FILMOVÉ ZÁŽITKY ROKA 2017 PODĽA REDAKCIE

FILMOVÉ ZÁŽITKY ROKA 2017 PODĽA REDAKCIE

článok



Šesť redaktorov portálu Kinema.sk sa pozrelo na kino-rok 2017. Vzájomne o svojich tipoch na najzaujímavejšie filmové zážitky uplynulého roka nevedeli a ich výber je autentický. Predstavujeme vám tak zoznam nových aj starších filmov, ktoré považujeme za tie najlepšie, aké sme mali možnosť vidieť minulý rok...

BARBORA BAČÍKOVÁ

Paterson
Poetické čaro obyčajnosti v neobyčajnom ponímaní Jima Jarmuscha.

Posledná rodina / Ostatnia rodzina
Životný príbeh poľského modernistu Zdzisława Beksińského je rovnako surrealistický ako jeho tvorba. Apokalyptické výjavy z obrazov vstupujú do osudu maliara a jeho rodiny. Alebo naopak...

Mlčanie / Silence
Hlboký, mnohovrstevný príbeh filmového velikána Martina Scorseseho nielen o viere, mučeníctve a neúspešných kresťanských misiách v Japonsku.

Sámska krv / Sameblod
Mrazivý príbeh mladej Sámky s multi-kulti posolstvom priblížil neznámu kapitolu škandinávskych dejín.

Zabitie posvätného jeleňa / The Killing of a Sacred Deer
Úžasná psychologická hra s gradujúcim napätím a minimalistickým herectvom, no s „ohlušujúcimi“ nuansami.

Bez lásky / Nelyubov
Jedna z najsilnejších scén nešťastného odvrhnutého dieťaťa v dejinách filmu. Kríza rodinného života vo filme bez lásky.

Červená korytnačka / La Tortue Rouge
Čistota, krása, jednoduchosť v príbehu aj v animácii. Film, ktorý aj bez slov dokáže povedať veľmi veľa.

Šialene šťastná / La pazza gioia
Neuveriteľné herectvo Valerie Bruni Tedeschi vo vťahujúcom smutno-smiešnom príbehu. Temperament príbehu ubíja a zároveň povznáša.

Štvorec / The Square
V sofistikovanej spleti filmového Štvorca sa dá uviaznuť na dlhý čas. Kvantum myšlienok a morálnych odkazov v kvalitnej koláži Rubena Ӧstlunda.

Matka! / Mother!
Aronofsky je už nechutný. Začína pripomínať von Triera. Ale v genialite. Hranične provokatívna alegória nabitá symbolikou mnohých šokovala. Z pohľadu na pravú povahu ľudstva a jej márnivého stvoriteľa v náboženskom ponímaní je naozaj nevoľno. Jednou z úloh umenia však vždy bolo okrem tvorenia a ničenia aj šokovať. Aronofsky si len robí svoju prácu...

MICHAL ŠMAJDA

Mesiac jupitera / Jupiter holdja
WAW. Maďarská kinematografia je ostatné dve dekády na obrovskom vzostupe (Díler, Revízori, Taxidermia). Mundruczó po žánrovom experimente "Biely boh" prináša ďalšiu hravú lahôdku. Zakomponovanie bizarného sci-fi prvku do problematiky utečencov v súčasnej Budapešti sa ukázalo ako plne funkčné, až katarzné. Slovom, videli sme európsku sociálnu drámu/thriller s vizuálom priam hollywoodskeho blokbastru (a jednu z najpôsobivejších autonaháňačiek ostatných rokov)! Režisér už dostal ponuku nakrúcať pre MGM. V Hollywoode ho bude rozhodne škoda...

O tele a duši / Teströl és lélekröl
- „A čo ste v tom sne robili?“ - „No, to, čo jelene bežne robia. Hľadali sme čerstvú trávičku a pili z potoka.“ Bizarne krásna romanca je láskavým dôkazom toho, že stále sa to dá robiť inak! Závidím scenáristke jej kreativitu. Tlieskam!

