EPIZÓDA VII JE POCTOU, ALE AJ NOVÝM ZAČIATKOM

EPIZÓDA VII JE POCTOU, ALE AJ NOVÝM ZAČIATKOM

článok



Dlhoočakávané pokračovanie legendárnej ságy Star Wars, ktorá natrvalo zmenila tvár popkultúry, je späť. Perfektne zvolená marketingová kampaň, vysoký kredit režiséra J. J. Abramsa i samotný kult, ktorý sa okolo Star Wars za tie roky vybudoval, vytvorili najnovšiemu dielu status niečoho výnimočného a otázkou je nakoľko dokázali tvorcovia tieto očakávania naplniť.

Už prvé ohlasy však boli značne rozporuplné. Tie negatívne sa však poväčšine zakladali na absurdných výhradách, napríklad na feministickom podtóne celého filmu, nekvalitných hereckých výkonoch, či na parazitovaní na predchádzajúcich častiach. Z tohto pohľadu mi príde zaujímavé pozrieť sa, okrem naratívnej a štylistickej formy, na ideologický posun vo fiktívnom svete Star Wars vyplývajúci zo situácie v Hollywoode i v našej realite ako takej.

Podstatné je hneď na začiatku spomenúť tvorbu režiséra a spoluscenáristu filmu J.J. Abramsa. Ten je často prirovnávaný ku Stevenovi Spielbergovi i Georgovi Lucasovi, keďže sa vo svojom prístupe k filmu profiluje ako rovnaký „geek“ a cinefil. Vo svojich snímkach ako Super 8 (variácia na film E.T. či Blízke stretnutie tretieho druhu), či v oboch dieloch Star Treku dokázal aktualizovať staršie príbehy v novom a v prípade Star Treku aj „áčkovejšom kabáte“. Nemožno sa preto čudovať, že ho vybrali aj pre réžiu ďalšieho filmu ságy Star Wars, ktorá vznikala podobným princípom, tzn. pocta starým seriálom typu Flash Gordon či japonským čanbarám. Vplyvom dlhoročnej televíznej kariéry (Felicity, Alias, Nezvestní) má navyše aj dostatok skúseností so spracovávaním príbehov na pokračovanie, a tak sa zdá byť najlepšou voľbou pre nadviazanie na predchádzajúcu hexalógiu a zároveň pripravenie pôdy pre novú sériu.

Star Wars: Sila sa prebúdza sa začína zhruba 30 rokov po skončení šiestej časti. Hneď v legendárnych úvodných titulkoch sa dozvedáme, že Luke Skywalker (Mark Hamill) zmizol a Novú republiku začína ohrozovať totalitárna organizácia zvaná Nový rád na čele s tajomným Snokeom (Andy Serkis), silou obdareným Kylo Renom (Adam Driver) a Generálom Huxom (Domhnall Gleeson). Tí vybudovali novú, vylepšenú verziu Hviezdy smrti a začínajú ohrozovať celú galaxiu. Spúšťačom rozprávania je pátranie po mape, ktorá by mala zobrazovať miesto, kde sa nachádza Luke Skywalker. Do pátrania sa zhodou okolností zapojí robot BB-8, bývalý Stormtrooper Finn (John Boyega) i mladá, na púštnej planéte Jakka žijúca Ray (Daisy Ridley), ale aj starí známi z predchádzajúcich častí.

Epizóda VII je poctou, ale aj novým začiatkom Epizóda VII je poctou, ale aj novým začiatkom

Už z týchto kusých informácií (nová Hviezda smrti, totalitná organizácia s jedným zmrzačeným a jedným zamaskovaným vodcom, stratený majster Jedi, mladá hrdinka žijúca bez rodičov na púštnej planéte), môžeme vidieť podobnosť medzi najnovším prírastkom do fiktívneho sveta a staršou (IV, V, VI) trilógiou. Tu zároveň tkvie aj jedna z najväčších výhrad voči siedmej časti – tvrdenie, že Abrams parazituje na predchádzajúcich častiach. Domnievam sa však, že je to scestné tvrdenie, a to hneď z niekoľkých dôvodov.

Už samotný Star Wars by sme mohli obviniť z parazitovania na cudzích vzoroch, ako zenová filozofia i spôsob boja pripomínajúci japonský samurajský štýl kendo, staré brakové sci-fi seriály, artušovské legendy a podobne. Ako som sa snažil objasniť už vyššie, v prípade Abramsa nejde o nič nové a rôzne typy transtextuality využíva Hollywood pravidelne od konca 70. rokov, čiže práve od nástupu Lucasa a Spielberga. Ďalej treba spomenúť aj to, že túto transtextuálnosť, respektíve skôr opakovanie po cudzích vzoroch reflektujú aj samotné postavy – či už Kylo Ren, ktorý sa chce podobať na svojho predchodcu Dartha Vadera, Han Solo, ktorý priznáva svoj omyl, keď neveril v silu, Finn a Ray, ktorí poznajú „legendy“ alebo aj ostatné postavy, ktoré hovoria o „novej hviezde smrti“.

Jediným rozdielom oproti predchádzajúcim častiam je to, že Abrams viac stavia do popredia svoje vzory a nostalgickú povahu celého rozprávania, ktorú si uvedomujú aj samotné postavy. Čo je však najdôležitejšie, Abrams doslovne nekopíruje predchádzajúce filmy, vyberá si z nich len niektoré prvky, rozdielne ich prepája, aktualizuje a predovšetkým k nim pridáva nové postavy a nový príbeh. Vo výsledku tak jednotlivé podobnosti majú inú funkciu a koniec - koncov aj iný vývoj než v predchádzajúcich trilógiách.

