TOP 5: JOEL & ETHAN COENOVCI |
TOP 5: JOEL & ETHAN COENOVCI |
Už je to viac než mesiac od premiéry čarovnej coenovskej novinky Vo vnútri Llewyna Davisa. Pred rokom očarila Cannes (cena Grand Prix), pred pár týždňami aj našu redakciu; naopak takmer úplne túto snímku odignorovali americkí akademici (ktorí ináč majú pre Coenovcov slabosť ). Pozreli sme sa preto po piatich najlepších kúskoch od známej bratskej dvojky. Do nášho zúženého výberu sa dostala ich prvotina, dve kultovky, existencionálny oscarový počin a napokon aj ich hudobná novinka.
Blood Simple (1984)
Majiteľ vychyteného baru v Texase si u súkromného detektíva objedná sledovanie svojej neskrotnej manželky. Keď zistí, že mu je neverná s jeho vlastným barmanom, kúpi si u morálne prehnitého detektíva dvojnásobnú vraždu a spečatí svoj osud... Krvavý a mrazivý debut bratov Coenovcov! Tandem zabŕdol do subžánru neo-noir, ku ktorému sa ešte neraz vo svojej tvorbe vrátil: či už len vo forme zápletky (Fargo) alebo aj po formálnej stránke (Big Lebowski; Muž, ktorý nebol). Rafinovaná zápletka, výrazné atmosférické tieňovanie a predovšetkým husté napätie až do poslednej sekundy.
Fargo (1996)
Cynický a satiricky štylizovaný thriller. Alebo skôr geniálna čierna komédia. Klasická noirová zápletka kontrastuje so severskou atmosférou, vytváranou nekonečnými bielymi plochami a priezviskami hlavných postáv (šerifka Marge Gunderson, predajca áut Jerry Lundegaard či jeho svokor Wade Gustafson). Coenovci napísali skvelú ženskú hlavnú hrdinku – tehotnú šerifku, ktorá prechádza sériou absurdných situácií. Frances McDormand získala za túto netradičnú figúrku Oscara a Coenovci sošku za scenár.
Big Lebowski (The Big Lebowski, 1998)
Kultová záležitosť plná ikonických scén, skvelých hlášok a úžasných výkonov, najmä Jeffa Bridgesa a Johna Goodmana. A hlavne nesmierne inteligentného a neošúchaného humoru. Coenovci premyslene pracujú so schémou filmu noir a nečakaným spôsobom ho parodujú. Big Lebowského môžeme pokojne označiť za jednu z najlepších amerických komédií vôbec.
Táto krajina nie je pre starých (No Country For Old Men, 2007)
Coenovci v roku 2008 porážajú Andersonovu majstrovskú drámu Čiernu krv (There Will Be Blood) a s počinom na pomedzí existencionálnej drámy, westernu a thrilleru získavajú svojho prvého a zatiaľ aj posledného Oscara za réžiu (zároveň k soške privádzajú ďalšieho herca – mrazivého Javiera Bardema s prapodivným účesom). Na pohľad jednoduchý, až banálny príbeh (kde jeden naháňa druhého a tretí sa prizerá) v sebe pod povrchom miesi viacero tém násilia, smrti, generačných rozdielov či náhody a šťastia.
Vo vnútri Llewyna Davisa (Inside Llewyn Davis, 2013)
Režisérsko-bratská dvojka to najnovšie ukočírovala bravúrne. Čarovná, miestami až rozprávková kamera, skvelý folkový soundtrack a presný – ako sa často skloňuje „zamilovania hodný“ – Oscar Isaac, sú výsledkom neobyčajného filmového zážitku, ktorý ide pod kožu... Ak vás dodnes coenovský kocúrik obchádzal, odporúčame si ho odchytiť a nestratiť.