10 + 1 NEČAKANÝCH DEJOVÝCH ZVRATOV |
10 + 1 NEČAKANÝCH DEJOVÝCH ZVRATOV |
TEXT OBSAHUJE SPOILERY!
Opäť sme sa odpichli od rebríčka portálu Total Film (tento raz s názvom 30 skvelých prekvapivých koncov), vyberáme z neho desať a pridávame jeden „vlastný“ bonus: klasický film-noir od Fritza Langa z roku 1945, ktorým otvárame zoznam. Upozorňujeme, že táto jedenástka vzhľadom na tému samozrejme obsahuje kľúčové SPOILERY. Výberu dominujú hororovo ladené a (neo-)noirové snímky.
Žena za výkladom (The Woman in the Window, r. Fritz Lang, 1945)
Fritz Lang v tomto filme-noir v hlavných úlohách s Edwardom G. Robinsonom a Joan Bennett priniesol jeden z najprekvapivejších dejových zvratov tej doby. Kriminalistický psychológ sa vo výklade na Fifth Avenue zadíva na portrét krásnej mladej ženy. Krátko na to sa s ňou aj osobne zoznámi a je pozvaný do jej apartmánu. A ako to už v prípade osudových žien býva, zvedie ho (nepriamo) na cestu zločinu – do bytu vtrhne rozzúrený milenec a profesor ho v sebaobrane za pomoci ženy zabije. Spúšťa sa sled udalostí (ukrytie tela, vyšetrovanie, vydieranie tretej osoby) a celé sa to ako v každej dobrej noirovke zamotáva. Divák je v závere šokovaný, keď v momente, kedy profesor otrávený tabletkami v sede zomiera, zisťuje, že v skutočnosti sa mu to celé iba snívalo. Totižto, len chvíľu po pohľade na inkriminovaný portrét zaspal sediac v kresle...
Diabolské ženy (Les Diaboliques, r. Henri-Georges Clouzot, 1955)
Michel Delasalle je prísnym riaditeľom súkromnej chlapčenskej školy. S manželkou Christine žije už iba zo zvyku a zároveň pred jej očami pestuje milostný vzťah s učiteľkou Nicole. K obom „svojim ženám“ sa k tomu všetkému správa despoticky, a tak im jedného dňa dôjde trpezlivosť a siahnu po krajnom riešení: naplánujú jeho vraždu. Spoločne ho priotrávia a následne utopia vo vani. Telo hodia do školského bazéna a čakajú, kým ho niektorý z pracovníkov školy nájde. Uplynie deň, dva a stále nič. Telo z bazéna jednoducho zmizlo a napätie medzi ženami sa stupňuje! Kto ho vytiahol? Alebo je nebodaj Michel nažive? A záverečné rozuzlenie? Michel nie je mŕtvy! Ba čo viac, spolu s chladnou milenkou Nicole zosnovali plán, aby sa zbavili Christine, ktorá má problémy so srdcom. V závere, keď manželka vidí, ako zmiznuté a mŕtve telo jej manžela ožíva vo vani, dostáva smrteľný infarkt. Tak, ako to obaja od začiatku zamýšľali. Vskutku nepredvídateľné, pokiaľ nemáte napozerané staré dobré americké noirovky!
Psycho (r. Alfred Hitchcock, 1960)
To, že Norman Bates trpel oidipovským komplexom, sa z príbehu dalo jasne vyčítať. Ale asi málokto tušil, že Norman iba predstiera, že jeho matka je nažive a napodobňuje jej hlas. Šokujúci zvrat sa načrtol prvý raz v dialógu a neskôr v závere aj vizuálne a oveľa údernejšie – pohľadom na mumifikovanú mŕtvolu v kresle, ktorú Norman ukrýval v dome na kopci vedľa Bates Motela.
Zvyčajní podozriví (The Usual Suspects, r. Bryan Singer, 1995)
Na začiatku je zmasakrovaná posádka pašeráckej lode v kalifornskom prístave. Štatistika: dvadsaťpäť mŕtvych, dvaja prežili. Z toho jeden – nenápadný, ostýchavý mrzák a drobný zlodejíček Verbal, ktorý v kancelárii vyšetrujúceho detektíva vysvetľuje, čo sa vlastne stalo. Ten ďalší umiera v nemocnici, má popáleniny na celom tele a blúzni v maďarčine. Elegantná mozaika flashbackov pomaly ústi v rozuzlenie komplikovanej zápletky... a v závere prichádza absolútny zvrat! Z nevinne pôsobiaceho trpáka sa stáva hlavný zosnovateľ dokonalého plánu, ako ukradnúť smaragdy a zbaviť sa všetkých komplicov. Bol to Verbal, ktorý bol vždy o niekoľko krokov pred všetkým. Neo-noirový krimi thriller ocenený dvoma Oscarmi: za výkon Kevina Spaceyho ako Verbala a za najlepší scenár pre Christophera McQuarrieho, ktorý sa postaral o skutočne rafinovaný a inteligentný scenár s čerešničkovým twistom na záver.
Šiesty zmysel (The Sixth Sense, r. M. Night Shyamalan, 1999)
Áno, Šiesty zmysel. Film, ktorý nás svojho času dostal asi všetkých a ktorým sa do povedomia mnohých dostal režisér a scenárista v jednej osobe M. Night Shyamalan. Ten si za relatívne krátky čas vyslúžil prívlastok „novodobý majster napätia“ či „majster dejových zvratov“. Bruce Willis alias psychológ Malcolm Crowe je duch, ako odhalila záverečná, dych berúca retrospektíva! No priznajte sa, kto toho času tušil tento zvrat?