Epizóda VII je poctou, ale aj novým začiatkom Epizóda VII je poctou, ale aj novým začiatkom

Rozdielom oproti predchádzajúcim dielom je napríklad, z hľadiska rozprávania, úplne inak zobrazovaný vývoj postáv. V predchádzajúcich dieloch bolo rozprávanie viazané primárne na postavy a ich ciele, napríklad na Luka Skywalkera a jeho snahu stať sa pilotom, neskôr jediom, snahou nájsť Yodu a podobne, zatiaľ čo v siedmej časti vidíme skôr rozprávanie postavené na kladení otázok a ich následnom zodpovedaní. To vyplýva z toho, že nové postavy v podstate žiadne „veľké“ ciele nemajú. Jedinou snahou Ray je návrat na domovskú planétu (čo jej je odopierané) a snaha prežiť. Finn sa pre zmenu snaží dostať čo najďalej od Rádu. Kylo Ren je pre zmenu nevyrovnaný - trpí pochybnosťami o temnej strane sily (na rozdiel od počiatočných dielov a Dartha Vadera). Akoby mladej generácii chýbali veľké idey. Jediné postavy, ktoré majú v situácii naďalej jasno a majú presné ciele sú predovšetkým Leia, Snoke a Han Solo, čiže staršie ročníky a takisto mladý vojenský diktátor Hux. Tie zároveň spôsobujú konflikty – boj medzi rebelmi a rádom, postavenie i snahu o zničenie hviezdy smrti a podobne. Hlavné postavy Ray a Finn sa do tohto boja náhodou pripletú a snažia sa len o prežitie.

To vyplýva aj z ideologických rozdielov v dobe nakrúcania, to znamená s koncom veľkých príbehov a problémami súčasnej generácie. Zatiaľ čo Star Wars IV zobrazoval boj proti establishmentu, boj za lásku, mier a rovnováhu ovplyvnenú dobou „detí kvetov“, v dnešnej dobe môžeme pre zmenu badať stratu maskulinity (hlavná postava je žena), stratu veľkých ideálov (spomínaná Ray, Finn a z časti aj Kylo Ren), ale aj postupnú obnovujúcu sa snahu o ich opätovné získanie. V tomto vyniká jedine Hux, ktorého by sme symptomaticky mohli označiť za predstaviteľa fašizácie spoločnosti (Trump, Le Pennová). Tu sa ešte pristavím pri často vyčítanom feminizme. Pokiaľ sa rozprávame o harmónii a rovnováhe v sile, nehodí sa do hlavnej úlohy azda nikto viac ako žena. Sú to práve muži, ku ktorým sa viac hodí opantanie mocou a agresia typická pre temnú stranu. Z vyššie zmienených je tak hlavná ženská postava, nad ktorou mimochodom uvažoval v minulosti aj samotný Lucas, absolútne adekvátna.

Epizóda VII je poctou, ale aj novým začiatkom Epizóda VII je poctou, ale aj novým začiatkom

V neposlednom rade sa ešte pristavím pri štýle. Keď už pre nič iné treba film oceniť aspoň z tohto hľadiska, keďže režisér Abrams jednoznačne prevyšuje režiséra Lucasa. Preč je prehnaná infantilnosť, preč sú príšerné herecké výkony Marka Hamilla a Haydena Christensena, preč je repetitívnosť pri ničení Hviezdy smrti na záver IV časti, preč sú chýbajúce motivácie postáv. Abrams toto všetko zvláda s gráciou a navyše namiesto veľkých statických bojových scén, vnáša diváka priamo doprostred akcie a prináša tak ešte intenzívnejší zážitok. Úvodný únik za pomoci starej známej lode Millennium Falcon je jednou z najzaujímavejších letových scén v dejinách. Abrams zároveň do filmu importoval svoje typické trademarky, ako lense flares či typické „dramatizujúce“ transfokácie pri akčných scénach. Pri tých mi na perách zahral pobavený úsmev, keďže ani tu si režisér nenechal ujsť sebareflexívne pomrkávanie na diváka.

Na záver už iba dodám, že jediné, čo mi chýba z filmov Georga Lucasa je širší politický kontext, tzn. boj rôznych frakcií a pod, čo bolo najviditeľnejšie v novšej trilógii. Taktizovanie v úzadí tvorilo pre mňa asi to najzaujímavejšie z legendárnej Star Wars ságy. Pokiaľ by som teda mal úvodnú sériu zhrnúť, trúfam si povedať, že film funguje samostatne, aj ako pocta, aj ako začiatok nového, s funkčným prepojením na staré. Zároveň zostáva Star Wars: Sila sa prebúdza interpretačne i príbehovo otvorená, čím vkladá ešte väčšie očakávania do ďalšieho dielu a vývinu udalostí.

Hodnotenie: 9/10

Prevzaté z Filmpress.sk s povolením autora.


autor Marcel Šedo 18.12.2015
ROK VDOVY
[RECENZIA ]
HERETIK
[RECENZIA ]
3
Gladiátor II
GLADIÁTOR II
[RECENZIA ]
KONKLÁVE
[RECENZIA ]
RED ONE
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 24748
02 |
návšt. 6614
03 |
návšt. 6732
04 |
návšt. 5632
05 |
návšt. 4024
06 |
návšt. 3905
07 |
návšt. 4379
08 |
návšt. 7618
09 |
návšt. 3984
10 |
návšt. 2637
REBRÍČEK US
01 |
$32,0 mil.
02 |
$7,3 mil.
03 |
$5,3 mil.
04 |
$5,2 mil.
05 |
$4,2 mil.
06 |
$2,9 mil.
07 |
$2,8 mil.
08 |
$2,3 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.