FAR EAST FILM FESTIVAL 2015 |
FAR EAST FILM FESTIVAL 2015 |
Far East Film Festival v Udine = množstvo ázijských filmov pokope v prostredí, kde nie je núdza o dobrú kávu, víno a jedlo. Po trojročnej prestávke, keď som na festivale bola posledne v 2011, stále dokázal vyvolať dojem, že od mojej poslednej návštevy neubehol snáď ani rok a súčasne sa dosť vecí pomenilo, ubudlo i pribudlo.
Hoci filmov bolo tento rok pomenej, tri festivalové kiná nezívali prázdnotou. Centrom festivalu tradične ostalo Teatro Nuovo “Giovanni da Udine” s retrospektívami a akciami detašovanými vo Visionariu a Cinema Centrale. Restrospektíva venovaná hongkonskému akčnému filmu elegantne nadviazala na otvárací a zatvárací film festivalu a jeho hlavného hviezdneho hosťa, Jackieho Chana. Ten spolu s režisérom Danielom Lee uviedol Dragon Blade, historický epos o strete rímskej légie a čínskych obrancov Hodvábnej cesty. Chana herecky doplnili John Cusack a Adrien Brody. Taking of the Tiger Mountain ako adaptácia jednej z moderných čínskych opier v réžii Tsuia Harka festival uzavrela.
Ešte pred samotným zahájením festival ponúkol špeciálny koncert Joa Hisaishiho, ktorého isto netreba predstavovať fanúšikom japonského Štúdia Ghibli či filmov Takashi Kitana. Prijaté pozvanie Jackie Chanom aj Joeom Hisaishim v zásade len potvrdilo význam Far East Film Festivalu vo vzťahu ku kinematografii ďalekého Východu. Okrem nich prijalo pozvanie ďalších vyše 40 hostí z 11 krajín Ázie.
Festival rozšíril počet pridružených podujatí, a tak okrem tradičnej Cosplay súťaže sa návštevníci mohli pripojiť k množstvu ukážok, workshopov, či “tréningov” zahŕňajúcich prípravu a ochutnávku jedál a nápojov naprieč Áziou a regiónom Friuli, bojových a iných umení (origami, divadlo, tance), taiji, jógy, či rôznych masáží. Campus zasa dal dokopy mladých filmových novinárov a ponúkol im priestor na rozvíjanie ich talentu a nápadov vo vzťahu k ázijskému filmu. Celkovo ho počas desiatich dní navštívilo 60.000 divákov, aj vďaka čomu príjmy festivalu narástli o 20% oproti predchádzajúcemu ročníku. Svoje isto urobil aj predaj kníh (vrátane partitúr J. Hisaishiho), DVD / BRD a CD.
Far East Film je oficiálne nesúťažný festival, čo však neznamená, že sa neudeľujú ocenenia. Jackie Chan si z rúk riaditeľky festivalu Sabriny Baracetti cenu Zlatej moruše (Golden Mulberry) za celoživotné dielo. Totožné ocenenie prevzala aj Shi Nansun predstaviteľka Cinema City Film Company a spoluzakladateľka (s Tsui Harkom) filmových štúdií. Jej meno sa spája s produkciou a distribúciou významných hongkonských filmov, napríklad Lepších zajtrajškov (A Better Tomorrow, 1989) série Vtedy v Číne (Once Upon a Time In China / Wong Fei Hung, 1991-1997).
Festival odovzdal tiež divácke ocenienia, a to v troch kategóriách: internetové hlasovanie užívateľov webu Mymovies.it zvolilo za najlepší film kórejský The Royal Tailor (Lee Won-suk, 2014), diváci s akreditáciou Black Dragon zas ocenili kambodžský film The Last Reel (Kulikar Sotho, 2014). Diváci s akreditáciou White Tiger alebo bez akreditácie zvolili za trojicu najlepších filmov festivalu My Brillian Life (E J-yong, 2014), ktorého prekonali na druhom mieste The Royal Tailor a víťaz diváckeho hlasovania, “kórejský Forrest Gump” Ode to My Father (Jk Youn, 2014). Všetky tri ocenenia tak poputujú do Južnej Kórei.
