menej kruté než, než v duchu J.G Ballarda, strašnú katastrofu: apokalypsu ľudských vzťahov.
Každý deň je sviatok (Chaque jour est une fête, r. Dima El-Horr, Franc./Lib./Nem., 2009, 87 min.)
Palace Cinemas Aupark K1 19:30
Ulice Bejrútu sú plné demonštrantov. V tom čase tri ženy, ktoré sa navzájom nepoznajú, nastúpia do toho istého autobusu a idú na to isté miesto, do väznice v Mermel. Tamara ide navštíviť svojho manžela, ktorého uväznili v deň ich svadby. Lina myslí iba na jediné – ako dosiahnuť, aby manžel podpísal rozvodový formulár. Hala ide tiež za svojím manželom, väzenským dozorcom, ktorému nesie jeho zbraň. Odrazu však nehoda zmení bezstarostný výlet na strastiplné putovanie púšťou. Hala, Lina a Tamara, stratené uprostred ničoho, podliehajú obavám a ženským utkvelým predstavám. Obklopené vyprahnutou krajinou zažívajú surrealistické vízie, vidia pohybujúce sa duny, fatamorgány a obrazy martýrov revolúcie.
Irène (Irène, r. Alain Cavalier, Franc., 2009, 85 min.)
Palace Cinemas Aupark K2 22:00
Po veľmi introvertnom filme Filmeur (2005) prináša Alain Cavalier pohľad na Irène, milovanú ženu, ktoré zomrela v roku 1972. Režisér sa vracia k dráme plnej vášne, ktorá jeho projektu dáva blahodárnu otvorenosť voči svetu, premeniac intímny príbeh, bolestne pominuteľný a sebaobviňujúci, na príbeh univerzálneho charakteru. Ako sme u režiséra zvyknutí, film pôsobí, akoby bol robený na kolene, úvodné titulky načrtnuté kriedou evokujú ďalší odklon od klasického prístupu. Film je nakrútený malou digitálnou kamerou, ostáva filmom objektov, ktorý odhaľuje stopy a odtlačky našich životov. Citlivo načrtnutý epitaf, bolestná elégia, ktorá vyúsťuje do vzdorovitého tajomstva, intimity Irene a jej sklonov k depresii.
30. 11. 2009
PONDELOK
Mliečna dráha (A via lactea, r. Lina Chamie, Braz., 2007, 88 min.)
Kino Mladosť 14:00
Heitor, uväznený za volantom svojho auta v hrozných zápchach Sao Paola, vedie rozhovor sám so sebou. V hlave mu víria spomienky, neustále rozmýšľa o vlastnom živote. „Nie je možné byť šťastný v osamotení“. Replika divadelnej hry. „Neviem, či ťa ešte milujem.“ Hlas Julie v telefóne. Julia je krásna a inteligentná herečka, od Heitora o dosť mladšia. Vyznal sa, že by s ňou chcel stráviť zvyšok života... Mliečna dráha je intímnym zápisníkom zvláštneho typu, ktorý sa pohybuje na rozmedzí vlastného ega a otvorenosti voči druhým. Heitor je len hviezdnym prachom, pri ktorom sa Lina Chamie pristavuje, aby nám ponúkla koncert hlasov jedného veľkého mesta.
Altiplano (Altiplano, r. Peter Brosens, Jessica Woodworth, Nem./Belg./Hol., 2009, 109 min.)
Palace Cinemas Aupark K2 17:30
Stojac pri soche Panny Márie sa na nás uprene dívajú dvaja miništranti. Potom si navlečú masky Slnka a Mesiaca. Kamera sa otáča okolo svojej osi a sníma malé zhromaždenie v kostole des Andes. Obraz ceremónie v prológu, oslavujúcej astrálne božstvá a matku Ježiša, vtláča do filmu Altiplano znaky synkretizmu. Fikcia, odohrávajúca sa na niekoľkých kontinentoch (Peru, Irak, Belgicko), s excelentnými hercami, je neuveriteľne emocionálne intenzívna, tragická i lyrická. Nezodpovedá žiadnemu kánonu. Altiplano, ktoré je sériou premietajúcich sa obrazov, takých krásnych, až vyrážajú dych, vysoko vyzdvihuje ideu, že vykúpenie sa deje prostredníctvom sebaobetovania.