Memento (r. Christopher Nolan, 2000)
Môže prekvapiť či šokovať film, ktorého príbeh sa odohráva od konca? Samozrejme, že áno, ak to má pod palcom režisér a scenárista v jednej osobe Chris Nolan. Ten spolu s bratom Jonathanom Nolanom (knižná predloha) povýšili naráciu v subžánri neo-noir na úplne novú úroveň, pri ktorej sa zapotí snáď každý divák. Ak sa chcete baviť o Memente, zodpovedzte najprv kontrolnú otázku: Kto zabil Leonardovu manželku? Viac o preniknutí cez zápletku Mementa nájdete TU.
Old Boy (Oldboy, r. Chan-wook Park, 2003)
Hlavný hrdina Oh Dae-Su je unesený a uväznený v hotelovej izbe. Z televízie sa dozvedá, že jeho žena bola brutálne zavraždená a on je hlavným podozrivým. Keď je po 15 rokoch vyslobodený, stretáva počas plánovania svojej pomsty mladé dievča Mi-Do, do ktorého sa zamiluje. V silnom finále sa dozvedáme, že Mi-Do je dcéra Oh Dae-Sua a ich stretnutie naaranžoval ako súčasť svojho plánu neznámy väzniteľ! Dych berúci katarzný záver prezrádza pointu, ktorú nemohol čakať snáď nikto!
Osada (The Village, r. M. Night Shyamalan, 2004)
Ďalší kúsok od niekdajšieho majstra dejových zvratov. Ocitáme sa v komunite ľudí, ktorá žije (odhadom na prelome 19. a 20. storočia) v odľahlej dedinke uprostred hustých lesov. Členovia úzko prepojenej sociálnej skupiny už roky žijú v harmónii a podľa vlastných pravidiel. K šťastiu im na prvý pohľad nič nechýba. A nechýba samozrejme ani mysteriózna zápletka: v okolitých lesoch žijú záhadné príšery, s ktorými má však osada za jasne dohodnutých podmienok stanovené prímerie. Prekročenie hraníc dediny zo strany osadníkov znamená porušenie dohody a otvorené nebezpečenstvo. Jeden mladík ale pokušeniu neodolá, čo je katalyzátorom ďalších udalostí... A záverečná pointa? Prekvapivá, šokujúca, uveriteľná a celkom inteligentná. Zisťujeme, že sa nachádzame v modernej súčasnosti! A dozvedáme sa, že osada bola založená skupinou ľudí, ktorí sa účelovo izolovali od zvyšku spoločnosti a dobrovoľne odmietli akékoľvek princípy či vymoženosti moderného sveta. A aby komunitu udržali geograficky pokope a v osade narodení členovia sa nič nedozvedeli, vymysleli si historku o príšerách a živili občasnú atmosféru ich prítomnosti.
Pád do tmy (The Descent, r. Neil Marshall, 2005)
Partia mladých kamarátok podniká každoročný zostup do jaskynného systému. Tento raz v oblasti Apalašských hôr. Po zosuve skál nastávajú prvé problémy. Neskôr však zisťujú niečo oveľa horšieho: jaskyňu obývajú humanoidné ľudožravé príšery s vlastnosťami netopierov, ktoré sú dokonale adaptované na život v tme. Šestica sa postupne zredukuje na jedno jediné dievča. Vo finále na pokraji síl padá priepasťou a upadá do chvíľkového bezvedomia. Neskôr sa prebudí a vzhliada k dennému svetlu. Nachádza cestu von! Po hodinách boja o holý život sa vyškriabe na povrch, na svetlo sveta. Nachádza odparkovaný džíp a ako zbavená mysľou uháňa preč. O chvíľu na to zisťujeme, že sa jej to celé iba snívalo. V skutočnosti sa stále nachádza v temnom zákutí nekonečnej jaskyne a prebúdza sa z bezvedomia. Príšery sa už blížia, čaká ju istá smrť.
Hmla (The Mist, r. Frank Darabont, 2007)
Frank Darabont a Stephen King je záruka kvality. Či sa vám po mainstreamových drámach Vykúpenie z väznice Shawshank a Zelená míľa pozdával aj trochu nekonvenčný hororový monster-movie, to už nechávame na vás. Jeho ironický záver, kedy hlavné postavy (s výnimkou jedného) spáchajú v aute zo strachu „kolektívnu (samo)vraždu“ a len o dve minúty na to prichádza záchrana v podobe armády, je diskutabilný a viacerí s ním mali problém. Buď zafungoval úplne alebo vôbec. A aj preto je v našom zozname.
Tajomstvo ich očí (The Secret in Their Eyes, r. Juan José Campanella, 2009)
Zoznam uzatvárame s argentínskym neo-noirovým thrillerom, ktorý bol ocenený Oscarom v kategórii Najlepší cudzojazyčný film a porazil tak favorizované snímky ako Biela stuha či Prorok. Zároveň ide o tretí neo-noir v našom prehľade. Darmo, vďačný „žáner“ na dejové twisty. Nakoľko ide o relatívne nový film (do našej distribúcie sa nedostal), nebudeme prezrádzať záverečnú pointu. Treba vidieť!