Vo vzťahu k k filmom zaujalo niekoľko trendov. Taiwan si udržal primát v romantike a humore. Operácii Sun Yat-Sen (Meetin Dr. Sun, Yee Chin Yen, 2014) sa podaril podvratný ťah a po komédiách oslavujúcich Taiwan a Taiwancov ako to najlepšie na zemeguli, postavil vtip na partičke školákov, ktorí sa v záujme zachovania dôstojnej finančnej situácie rozhodnú ukradnúť a predať do zberu asi tak 300 kilovú sochu zakladateľa modernej Čínskej republiky. Cafe. Waitng. Love. Naopak potvdil Taiwancov ako majstrov absudného humoru a romantiky, ktorá snáď prekonáva aj juhokórejcov. Tak trochu sa to dalo čakať, scenár filmu písal Giddens, ktorého meno sa spája s hitom Dievča, ktoré sme vtedy milovali (You Are the Apple of My Eye, 2011).
Kórejci sa vrátili k modelom divácky úspešných filmov z obdobia rokov 2000-2006. Ako nasvedčuje aj zbierka ocenení, ktorú si odnášajú z Udine, nebol to až taký zlý nápad. Zatiaľ čo Ode to My Father je štandarne dobrý a precízne vykalkulovaný útok na slzné kanáliky, The Royal Tailor pridal aj politický, až feministický presah, o potrebe regulovať (najmä) ženskú módu na dvore, pretože priveľa kreativity narúša poriadok a dôstojnosť a tradície a podrýva autoritu dvora. Gangnam Blues nadväzuje na úspech gangsterských filmov predchádzajúcich rokov, no vo výsledku je mixom TV Dramy a pokusu o Casino. Tazza: The Hidden Card je pokračovaním úspešného Tazza: The High Rollers z 2006. “Menšie” filmy sa venovali romantickým vzťahom a manželstvu. Ak budete mať možnosť výberu medzi My Love, My Bride a My Ordinary Lovestory, berte ten prvý. Malým partnerom The Royal Tailor je Cart, film vychádzajúci zo skutočných udalostí, kedy v Seoule v 2008 obchodný reťazec protiprávne prepustil zamestnankyne s dočasnými zmluvami. Reakciou bol štrajk, ktorý od skupiny žien nik nečakal.
Čína sa predviedla v troch líniách: 1/ epické eposy (otvárací a zatvárací filmy), 2/ drsné filmy zo severu alebo severozápadu (Uncle Victory), 3/ komédie zväčša romantické. Posledná kategória zaznamenala za posledné roky posun, keď do hry pribudol mužský aspekt (Break-up Buddies), rozvod a príp. dieťa (The Old Cinderella), či sarkazmus priamo z Hongkongu – Pang Ho-cheung osobne (Women Who Flirt). Okrem posolstva, že rozchody a rozvody dopadajú ťažko aj na mužov, sa odkaz, že nevydatá po tridsiatke nie je tragédia, rozšíril o impulz, že žmurkajúce hlúpunké “flirtušky” sú roztomilé, ale baby s vlastnou hlavou sú úplná bomba. Uvidíme, či sa v Číne zmení postoj k ženám s vysokoškolským vzdelaním, či nebodaj doktorantúrou.
Podobne do minulosti siahol aj Hongkong, ktorého kung fu filmy boli témou viacerých paneloviek. Predsalen, Jackie Chan, Daniel Lee, Teddy Chen a ku nim prierez kung fu filmami od doby pred Bruceom Lee po unaveného Jackieho či Donnieho Yena s vyžehlenými vráskami. Práve Kung Fu Jungle Teddyho Chana krásne ukázala trend prepájania s históriou žánru, keď prepojil matricu veľmi starých kung fu filmov, v ktorých sa bojovalo o prestýž majstra, školy a vlasti, s o niečo mladšími policier, kde sa už bojovalo za zákon a poriadok (Police Story nech je nomen omen).