Policajný, adj. (Politist, adj., r. Corneliu Porumboiu, Rum., 2009, 115 min.)
Palace Cinemas Aupark K3 18:30
Talentovaný minimalista Corneliu Porumboiu rozpráva o siláckych kúskoch vo filme Policajný, adj., do ktorého naplno pretavuje svoj vzácny talent a vlastný jedinečný svet imaginácie. Pretože, kto by vsádzal na film, ktorý je postavený na slovníku (áno, tej kope papiera) a na otázke jeho správneho používania, ktorá by mala byť zárukou intenzity záverečnej scény? A pritom je fascinujúce pozorovať, čo je možné vyjadriť s použitím malého množstva materiálu. Ide o hlboký inteligentný film plný irónie, vynášajúci na svetlo konflikt hodnôt (slávne svedomie), ktoré rieši policajt, tridsiatnik, v zamestnaní samotársky typ, v súkromí ženatý. Vyšetrovateľ prípadu plánuje vinníka, mladého gymnazistu užívajúceho hašiš, poslať do väzenia.
Trhliny (Cracks, r. Jordan Scott, VB, 2009, 104 min.)
Palace Cinemas Aupark K1 21:30
Dej filmu sa odohráva v izolovanej dievčenskej škole v 30-tych rokoch. Trhliny sú senzuálnou drámou o obsesii a zavádzajúcej láske, presvedčivo nakrútený Jordan Scottovou, dcérou Ridleyho Scotta. Trhliny sú jej celovečerným debutom. Príbeh sa zameriava na dievčenskú skupinu. Všetky dievčatá sú členkami školského plaveckého klubu, ktorý trénuje svetácka a pôvabná slečna G. Povzbudzuje ich vo viere, že majú väčší potenciál ako ich spolužiačky. Rovnováha skupiny je narušená po príchode tajomnej a nádhernej španielskej žiačky Fiammy, ktorá sa vytrvalo drží mimo tímu dievčat. Fiamma vzbudzuje súčasne fascináciu aj závisť.
Deň splnu (Deň polnolunia, r. Karen Šachnazarov, Rus., 1998, 93 min.)
Palace Cinemas Aupark K5 12:30
Troch ľudí počas splnu mesiaca očarí tajomná žena vo fialových šatoch. Dojmy v nich pretrvávajú celé roky. Vo filme sa stretneme s viac než osemdesiatimi postavami; od populárneho DJ-a z nočného rádia, cez rozprávkovú princeznú, „nového Rusa“, Alexandra Puškina, nostalgického psa až po krásne dievča. Deň splnu je úchvatná fotografická séria, ktorá pripomína ducha Maxa Ophulsa a jeho La Ronde. Útržkovitá a poetická povaha rozprávania je taká obyčajná ako útržkovitá povaha samotného života. Šachnazarov pokračuje v tom, na čo sa zameriava celú svoju kariéru: prelínanie medzi minulosťou a prítomnosťou Ruska cez túto mysterióznu a zároveň radostnú ľudskú mozaiku.
Miesto pod slnkom (Yi Xi Zhi Di, r. Liu Yi-ian, Taiw./Hong Kong, 2009, 118 min.)
Palace Cinemas Aupark K3 16:00
Vo filme Miesto pod slnkom sa prelína niekoľko príbehov a všetky majú spoločného menovateľa – absurdnosť. Majster Lin tvorí obrovské a zložité origami, papierové domy, ktoré sa spaľujú počas pohrebov. Jeho syn Xiao Gang, oblečený v tigrom kostýme, rozdáva v uliciach letáky realitnej kancelárie. Bývalá rocková hviezda Mozi sa nechá dohnať až k „úspešnej“ nezmyselnej samovražde. Každý príbeh sa zaoberá problémami bývania: nedostatok prostriedkov, vysoké náklady, feng-šuej, vládne zásahy. Žiaden z domov v Louovom filme nie je trvalý, a keď vidíme prepracované papierové diela Majstra Lina zhorieť do tla, uvedomíme si, že je to tragické, celkom absurdné a zároveň nezvrátiteľné. A zásadne nespravodlivé. Film Miesto pod slnkom diváka upokojí hravosťou a svojím nezvyčajným zafarbením.
