JAMES CAMERON - BUDE AVATAR POKRAČOVAŤ? |
JAMES CAMERON - BUDE AVATAR POKRAČOVAŤ? |
James Cameron má v Hollywoode závideniahodnú pozíciu – môže si v podstate robiť čo sa mu zachce a ešte mu za to štúdiá zaplatia stovky miliónov dolárov. Hoci sa v minulosti vyjadril, že nepatrí k režisérom ako Spielberg, ktorých mená na plagátoch pritiahnu do kín automaticky davy divákov, v prípade jeho najnovšieho projektu Avatar sme nedočkavo čakali 12 rokov. A Cameron sa už nechal počuť, že pokračovania sú otázkou úspechu prvej časti...
Od fenomenálneho Titanicu žiadny celovečerný film nenakrútil. „Len“ sa venoval svojej láske Oceánu (a potichu čakal na nové technické vymoženosti, akými rozprávať film v 21. storočí, v tomto prípade čoraz obľúbenejšie 3D – priekopník Cameron je však zároveň prvý, kto nezabúda dodať, že aj s takými či onakými trikmi stojí na prvom mieste príbeh). Nakrútil o ňom dva dokumenty (Duchovia Titaniku/2003, Mimozemšťania z hlbín 3D/2005). Túto lásku k moru má spoločnú s Lucom Bessonom, ktorého to v mladosti tiež ťahalo k vode, ale nakoniec uprednostnil kinematografiu. K vode sa ako filmár najvýznamnejšie vrátil zosuvom do Priepasti, nakrúcanej v komplikovaných (pre ľudí i techniku, ale zlé jazyky tvrdia, že technika Jamesa bolí viac) „mokrých“ podmienkach, náročných na fyzickú i psychickú odolnosť štábu a hercov.
Na začiatku stál vysoký Kanaďan, šoférujúci kamión. Jeho prvým celovečerným filmom bolo v roku 1981 hororové béčko Piraňa II. Snímka preňho znamenala zlý sen. Hádky s talianskym producentom boli na dennom poriadku a vyvrcholili Cameronovými nočnými morami, v ktorých sa mu zjavoval železný skelet, zlovestne vystupujúci z postapokalyptického ohňa. Ten skelet dostal v roku 1984 vlastný film.
Terminátor je dnes pilierom sci-fi, ale pôvodne vyzeral ako nízkorozpočtové céčko od neschopného kanadského režiséra s rakúskym kulturistom v titulnej úlohe. Rafinovane napísaná snímka, však u divákov zabodovala a postavila kultové univerzum, ktoré dodnes zarába milióny. Komiksy, hračky – a samozrejme filmy.
Hoci sa šepkalo, že James bude režírovať aj trojku, Vzburu strojov, nakoniec v tom nechal Arnolda samého (rovnako ako v prípade trápneho akčného satanského hororu Koniec dní, do ktorého Arnie išiel len kvôli Cameronovi, ten ale od slabého projektu v poslednej chvíli odstúpil a žezlo prenechal fušerovi Petrovi „Relic“ Hyamsovi). K štvorke (resp. „novému počiatku“ Salvation) sa definitívne nevrátil. Ako povedal, nevidel zmysel pokračovať – a len kvôli peniazom sa mu to robiť nechcelo. Zo ságy ešte nakrútil (ak nerátame krátkometrážnu lunaparkovú trikovú šou T2 3-D: Battle Across Time, ktorú nájdete na internete, ale s 3-D okuliarmi je to iné) Terminátora 2 (1991) s na tú dobu rekordným rozpočtom/revolučnými trikmi. T2 patrí medzi najlepšie hodnotené „dvojky“ kinematografie spolu s Krstným otcom – a Votrelcami.
Niektorí režiséri z princípu dvojky nerobia. Oveľa väčšia výzva, ako odolať a dvojku neurobiť, je však urobiť ju a to minimálne takú dobrú, ako „jednotka“. Cameron zatiaľ nakrútil osem celovečerákov (plus v roku 1978 režíroval sci-fi kraťas Xenogenesis), z toho dve pokračovania. Ťažko povedať, či odviedol lepšiu prácu v T2 alebo v mariňáckom horore Votrelci (1986), v ktorom posunul známe postavy iným slizkým smerom. Momentálne sa sám praotec ságy, Ridley Scott, chystá nakrútiť Votrelca 5 (či skôr Votrelca 0). Bohužiaľ, už ale neplatí ešte pred niekoľkými rokmi existujúca fáma, že tak urobí podľa Cameronovho scenára a v jeho produkcii. Ale s takýmto stretom dvoch gigantov žiadny nenaivný fanúšik zrejme rátať nemohol...