Z hľadiska národných kinematografií Ázie si výnimočnú pozornosť zaslúžia dva filmy: The Last Reel a Garuda, ktoré oba reflektujú ako históriu kinematografie, tak aj históriu jednak Kambodže a jednak Indonézie. The Last Reel režisérky a producentky Kulikar Sotho pripomína minulosť a prítomnosť kambodžskej kinematografie, ktorá do nástupu Ćervených Khmérov rástla a od 1960. rokov aj zažívala svoje zlaté obdobie. Červení Khméri však umenie vrátane filmu považovali za možný zdroj odporu a šírenia nevhodných myšlienok, preto nielenže filmy nevznikali a existujúce boli ničené, ale mnoho umelcov bolo len pre svoje povolanie popravených. Súčasne sa tak vytvorila generačná medzera, kedy dnes už dospelé deti nemajú predstavu o tom, čo ich rodičia prežili, pretože tí sa riadili mottom: mlčať a zabudnúť.
The Last Reel tak otvára nielen otázku potreby budovania vlastného filmového zázemia a starostlivosti o kinematografiu minulosti, ale aj potreby hovoriť o revolúcii. Bastian Meiresonne ako fanúšik indonézskeho filmu sa k problému starých filmov dostal v rámci pátrania po tom, aké filmy Indonézania milovali, s akými filmami vyrastali, a prečo sa také filmy už nenakrúcajú. Narazil však na viacero problémov: jednak Indonézania filmy spred 1950. rokov nepovažujú za “svoje”, ale tiež, populárnym a silným žánrom bol akčný film. Ten však ako “zábavný” nikdy nepredstavoval kultúrnu hodnotu, a tak s ním aj jeho súčasníci zaobchádzali – po skončení kino obehu filmy končili na smetisku.
Garuda je tak nielen zábavným dokumentom – uznajte, vidieť indonézskeho Tarzana, Jamesa Bonda, Bruce Leeho či Ramba, je zábavné, nesie v sebe aj upozornenie, že ten jeden súkromný archív v Indonézii, produkčné podmienky v troskách, monopol v distribúcii (!), nízky počet kín a pod. nevytvárajú zázemie pre kvalitné filmy. Merantau, Prepadovka a Prepadovka 2, prípadne ďalšie projekty Garetha Evansa tak môžu nadlho ostať zázrakmi z Indonézie. Mimochodom, Prepadovka má aj svoj indonézsky rip off The Golden Cane Warriors. Súčasne, dešpekt k vlastnej filmovej minulosti je tiež dešpektom k vlastnej histórii, kultúre.
Z japonského zastúpenia vyčnel dvojdielny film so silno ekologickým odkazom Parasyte Part I a Parasyte Part II či postapokalyptická absurdná nízkorozpočtovka The End of the World and the Cat's Disappearance. Komédia odvíjajúca sa od jedného úderu do hlavy, amnézie a rocku La La La at Rock Bottom, či Unsung Hero o stunt double a “kostýmových” hercov v japonských tokusatu seriáloch a show pre deti a mládež (typ Power Rangers) predviedli, ako sa graduje humor a emócie. Prekvapivo však chýbali novinky Sion Sona (Tokyo Tribes), Takashi Miikeho (Over Your Dead Body), Tatsuya Nakashimu (Svet Kanako / World of Kanako) či posledný animovaný film Štúdia Ghibli Leto s Marnie (When Marnie Was There) Isao Takahatu.
Aby sme nezabudli, Singapur bol zastúpený sexy komédiou Rubbers, ktorá vznikla ako “liek na vysokú hladinu stresu” a za účelom šťastnejšieho sexuálneho života.
Presný termín 18. ročníka Far East Film Festivalu nie je ešte známy, no vyzerá to, že sa rozšíri o nové podujatie – market a poskytne tak priestor pre investície. V každom prípade, FEFF 2016 už teraz začína vyzerať sľubne.