Optické ilúzie (Ilusiones ópticas, r. Cristian Jiménez, Čile/Franc., 2009, 102 min.)
Palace Cinemas Aupark K3 18:30
Cristián Jiménez vo svojom debute plnom milej príťažlivosti a triezvej humánnosti portrétuje rôzne absurdity spoločnosti, ktorá sa síce hrdí svojou modernosťou a materiálnymi vymoženosťami, ale, ako tvorca rád hovorí, pôsobí úplne provinčne. Niekoľko postáv prežíva svoje osudy na dvoch názorne vybraných čílskych ultraliberálnych miestach: nákupná ulica a súkromná zdravotnícka spoločnosť. Juan má po operácii očí problém adaptovať sa vo svete, v ktorom by radšej nič nevidel. Pohotový a predvídavý Dávidov úsudok už viac nevyhovuje manažérskemu systému, v ktorom imidž je viac ako výsledky práce. Naivný Rafael prichádza na chuť vyššej vrstve, ale ako starý výťahár nemá žiadne miesto v hierarchizovanej spoločnosti. Jeho sestra vidí prísľub šťastia v prsných implantátoch.
Jean Charles (Jean Charles, r. Henrique Goldman, VB, 2009, 93 min.)
Palace Cinemas Aupark K1 21:30
Vivian, mladá nezabezpečená Brazílčanka, prichádza do Londýna pod ochranné krídla svojho bratranca Jeana Charlesa. Spolieha sa naňho vo všetkom. On sa rád zabáva, je to spoločenský, nezávislý človek. Žije v Londýne už tri roky a chváli sa, ako ľahko si dokáže zarobiť peniaze ako elektrikár. Londýn je preňho mesto plné možností. Pre Vivian to však neplatí, aspoň na začiatku nie. Pracuje denne dlhé hodiny ako upratovačka, nerozpráva po anglicky a chýba jej priateľ, ktorý ostal doma v Brazílii. Neskôr séria samovražedných útokov obráti Londýn hore nohami. Je leto roku 2005, na každom rohu stoja policajti a mesto ovládla jedna veľká paranoja. Film Jean Charles s porozumením znázorňuje každodenný boj prisťahovalcov, a zároveň je silnou a pôsobivou rekonštrukciou jednej osobnej tragédie.
2. 12. 2009
STREDA
Fish Tank (Fish Tank, r. Andrea Arnold, VB, 2009, 133 min.)
Palace Cinemas Aupark K1 14:00
Po tom, čo Andrea Arnold zaujala v roku 2006 na festivale v Cannes svojím debutom Red Road, jej druhý film Fish Tank bol na festivaloch prijímaný s veľkými očakávaniami. Režisérka nielenže obhájila nomináciu na Zlatú palmu, ale opäť získala cenu od odbornej poroty. Britská kinematografia tak získava do radov nezávislých tvorcov medzi zvučné mená ako Ken Loach, Mike Leigh alebo Lynne Ramsay ďalšiu režisérku, ktorá precízne mapuje slabšie sociálne vrstvy a vykorenených jedincov na periférii spoločnosti. Silná realistická dráma o 15-ročnej Mii, ktorá túži po úniku z rodiny a sníva o profesii tanečníčky. Film sa vyznačuje neprikrášlenými autentickými dialógmi a jednoduchou formou, ktorá zvýrazňuje osobnú tragédiu dievčaťa, predčasne vstupujúceho do sveta dospelých.
Slúžka (La Nana, r. Sebastán Silva, Čile, 2009, 97 min.)