Zabitie posvätného jeleňa / The Killing of a Sacred Deer
Kubrick, Haneke a Trier pripravili jeleňa a ja som si na tejto delikátnej večeri sústo po súste pochutnal! Lanthimos (Psí zub, Homár) opäť desivo mrazí.

Miesto pri mori / Manchester by the Sea
Sociálna dráma ako remeň! Maximálne autentická a chladná. Casey si za rolu životom zbitého psa zaslúžil právom Oscara.

Druhá strana nádeje / Toivon tuolla puolen
Fínska nádej v Akiho azylovej reštaurácii. Kaurismaki sa vrátil v plnej sile so svojim jedinečným, smutno-veselým absurdným humorom a autorsky reagoval na výsostne aktuálnu tému imigrantov.

Blade Runner 2049
Komorný blokbaster o minutáži 163 minút bol maximálne citlivým, nikam sa neponáhľajúcim pokračovaním nadčasového fenoménu. Lepšie to snáď ani nemohlo dopadnúť.

Bez lásky / Nelyubov
Zvjagincev je opäť nepríjemne pravdivý a chirurgicky presný, pričom stále si zachováva svoje tajomstvo. Po kritike komunálnej politiky a korupcie (Leviatan) si tento raz zobral na paškál partnerské a rodičovské vzťahy.

Western
Tá atmoška a tí neherci! Strašne ma bavili tie ksichty a ambivalentnosť, ktorá sa v nich ukrývala. Triumfálne obsadenie nehercov! Hltal som každé ich gesto či pohľad.

A Ghost Story
Indie čerešnička tohto roka. Poetická a dojímavá. Zároveň jeden z najdiskutovanejších filmov tohtoročných Varov (polemiky typu „Bol to naozaj Casey celý čas pod tou plachtou?“)

Piata loď
Ani Dunkirk, Logan (Lucky) či iránsky Klient. Posledné miesto v mojej tohtoročnej TOP-ke som si nechal pre slovenskú vec. Sociálna dráma podaná detskou optikou, ktorá vo vás prebudí dieťa a spomienky na to asi najkrajšie obdobie života.

BARBORA GVOZDJÁKOVÁ

Druhá strana nádeje / Toivon tuolla puolen
Novinka talentovaného režiséra Akiho Kaurismäkiho je okorenená tentoraz nielen o tvorcov špecifický humor, ale aj aktuálnu tému migrácie do Európy. Zaslúžene Strieborný medveď pre najlepšieho režiséra na festivale v Berlíne.

Nina
Silný príbeh o dvanásťročnom dievčati autenticky zachytáva, že pri rozvode rodičov najviac trpí práve dieťa. Juraj Lehotský priniesol ďalší kvalitný slovenský film.

Na konci sveta / God's own country
Snímka je často prirovnávaná k filmu Anga Leeho Skrotená hora. Celovečerný debut britského herca Francisa Leeho diváka dostane svojím citlivým a emocionálnym príbehom prvej lásky, ktorý búra predsudky a bariéry.

Piata loď
Adaptácii rovnomenného románu Moniky Kompanikovej dominujú herecké výkony nehercov – hlavne dvoch detí v hlavných úlohách. Film si odniesol cenu v jeden zo súťažných sekcii na tohtoročnom festivale v Berlíne.

Cukrár/ The Cakemaker
Film, ktorý si na svetovej premiére na festivale v Karlových Varoch zaslúžil právom standing ovation vo Veľkom sále hotelu Thermal. Príbeh prepája tému (zakázanej) lásky dvoch mužov a tiež stret dvoch kultúr.

Tri bilbordy kúsok za Ebbingom/ Tree Billboards Outside Ebbing, Missouri
Divadelník a filmár Martin McDonagh prináša ďalšiu skvelú čiernu komédiu, kde opätovne prepája silné dramatické momenty s nekompromisným jedinečným humorom. V hlavnej úlohe exceluje Francis McDormand.