Režisér, scenárista, strihač, vizuálny kúzelník, producent a vlastník produkčnej spoločnosti Lighstorm Entertainment (na predávaní Oscarov 1997 sám seba označiaci za „Kráľa sveta“), uviedol do života samé životaschopné, bojovné komerčné tutovky. Terminátor mal vlastný seriál plus tri filmové pokračovania. A Votrelci vysúvajú čeľuste tiež v hojnom množstve. Preboha, veď ten chlap svojho času plánoval Titanic 2 (Rose sa mala vylodiť v prístave, v ktorom by stretla Jackovo dvojča)! Pri plánoch však v jeho prípade často zostáva – podobne „nakrútil“ aj Pravdivé lži 2, dlho sľubované a dodnes nezrealizované pokračovanie úspešnej akčnej komédie so Schwarzeneggerom a Jamie Lee Curtisovou (1994). Z ďalších filmov, ktoré mal robiť a nerobil, spomeňme aspoň remake Planéty opíc a Spider-Mana.
Dôležitejší je ale jeho talent na výrobu legendárnych scén, ktoré mnohých filmárov v nasledujúcich rokoch inšpirovali (prepad na moste – Pravdivé lži verzus Mission: Impossible III) alebo boli použité v paródii (zmrazený, rozbitý a následne sa „zliaty do seba“ Saddam Husajn – T2 verzus Horúce strely 2).
Spoločný poznávací rys kráľových filmov? Najmä sú to veľké príbehy so silnými ženami (Linda Hamiltonová, Kate Winsletová, Sigourney Weaverová). Príbehy, v ktorých je až podozrivo dokonale namiešaná láska, humor i akcia. Ťažko povedať, či sa Titanic viac páčil chlapcom, lebo to na konci tak bohovsky búchalo, alebo babám, lebo sa tí dvaja tak krásne milovali. Ťažko povedať, či Votrelcov (ktorých mnohí neschopní filmári dodnes vykrádajú – trápny Doom ukazuje, ako zle) viac uznávajú chlapi kvôli namakanému obrnenému transportéru a scéne s nožom a Hudsonovými prstami, alebo skôr feministky, vo finále uznanlivo prikyvujúce nad tým, ako Ripleyová so samopalom zachraňuje desiatnika Hicksa v temnom bludisku obludami zamorenej podzemnej základne na LV-46.
V Cameronových hitoch často hrá dôležitú rolu moderná technika. Takže chlapčenská duša jasá z akčných scén (v koľkých filmoch uvidíte desaťminútovú scénu, v ktorej jazdec na koni v hoteli naháňa teroristu na motorke?), zbraní a dopravných prostriedkov od výmyslu sveta (lode, vesmírne koráby, helikoptéry s rotačnými guľometmi). Cameron ale iba poukazuje na to, že technika je síce fajn, ale skôr alebo neskôr zlyhá. Vojenské komando je po zuby ozbrojené, no proti brutálnej „fyzickej“ sile „zvieracieho“ nepriateľa nemá šancu a pri prvej otvorenej potýčke sa zníži minimálne o polovicu (Votrelci boli svojho času chápaní ako Jamesova odpoveď na to, čo sa dialo vo Vietname, kde „moderní“ Američania dostávali na zadok od podstatne horšie vyzbrojeného nepriateľa). V Priepasti je obrovská podmorská plošina vynikajúcim obytno-pracovným komplexom... ktorý sa však rýchlo môže zmeniť na uzavretú nádrž, v ktorej sa všetko okrem rýb utopí. A Titanic? Loď, ktorá sa nemôže nikdy potopiť? Ach!
Od veci ale nie sú ani mužskí hrdinovia, lebo sú uveriteľní, sympatickí a schopní akčnej scény, ale tiež humoru, nadhľadu a zľahčenia vážnej situácie v správny čas. Cameron vytesal do kameňa jednu nezabudnuteľnú postavičku za druhou: odvážna no chladná Ripleyová, malá Newt robiaca z nej „nežnú mamu“, tichý ale v akcii mimoriadne odolný desiatnik Dwayne Hicks, vynikajúco vycvičený poručík Coffey proti vlastnej vôli sa v šialenom podmorskom klaustrofobickom prostredí meniaci na všetkého schopného šialenca, klzký predavač áut maskujúci sa za tajného agenta len aby dostal do postele zakríknutú sekretárku alebo tajomne charizmatický android Bishop, ktorý v poslednej chvíli odkrýva svoju strojovú strojenú masku a pridáva sa na stranu kladných hrdinov stokrát ľudskejšie, ako slizký „živý“ podrazák Carter Burke (ako umelý Bishop, tak umelý Terminátor, sa v Cameronových naoko chladných sci-fi trileroch menia na mužov cnostnejších, než sú samotní muži z mäsa a krvi; v T2 je dokonca priamo povedané, že „ten stroj bol oveľa lepší, ako všetci tí muži, ktorých som doteraz stretala.“).