Kino Mladosť 14:00
Názov filmu Sebastiána Silvu vykresľuje inštitúciu známu v celej Latinskej Amerike. „La Nana” – to nie je iba upratovačka, ktorá v dome upratuje a varí, ale je aj pestúnkou starajúcou sa o deti. Film nakrútený v uzavretom prostredí mimo okolitého sveta sa zameriava na uzavretú a maniakálnu Raquel. Slúžka si napokon kladie otázku, ako možno žiť svoj vlastný život, keď celú svoju existenciu ponúkame do služieb ostatným? Čílsky režisér s jedinečným talentom opisuje rôzne postoje k spravodlivosti, aj vďaka výnimočnej práci s hercami. Jeho filmové zobrazenie témy je poznačené zmyslom pre detail, aký sa často nevidí. Slúžka získala cenu Grand Prix na festivale v Sundance.
Znamenia a zázraky (Signs & Wonders, r. Jonathan Nossiter, USA, 2000, 105 min.)
Kino Mladosť 16:00
Americký podnikateľ Alec Fenton sa presťahuje do Atén s jeho ženou a dvomi deťmi. Má blízko najmä k svojej dcére, s ktorou zdieľa zvláštne vnímanie sveta, založené na sérii znakov a pravidiel, ktoré považujú za znamenia. Jedného večera Alec prizná, že má vzťah s kolegyňou Katherine. Jeho žena ho žiada, aby ukončil okamžite tento vzťah, čo Alec aj urobí. A všetko sa zdá byť opäť normálne. Avšak, počas dovolenky vo Švajčiarsku neočakávane stretne Katherine. Ich stretnutie považujú ako znamenie, že sú stvorení jeden pre druhého a Alec okamžite opustí svoju ženu aj deti. O niekoľko týždňov neskôr začína o svojom rozhodnutí pochybovať. Čo ak to predsa len nebolo náhodné stretnutie?
Sedem minút v nebi (Sheva dakot be gan Eden, r. Omri Givon, Izr./Maď./Franc., 2008, 94 min.)
Palace Cinemas Aupark K3 16:00
Galia prežije atentát v Jeruzaleme, pri ktorom ale príde o život jej snúbenec. Atentát vyznie iba ako malá dopravná nehoda, ktorej jediným vážnym následkom je otázka, ako sa dá prežiť smrť milovanej bytosti. Ako sa necítiť vinný, že my sme smrti unikli, ako možno znovu akceptovať lásku v našom živote? Už nie celkom živá, ale ani úplne mŕtva Galia, sa potĺka mestom ako fantóm, hľadajúc toho, kto ju zachránil. Film Sedem minút v nebi je cenný, pretože sa vyhýba kontrastným obrazom, ktoré v sebe virtuálne nesie, a prízvukuje najmä rozdielne stavy duše hlavnej postavy prostredníctvom výrazov jej tváre. Záverečný obrat dáva pocítiť úžasnú nostalgiu možných vecí.
Delikátny zločin (Crime delicado, r. Beto Brant, Braz., 2005, 87 min.)
Palace Cinemas Aupark K5 19:00
Antonio Martins je uznávaným divadelným kritikom, ktorého život je poznačený metodickou kontrolou. Ani najmenší detail neunikne jeho dôslednej analýze. Náhodné stretnutie v bare vnesie do Antoniovho zaužívaného poriadku rušivý element: mladú Ines. Atraktívna a uvoľnená žena nepasuje do jeho racionálnych schém. Taký je začiatok vášnivej drámy, plnej túžby a žiarlivosti. Týmto filmom sa autor odkláňa od svojho štýlu spôsobom, aký od neho nikto neočakával. Inteligentná narácia neprestajne prekvapuje, naturalistické scény improvizácie obratne zobrazujú ľudské vzťahy. Film Delikátny zločin je filmom krehkým, no zároveň rozvratným.
Uviaznutí (Norteado, r. Rigoberto Perezcano, Mex./Špan., 2009, 94 min.)