O tele a duši / Teströl és lélekröl
Maďarský film stále dokazuje, že má čo ponúknuť svetovej kinematografii. Tentoraz prináša veľmi netypickú lovestory, kde funkčne a inovatívne pracuje so snovým motívom. V jednej z hlavných postav sa predstaví Slovenka hrajúca v Maďarsku Alexandra Borbély. Film získal hlavnú cenu na festivale v Berlíne.

Bez lásky / Nelyubov
Ruský režisér Andrej Zjagincev sa vracia s ďalšou drsnou drámou so súčasného Ruska. Tentoraz nekritizuje primárne byrokraciu svojej domoviny ako to robil vo svojom prechádzajúcom filme Leviathan, ale skôr poukazuje na vyprázdnenosť vzťahov.

Štvorec / The Square
Ruben Ostund opätovne provokuje a po dráme Vyššia moc prináša ďalšie otázky a niekoľko presne mierených provokácii. Učaroval aj porote v Cannes odkiaľ si odniesol hlavnú cenu.

Odnikial / Aus dem nichts
Nemecká dráma tematizuje aktuálnu tému terorizmu a extrémizmu. V hlavnej úlohe Katje exceluje Diane Kruger, ktorá sa chce pomstiť za predčasnú smrť jej manžela a syna.

LUKÁŠ SLOVÁK

Bez lásky / Nelyubov
Už po jednom dni od premietania sa začala táto kritika zažierať ešte viac pod kožu. Téma je podobne ako pri Leviatanovi univerzálna, forma precízna, odkazy a presah geniálne. Zvjagincev patrí medzi súčasnú režisérsku špičku.

Podoba vody / The Shape of Water
Žánrový boršč v azda najlepšom filme od Guillerma del Tora. Striedanie jednotlivých odtieňov je dychberúce, cinefília prítomná a Michael Shannon famózny. V čistým svedomím horúci kandidát na Oscara.

Po láske / L'économie du couple
Spočiatku otrepaný rodinný námet sa premení na drsnú štúdiu súčasných medziľudských vzťahov a elementov, ktoré ich "spájajú". Záver ma vystrelil.

Logan
Psychologická dráma o mutantoch za zenitom s krvilačnými vsuvkami, presnými hereckými výkonmi a tonami emócií. Takýto komixový film si to doslova pýtalo a je skvelé, že vznikol práve v sérii X-menov, ktorá mala vždy tú najsympatickejšiu "dušu". Epický komix a labutia pieseň v jednom s parametrami oscarového kandidáta.

Sing Street
Prierez track-listom 80.rokov v sprievode spomienok na dospievanie, kedy si zakladal kapelu, aby bola tá kočka z vedľajšej triedy z teba napichaná. John Carney doručil opäť parádny kus plný nadupaných pocitov a hudobných odtieňov, ktoré nám dávno prirástli k srdcu.

O tele a duši / Teströl és lélekröl
Bitúnok už dlho nebol taký sexi. Ambivalencia s postupným odhaľovaním detailov dotvára unikátny kolorit netradičnej romance. Takto to vedia fakt len Maďari.

Úplní cudzinci / Perfetti sconosciuti
"A čo vy dnes?"
"Ideme na večeru s partiou známych. Bude sranda."
Tak precíznu charakterovú štúdiu som už dlho nevidel. Od kamarátstiev, manželských vzťahov, až po individuality. Carnage meets Festen.

Dunkirk
Mad Max: Fury Plane. Čím menší priestor je vo filme snímaný, tým intenzívnejšie pocity sú prenášané mimo plátno. Nolan dokázal z minima vyťažiť atypický vojnový epos bez nutnosti vykreslenia postáv, zato s tlakom na atmosféru a napätie. Filmársky priam dokonalé remeslo so všetkými živlami prírody.

Kráľ Artuš: Legenda o meči / King Arthur: Legend of the Sword
Čierny kôň rebríčka. Napriek finančnému prepadu je posledný film Guya Ritchieho perfektnou kombináciou známej legendy a jeho filmárskeho rukopisu. Hravé, nápadité, vtipné a s charizmatickými hercami. Isto vhodné aj na opakovanie.