Za tieto krásne postavy samozrejme môžu aj režisérovi dvorní herci: Arnold, Lindu Hamiltonovú si pre istotu svojho času na chvíľku vzal rovno za manželku (v tomto smere je mimoriadne plodný – zatiaľ bol ženatý päťkrát), Michael Biehn (ktorého rolu v Avatare v poslednom okamihu s ťažkým srdcom preobsadil Stephenom Langom), vráskavý Lance Henriksen, Sigourney Weaverová (tá sa nakoniec do Avatara prebojovala)... Zaujímavosťou je, že William Wisher Jr. sa podieľal na scenároch viacerých jeho snímok a zároveň v nich dostal cameo (v T2 muž v nákupnom centre začudovane fotiaci T-800, ktorý práve preletel skleneným výkladom s oblečením).
Cameron nepotrebuje herecké hviezdy a je až podozrivé, aký má čuch na veľké talenty blízkej budúcnosti, keď do titulných úloh pokojne (bežná prax, ak bol film drahý, je, že musí mať v hlavnej úlohe niekoho ako Johnny Depp, kto do kín priláka masy ľudí) obsadí v tom čase nesmelých chlapcov a hanblivé dievčence, ktoré tu a teraz nič neznamenajú (Kate Winsletová, Leonardo DiCaprio, Sam Worthington).
Medzi jeho obľúbených spolupracovníkov patria napríklad: hudobní skladatelia James Horner a Brad Fiedel, strihač Conrad Buff IV alebo (už zosnulý) trikový expert Stan Winston. Ten Cameronovi vytvoril monštrá z Votrelcov a podieľal sa tiež na vzhľade Predátora. Toho Cameron nerežíroval, ale „hryzadlá“ sú údajne jeho nápadom, ktorý poradil bezplatne kamošovi Arnoldovi.
Ďalším poznávacím znamením J.C. sú „režisérske strihy“. V Priepasti (1989) s Edom Harrisom sa režisérsky zostrih líšil od kino verzie, kde boli mimozemšťania vykreslení kladne. I T2 je známy z režisérskej verzie, v ktorej nájdete Kylea Reesea, varujúceho Sáru Connorovú pred návratom smrtiacich mašín z budúcnosti (takže jej nečakaný útek z Pescadera má zrazu logiku). Directors cut Votrelcov ukazuje mnohé kľúčové, v „normálnej“ verzii nikdy nevidené scény (Ripleyovej dcéru, život na základni pred napadnutím).
Cameron sa „cudzím“ filmom nevenuje, ale raz za čas urobí výnimku. Napísal scenár k Rambovi II, pracoval na trikovej stránke Úteku z New Yorku (r. John Carpenter), Apolla 13 (r. Ron Howard), produkoval Solaris (Soderbergh/Clooney), Zvláštne dni a Bod zlomu (ktoré režírovala jedna z jeho chvíľkových manželiek, Kathryn Bigelowová).
Vie zázračne napísať príbeh, v ktorom funguje všetko. Od dvadsaťminútových akčných scén (ktorým fantasticky sedí jeho povestný a štábmi nenávidený perfekcionizmus, miestami pripomínajúci skôr teror, šikanovanie a diktátorstvo – Cameron bol vďaka T2 svojho času známy ako „detailný“ režisér, ktorý ukáže iskru pred výbuchom) cez najmodernejšie počítačové efekty, až po kvalitne napísané dialógy. Dnes patrí medzi trikovo sa neustále hľadajúcich filmárov, ako sú Spielberg, Lucas či Peter Jackson. Tí sa tiež viac či menej aktívne podieľajú na posúvaní technologických možností (Cameron je vlastníkom firmy Digitail Domain, špecializujúcej sa na filmové triky – debutovala Pravdivými lžami a odvtedy mala počítačové prsty strčené napr. v krátkometrážnom klipe Michaela Jacksona, Stana Winstona a Stephena Kinga Ghosts, momentálne pracuje na druhom Tronovi). Akadémia si myslí to isté a Cameronove snímky boli nominované na mnohých Oscarov, ale väčšinou sa jednalo „len“ o „technické“ kategórie. Votrelci získali 7 oscarových nominácií (dve premenili na zlato), Priepasť 4 (z toho jedna vyšla), T2 6 (vyšli rovné štyri), Pravdivé lži jedna nominácia (ale nič z nej nebolo) a Titanic rekordných 14 (z toho nepremenil len 3). Sám James vlastní (resp. delí sa s kolegami) troch Oscarov, všetkých za Titanic (najlepší strih, réžia a film).