Palace Cinemas Aupark K3 21:00
Príbehy mexických imigrantov ktorí sa pokúšajú prekročiť hranice do Spojených štátov, boli nakrútené už toľkokrát, až je takmer šokujúce zistiť, že naozaj ešte existujú nové pôsobivé postupy, ako vyrozprávať ďalšie. Režisér Rigoberto Perezcano sa pridržiava aktuálnych udalostí a sústreďuje sa najmä na veľmi sympatické postavy. Perezcanov pohľad je zmiernený a láskavý. Nesúdi neúspešný pokus mladého muža prekročiť hranice, ani jeho dočasný pobyt v Tijuane, ktorý je akýmsi uviaznutím na polceste. Vyhýba sa melodráme či tragickému poňatiu. Zábery na plot z vlnitého plechu, ktorý doslova oddeľuje Mexiko od prosperujúceho suseda, pripomína fyzickú blízkosť tejto neistej utópie, ktorá ľudí pohltí okamžite, ako sa im hranice podarí prekročiť. Uviaznutí je pôsobivým debutom a prináša tak veľmi potrebný nový pohľad.
3. 12. 2009
ŠTVRTOK
Arsy Versy (Arsy Versy, r. Miroslav Remo, Slov., 2009, 23 min.); Hrdina našich čias (Hrdina našich čias, r. Zuzana Piussi, Slov., 2009, 55 min.)
Palace Cinemas Aupark 12:00
Arsy Versy
Remo je špecifický autor. Zatiaľ nenakrútil film, ktorý by zobrazoval iný ako jeho rodný kraj. A to je jeho veľkou devízou. Toto prostredie pozná a vie ho s láskou pretransformovať do audiovizuálnej podoby. Arsy Versy je možno naozaj hore nohami. Dospelý muž stále žije so svojou starou matkou, nechodí do práce a finančne je závislý od jej dôchodku. Celé dni sa potuluje po horách, fotografuje netopiere a vymýšľa si konštrukcie, ktoré mu pomáhajú priblížiť sa k týmto mystikou opradeným cicavcom čo najbližšie. Z univerzálneho hľadiska hore nohami nemusí znamenať len hore nohami. Veď aj netopiere prespia deň dolu hlavou a berieme to ako samozrejmosť. Film získal množstvo ocenení na zahraničných festivaloch krátkych filmov a oslovuje diváka svojím špecifickým humorom.
Hrdina našich čias
Nestor slovenskej filmovej kritiky a publicistiky Pavel Branko aj vo svojom úctyhodnom veku 88 rokov stále publikuje a zbiera ceny za celoživotné zásluhy. Napriek tomu sa už v tomto svete cíti byť cudzincom. Zuzana Piussi sa v dokumente nezamerala na Branka - autora. Hrdina našich čias je veľmi osobným až intímnym portrétom človeka, ktorý veľa prežil a stále si drží svoj zaujímavý svetonázor. Režisérka postavila Pavla Branka do troch rôznych situácií, v ktorých sa zhovára s tromi rôznymi ženami. Manželkou, mladou novinárkou a spolucestujúcou vo vlaku. Dva z rozhovorov sú inscenované a sú postavené ako protiklady. Novinárku zaujímajú, na pokyn šéfa, najmä "nejaké príhody z koncentráku", zatiaľ čo rozhovor so ženou vo vlaku o umení a živote sa postupne stáva otvorenejším a intímnejším. Tu konečne Branko dostáva priestor na vyjadrenie toho, čo chcel povedať.
Námestie Saens Peña (Praça Saens Peña, r. Vinícius Reis, Braz., 2008, 100 min.)
Palace Cinemas Aupark K5 14:30
Paulo pracuje na strednej škole ako učiteľ literatúry. Jeho manželka Tereza vedie miestny obchod s potravinami a dcéra je školáčka v teenagerskom veku. Žijú v malom prenajatom byte na námestí Praça Saens v Tijuce, v starej obytnej štvrti Rio de Janeira. Neočakávaná pracovná možnosť (Paolo dostane ponuku napísať knihu o sídlisku) je pre rodinu výzvou na zmenu zabehnutej rutiny. To takmer ohrozí ich 20-ročné manželstvo. Prvý hraný film Vinciusa Reisa delikátne portrétuje životy nižšej strednej vrstvy, takmer neviditeľnej v brazílskej kinematografii. Námestie Saens Peña je o dennodennom zápase bežných ľudí a o tom, ako zosúlaďujú prácu, sny a zodpovednosť za rodinu. Veľmi milé a dojemné.
