TRANSFORMERS 3 – ŽENSKÝ POHĽAD |
TRANSFORMERS 3 – ŽENSKÝ POHĽAD |
Malé Vianoce cez letné prázdniny, splnený chlapčenský sen. Tam niekde to v roku 2007 začalo. Hravý, akčný a vtipný blokbaster, ktorý u závislejších na onom snímaní hrdinu obletom z podhľadu, sústredených tvárach spravodlivých mužov v nízkom slnku, ich rozhodnom kroku v horúcom vzduchu, či vystresovaných tvárach veliacich dôstojníkov rôzneho druhu, vyvolal prudko pozitívne emocionálne a aj fyzické reakcie. Transformers. Žiadne číslo. Žiaden podtitul. O dva roky to prišlo. „Dvojka“ s podtitulom „Pomsta porazených“ sa priklonila k tínedžerskému publiku a komukoľvek, kto na túto hru pristúpil. Vymaznaná akcia, viac robotov, viac priestoru, ale už to nebolo celkom ono. A nešlo len o Autobota trpiaceho meteorizmom. S dvojročným ročným odstupom prichádza „trojka“, ktorej predchádzalo malé verbálne extempore a odchod Megan Fox, ako aj dohady o tom, nakoľko Steven Spielberg ako producent dá Bayovi voľnú ruku. Transformers 3 je svojím spôsobom syntézou predchádzajúcich filmov.
Po vytvorení premostenia súčasnosti s minulosťou cez Samovho praprapradeda, Hoover Dam a niekoľko utrúsených poznámok v Transformers, Transformers 3 ešte užšie prepájajú dejiny ľudstva s tragickou históriou domovskej planéty Autobotov i Decepticonov, Cybertronom. Vesmírne preteky medzi USA a ZSSR v 60.rokoch, Černobyľ až po súčasnosť. Hrané zábery sa striedajú s dokumentárnymi, mení sa farba a kvalita obrazu. V konečnom dôsledku širší priestor dostanú i „nie-priateľské“ krajiny (v Transformers len spomenuté ako potenciálni útočníci na informačné systémy Spojených štátov), v ktorých v súčasnosti zasahujú najmä Autoboti dbajúci na to, aby si ľudia neublížili viac, než je vhodné, napríklad vyrábaním nelegálnych jadrových zbraní na Blízkom východe. Ale späť k Černobyľu, kde sa okrem zostatkovej radiácie nachádza kus Archy, ktorá pred asi päťdesiatimi rokmi stroskotala na Mesiaci, nesúc so sebou náklad, ktorý mohol zvrátiť osud Cybertronu a teraz už aj Zeme.
Mimochodom, Sam mal problémy nájsť prácu, zmenil priateľku, nová sa volá Carly, žijú v D.C., majú veľkého psa a dvoch malých Autobotov. Prácu našiel, ale ledva nastúpil, veci sa dali do pohybu.
Od momentu, kedy by sa to celé mohlo začať ak nie rovno mlieť a naplno žiť, tak aspoň naberať na sile a pumpovať adrenalín, testosterón a seratonín, až po chvíľu, kým sa tak skutočne stane, však uplynie pocitovo výrazne viac minút, než hodinky stihnú postrehnúť. Tomuto subjektívnemu vnímaniu času nenapomáhajú ani nové postavy: okrem spomenutých malých autobotov je to ešte Bruce vyšperkovaný excentrickým herectvom Johna Malkovicha či asistent bývalého agenta Simmonsa (John Turturro) Wash, pardon, Dutch (Alan Tudyk), Charlotte Mearing (Francis McDormand) alebo Carlyn (Rosie Huntington-Whiteley) neuveriteľne hmotne zabezpečený šéf Dylan Gould (Patrick Dempsey). A nie vždy fungujú tie už známe, občas s väčším priestorom, inokedy so zmenenou situáciou (Simmons, Samovi rodičia).
Hlavné herecké obsadenie tak v zásade spĺňa buďto podmienku hereckej spôsobilosti (komediálny talent vítaný), alebo je spôsobilá odpútavať akúkoľvek pozornosť a behať po bojisku v lodičkách, pretože jej postava sa nevyzná do motorov. V zásade väčšina spadá pod prvú kategóriu, alebo dostáva tak minimálny priestor, že je to úplne jedno. Huntington-Whitley nie je na tom herecky o nič horšie než jej predchodkyňa, hoci Carly je jednoznačne „aristokratickejšia“ a má voči Decepticonom vlastné zbrane.
Aby nedošlo k nedorozumeniu, k eliminácii akcie ako takej nedošlo: individuálne útoky, akčné sekvencie, či už človek vs. Decepticon alebo Bot vs. Decepticon, vrátane naháňačky na diaľnici. Jej intenzita sa však rozsýpa na veľkom priestore a a mezi veľa postavami, u ktorých dlho nie je jasné, koľko pozornosti si naozaj zaslúžia. Silnou stránkou Bayových filmov je práve akcia, príprava na ňu, a dialógy, pokiaľ ich scenár vkladá do úst postave, ktorá im vie dodať prípadne chýbajúcu pointu. A to si pýta čas nielen na pozháňanie súčiastok motora, ale aj na doleštenie laku a doladenie detailov. Transformers 3 sa ale dostávajú viackrát do situácie, kde je veľa Jar Jar Binksa a dialógov, že by vychladol aj najhorúcejší Earl Grey a slečna Lucy by k zásnubám nebola ani o krok bližšie.
Ale keď to začne, tak sa nik s nikým nemazná, hoci tela na telo, respektíve kovu na kov je neúrekom. Bayova akčná réžia si v tomto smere podržala trend z predchádzajúcich filmov, t.j. peknú organizovanú vojenskú akciu, na ktorej si dáva záležať od prvého momentu, a z Pomsty porazených prenesené krásne prehľadné súboje na zemi, vo vzduchu, so zbraňou i bez, na diaľku i blízko, na čeľusť i do kolena. Vrcholom je v trajleri naznačený Optimov útok, stojaci za slastný povzdych. A rozhodne to nie je jediná silná scéna z „boja o planétu Zem“. Chicago sa otriasa v základoch i vyšších poschodiach, ulicami lietajú veľké roboty, ich súčiastky, výsadkári, blondínka v čiernych lodičkách a bielom sačku, prevŕtava sa ním one ugly motherf***** Shockwave a situácia sa pod chvíľou mení.
Klasik anglického renesančného divadla napísal niečo v zmysle, že všetko dobré, čo dobre končí. Tentoraz nejde o to, nakoľko šťastný je šťastný koniec, alebo koľko filmov sa bude dať vyťažiť z predstaveného sveta Cybertronu. Transformers 3 napriek vzneseným výhradám (a ešte jednej, že je ťažko uveriteľné a pochopiteľné, že by sa Carly dala dokopy so Samom) nemajú žiaden problém udržať si status silného letného blokbastra, ktorý si diváka opäť zas nelimituje vekom, ale v zásade len jeho osobnými preferenciami.
Hodnotenie verzie: 2D, originál s prekladovými titulkami
Výsledný pohľad: 8/10