AND THE WINNER IS... |
AND THE WINNER IS... |
...Bear Story!!! Na tomto mieste by ste očakávali hneď z úvodu jednu z top kategórií a nie najlepší krátky animák, však? Ale tento víťaz mal názvom čo to spoločné s hlavnou otázkou na 88. ročníku odovzdávania cien Akadémie a to, či Leo konečne dostane sochu? Meme môžu skončiť, oslavy sa už začali. Za heroický výkon mačky so siedmymi životmi, ktorú nedokáže zabiť ani medvedica si DiCaprio odnáša prvýkrát v kariére toto cenné uznanie. Čakal to takmer každý, ale nikto si nebol úplne istý. Oscary totiž vedia vždy prekvapiť. A ani teraz tomu nebolo inak, aj keď výrazných prekvapení nebolo veľa.
Druhá polovica januára predznamenala zaujímavý vývoj v boji o Oscary. Popri hmlistom Najlepšom filme šlo hlavne o medializované prestrelky ohľadom „bielych Oscarov“. Rýchla výmena moderátora a dosadenie Chrisa Rocka priniesli ovocie už v úvode ceremoniálu. Rock sa nekorektnými vtipmi priamo oprel do tejto témy a čo to pridala aj komička Sarah Silverman. Takmer to vyzeralo, ako by sa R-kový odkaz Deadpoola prepašoval až do Dolby Theatre. Atmosféru držali na uzde najmä kreatívne prezentácie niektorých kategórii (scenáre, animáky) a hudobným vyvrcholením večera bola podľa očakávaní Lady Gaga.
Aj tento rok som šípil náznaky víťaza hlavnej kategórie podľa načrtnutej témy (napríklad nostalgia 20. rokov, keď nakoniec vyhral Artist). Silná pozícia individuálnych hrdinov, vôľa prežiť a bojovať v jednom z úvodných videí dávali tušiť, že si Revenant pôjde pre BAFTA/Oscar kombo, veď za posledné týždne ho sila sprevádzala vo veľkom. No pocit sa počas niekoľkých hodín vytratil a vo finále to dopadlo celkom inak. Odovzdávanie však začalo netradične. Zmena v štruktúre bola smerovaná na oceňovanie kategórií podľa procesu vzniku filmu – od scenára, cez technické kategórie, hudobné ceny až po najdôležitejšie zložky.
A tak sa stalo, že bola výborná Stávka na neistotu odbitá na začiatku cenou za Najlepší adaptovaný scenár a jej šance na zisk hlavnej kategórie sa ešte výraznejšie zmenšili. Naopak, víťazstvo Sledovačky ako Najlepšieho originálneho scenára nezvyšovala šance na film v prospech Revenanta, pretože Sledovačka nemala reálne silnú konkurenciu, teda aspoň nie takú ako Stávka. Pomedzi kategorizovaný proces výroby filmu vtesnali organizátori oboch vedľajších hercov a prvá prišla tá ženská. Vyhrala podľa očakávaní Alicia Vikander, i keď pokojne by cenu za túto kategóriu mohol zobrať aj jej herecký partner z Dánskeho dievčaťa, Eddie Redmayne.
Potom nastal „lovely day!“ pre najčiernejšieho koňa posledných ročníkov – Mad Maxa. Dokopy ho bolo počuť šesťkrát, všetko za technické kategórie: kostýmy, výprava, masky, strih a oba zvuky, takže nič z hlavnej štvorice. Šesť z desať je však úžasný výsledok. Do toho stihol Emmanuel Lubezki do análov Oscarov vyryť čistý kameramanský triple, ktorý by sme mu priali o rok rozšíriť na neprekonateľný homerum kameramanskej odnože. V hľadisku tlieskal dokonca aj najlepší kamoš Di Capria - medveď. Prvé veľké prekvapenie večera bolo za rohom.
Špeciálne efekty mali byť rozseknuté medzi Mad Maxa a Star Wars, za konský zoskok sa Revenant odpísal sám. Nakoniec sa radoval tím Ex Machiny, na čom sa šikovní stávkari poriadne nabalili. Praktické efekty s minimom CGI sa museli skloniť pred digitálne upravenou Aliciou Vikander, čo je bohapustá škoda. Po ďalšej stávke na istotu v podobe Najlepšieho animáku V hlave prišla znova trpká príchuť. Teraz to schytal Sly Stallone a na jeho osobe sa znova zopakovala história Mickeyho Rourka, či minuloročného smoliara Michaela Keatona. Herca vo vedľajšej úlohe vyhral Mark Rylance, čo je pochopiteľnejšie než efekty pre Ex Machinu, ale na škodu Stallonemu. Jediným kto ho mohol údajne ohroziť bol Tom Hardy, nakoniec vyšli naprázdno obaja. Hardyho to v budúcnosti isto čaká, čo sa o Stallonem už zrejme nedá povedať.
Po ocenení dokumentu Amy a zahraničného filmu Saulov syn, ďalších dvoch jasných kategórií, prišla veľká chvíľa pre Ennia Morriconeho. Oscar za celoživotné dielo dostal konečne dvojičku za konkrétny film, Tarantinových Osem Hrozných. Quentin sa teda môže znova chváliť, ako to predviedol aj na Zlatých Glóbusoch. Pred vyhlásením štyroch najdôležitejších cien som bol v úžase ešte za cenu pre Sama Smitha za pieseň k poslednej bondovke, pretože emotívnej Lady Gaga bola tiež triumf. Ďalší koniec príbehu ako z rozprávky sa teda nekonal.
Taktiež ako ani cena pre George Millera za réžiu. Iñárrituove double je vynikajúci výkon, je to predsa aj excelentný režisér, srdce však plesalo po Millerovi. O rok budeme už poznať iného víťaza, nakoľko Alejandro nezvykne sypať film za filmom a nateraz máme od neho na pár rokov „pokoj“. Po ocenení Brie Larson za neskutočný výkon vo vynikajúcej Izbe sa naplnil najočakávanejší marketingový plán Oscarov.
Leo vyhral a dal rokmi naštudovanú reč (vrátane aktivizmu). V tom momente vybuchol internet a v zákulisí sa roztočil malý vĺčik. Prekliatie opadlo a pre mnohých sa oscarová noc skončila, keďže zvedavosť na DiCapria prekonala hlavnú kategóriu. A presne vtedy sa stala parádne nečakaná vec.
Predom korunovaný Revenant nezískal najcennejšiu trofej a tak ako minulý rok sa porušila hegemónia cien BAFTA a sekla sa dokonca dosť presná režisérska gilda. Najlepším filmom roka sa stala Sledovačka a vidno, že aj filmy s takto kontroverznou témou vyhrávajú, čo sa pred rokmi Skrotenej hore bohužiaľ nepodarilo. Osobne bola pre mňa najväčším favoritom Stávka na neistotu, ale Sledovačke to treba za precízne dávkovanie informácii o marazme katolíckej cirkvi a celkové tematické uchopenie želať. Avšak dúfam, že film po rokoch nepadne do zabudnutia, pretože nadšený a oprávnený ošiaľ okolo Mad Maxa bude žiť ešte dlhé roky.
A znova sme na štartovacej línii. Prídu nové filmy, nové divácke výzvy a nejaká drobná aférka. Kontroverznosť Oscarov bola tento rok našťastie najvýraznejšia dávno pred ich odovzdávaním. Ale kto vie, jedného dňa môže vyhrať aj niečo na štýl červeného „sexy madafakáá“ Deadpoola. To bude potom chaos a internet vybuchne znova!