Polepšovňa (Juízo, r. Maria Augusta Ramos, Braz., 2007, 90 min.)
Palace Cinemas Aupark K5 17:00
Sú obrazy, na ktoré človek nikdy nezabudne, ktoré vás budú sprevádzať už navždy. Keď som sa prvýkrát zúčastnila vypočúvania na Súde pre mladistvých, tváre obvinených neplnoletých adolescentov zostávali ešte dlhý čas v mojej mysli. Keď som sa rozhodla nakrútiť Polepšovňu, stála som pred výzvou, ako nakrútiť film tak, aby som neukázala skutočné tváre obvinených. Riešením bolo nahradiť ich inými teenagermi, ktorí sami žijú v rovnakých podmienkach spoločenskej marginalizácie násilia. Prežívajú rovnaký konflikt a agóniu ako neplnoletí, ktorých stvárňujú. Autenticita filmu je založená práve na tomto fakte. Nehrajú, sú sami sebou. Ich individuálne osobnosti sú vo filme to podstatné. (Maria Augusta Ramos)
Oddelenie č. 6 (Palata°6, r. Karen Šachnazarov, Rus., 2009, 83 min.)
Palace Cinemas Aupark K1 19:30
Oddelenie č. 6 sleduje život doktora Andreja Ragina v súčasnom Rusku, ktorý skončí ako pacient vo svojom vlastnom ústave pre choromyseľných po tom, ako ho narastajúca fascinácia jedným zo svojich pacientov privedie k schizofrénii. Scenár filmu je adaptáciou Čechovovho mysteriózneho a znepokojujúceho krátkeho príbehu, ktorý na jednej strane môže byť považovaný za najpesimistickejšie dielo autora, na druhej strane dodáva čitateľovi životnú energiu. Film má zaujímavé pozadie: scenár bol pôvodne napísaný v roku 1988 a v hlavnej úlohe sa mal objaviť Marcello Mastroianni. Projekt musel byť odložený kvôli talianskym koproducentom. Oddelenie č. 6, nakrútený v skutočnom ústave pre choromyseľných neďaleko Moskvy, ktorý bol pôvodne kláštorom, má v určitej miere dokumentárny charakter. Niektorí zo skutočných pacientov si zahrali vedľajšie postavy.
Päť hodín z Paríža (Chamesh Shaot MeParis, r. Leon Prudovsky, Izr., 2009, 90 min.)
Palace Cinemas Aupark K1 21:30
V Bat Yame, predmestí Tel Avivu, kde žije pracujúca trieda, robí Yigal taxikára. Napriek tomu, že na cestách je majstrom, nevie prekonať panický strach z lietania. Má veľké sny, ale nedokáže nič zrealizovať. Stále počúva obľúbenú francúzsku hviezdu 70-tych rokov Joea Dassina, trávi čas so synom, bývalou manželkou a jej novým manželom. Potom však stretne Linu, učiteľku hudby, ktorá učí jeho syna, a to mu obráti svet hore nohami. Okamžite sa zamiluje a dokonca naberie odvahu nastúpiť do malého lietadla na testovací let. Jeho snom je letieť so synom do Paríža, na sviatok Bar Mitzvah. Lina tiež vie svoje o nenaplnených snoch. Odložila bokom ten svoj o povolaní koncertnej pianistky. Pozoruhodný debut Päť hodín z Paríža je veľmi príjemná a zrelá romanca.
4. 12. 2009
PIATOK
Erotic Nation (Erotic Nation, r. Peter Begányi, Slov., 2009, 79 min.)
Palace Cinemas Aupark K5 12:30
Politika a erotika sa stretli v novom filme režiséra Petra Begányiho. Pohľad do zákulisia erotického biznisu sa prelína s prehľadom dôležitých spoločensko-politických udalostí slovenských moderných dejín. Kľúčové momenty novodobej slovenskej histórie glosuje svojím typickým spôsobom politický komentátor Márius Kopcsay. A od politiky k erotike. Čo všetko sa dá zohnať v sex-shope? Ako sa robí peep-show či amatérske porno? Čo sa deje na kastingu do pornofilmu? Ako vôbec funguje biznis so sexom na Slovensku? A aká je skúsenosť Slovákov? Jednoducho všetko, čo ste sa chceli dozvedieť a možno ste sa nemali koho opýtať, prezradí dokument Erotic Nation a jeho protagonisti bratia Raffayovci, ktorí založili prvý sex-shop a tiež prvý erotický salón na Slovensku. Rôzne pohľady na morálku a mravné hodnoty tak, ako ich priniesla nová doba, ktorá mnohých zaskočila nepripravených.
Nič osobné (Rien de personnel, r. Mathias Gokalp, Franc., 2009, 90 min.)
Palace Cinemas Aupark K3 13:30
Farmaceutická spoločnosť Muller chce čo najlepšie predstaviť svoj nový produkt a tak usporiada extravagantný večierok. Pozve svojich riadiacich pracovníkov, manažérov a zamestnancov. V priebehu večera sú hostia vyzvaní, aby sa zúčastnili hry, ktorej princíp spočíva v hraní určitých rolí. Hra sa však zvrtne iným smerom – je to vlastne masívny simulačný tréning manažmentu. Čoskoro sa začnú šíriť reči, že spoločnosť je v konkurze. V panike si chce každý zachrániť vlastnú kožu. Mathias Gokalp ponúka triezvy pohľad na prostredie, v ktorom je každý presvedčený o dôležitosti svojho miesta vo firme, až kým to miesto náhle nestratí. Je to prostredie, v ktorom jeden druhého z obyčajného pudu sebazáchovy nezámerne zraňuje a ponižuje. Film v komediálnom tóne prebúdza firemných démonov. Je to pôžitok!
Miesto pravdy (Orada, r. Hakki Kurtulus /Melik Saracoglu, Turec., 2009, 96 min.)
Palace Cinemas Aupark K3 16:00
Po samovražde matky sa 35-ročný Mazhar, žijúci už 12 rokov vo Francúzsku, vracia do Istanbulu. Stretnutie so svojou staršou sestrou Neslihan je zložité. Nielen pohreb, nakrútený s chladným odstupom, je pre nich bolestivý, ale súrodenci cítia, že je čas vyrovnať si účty. Rozhodnú sa vyhľadať svojho otca, aby mu oznámili smrť matky. Odkedy sa od svojej ženy odlúčil, žije Erol iba na ostrove. Počas večera, keď nastane vhodný moment na chvíľu pravdy, sa traja členovia rodiny otvorene porozprávajú a minulosť sa postupne vyplavuje. Miesto pravdy, rodinná dráma nakrútená s viditeľným bergmanovským vplyvom, sa rafinovane zaoberá zdržanlivými pocitmi, generačnými frustráciami a nepochopením.
Posledné dni Emmy Blankovej (De laatste dagen van Emma Blank, r. Alex van Warmerdam, Hol., 2009, 90 min.)
Palace Cinemas Aupark K1 19:30
Emma Blank žije vo svojom veľkom vidieckom dome. Je veľmi chorá a musí sa o ňu starať domáci personál: Haneveld – hlavná domáca, Bella – kuchárka, Gonnie – služobná a Meier – pomocná sila. Napriek svojej zúfalej potrebe láskavej starostlivosti je Emma tvrdá a lakomá diktátorka, ktorej požiadavky sú čoraz absurdnejšie a privádza nimi služobníctvo do šialenstva. Až do dňa, kedy odhalia, že z opatery vlastne aj tak nebudú nič mať. Zhodia masky starostlivých a súcitiacich ľudí a kujú pomstu. Posledné dni Emmy Blankovej je cynická čierna komédia od holandského režiséra Alexa van Warmerdama. Je to delikátne krutý pohľad na pahltnosť a manipuláciu. Získal cenu Najlepší film na festivale Venice Days.
Papučová noc – Best of Kinema 2009
Palace Cinemas Aupark K2 23:59
Nonstop premietanie až do rána.
Papučová noc
Palace Cinemas Aupark K3 23:59
Nonstop premietanie až do rána.