Srdcu nerozkážeš / Big Sick
Aktálna téma v spojení s úprimnou vzťahovkou. Takéto dialógy sú v podobných vodách vyvažované zlatom, nadhľad a údernosť scenára sú unikátne. Nanjiani sa vyšvihol!

Piata loď
Malý, ale pritom tak veľký film. Prvky európskeho artu najvyššej kvality, od scenára, cez skvelú formu, hercov a po vynikajúcu réžiu (scéna v nemocnici je extrémne silná). Paráda, ozaj paráda, že toto vzniklo na Slovensku.

Honorable mentions:
Trainspotting 2
Thor: Ragnarok

MARCEL ŠEDO

Tento rok som v kinách i mimo nich nevidel ani jeden nový (2016-2017) film, ktorý by si u mňa vyslúžil najvyššie hodnotenie. Na druhej strane som však mal šťastie na množstvo archívnych titulov, čomu som prispôsobil aj rebríček.

Harmonium / Fuči ni tacu
Doba, kedy japonské filmy ničili konkurenciu na všetkých veľkých festivaloch je síce asi nenávratne preč, ale Harmonium aspoň trochu pripomenulo zašlé „zlaté“ časy. Snímka rozpráva príbeh o rodine, do ktorej fatálnym spôsobom zasiahne príchod neznámeho cudzinca. Postupne sa stále viac a viac zbližuje s jednotlivými členmi rodiny a harmónia sa začne vytrácať. Harmonium originálnym a pritom prirodzeným spôsobom obchádza všetky zaužívané rozprávačské konvencie - navodzuje očakávania, následne ich vyvracia a vydáva sa inou cestou.

Tá, ktorá odišla / Ang Babaeng Humayo
Ak nám história a, žiaľ, i súčasnosť – a to nielen filipínska – niečo ukazuje, tak to, že dlhotrvajúca nespravodlivosť, chudoba a beznádej postupne eskaluje agresivitu. Diaz pritom nevytvára sociálny gýč, ako je to časté v prípade jeho súputníka Mendozu. Štylizovanými, veľakrát symbolickými čiernobielymi statickými obrazmi sa neusiluje vzbudzovať dojem paradokumentárneho realizmu ani skúmať prostredie slumov – to nikdy nevidíme v celku. Funguje v režime pars pro toto ako symbolický zástupca celých Filipín. Sociálny problém sa ozýva skôr z úzadia a je iba doplnkom k príbehu o pomste, čo by nás mohlo zvádzať k interpretácii, že Horácia len využíva chudobných pre svoje zámery.

Raj / Рай
Legendárny ruský režisér Andrej Končalovskij sa vo filme Raj zameral na tému holokaustu. Osudy troch ľudí, stojacich na opačných stranách barikády, v sebe nesú množstvo náročných tém od konformizmu s totalitným režimom, cez koncept obety ako cesty k vykúpeniu, až po nacistickú ideu „raja“. Každá z troch postáv rozpráva svoj príbeh priamo do kamery, čím pripomínajú spovedníkov. Snímka tak získava zvláštny, spirituálny nádych.

Dunkirk
V Dunkirku sa Nolan konečne rozhodol doviesť svoju prácu s postavami do “extrému” a vytvoril len akési figúrky, čo sa k vojnovému filmu hodí azda najviac, pretože to eliminuje prílišný pátos a sentiment. Jeho film je navyše plný obyčajných týpkov, ktorí zasa až tak veľmi nevynikajú. Sú súčasťou davu. Bez snahy o grandiózne gesto a narcistickú show, bez myšlienok na slávu a uznanie sa len v istej chvíli zachovali správne. Z filmu mi navyše utkvelo v pamäti viacero nezabudnuteľných scén, ako napríklad príchod civilistov alebo až akási snová scéna záverečného letu nad plážou.

Daguerrotypia / Le secret de la chambre noire
Snímka japonského „majstra hororu“ Kijošiho Kurosawu nedosahuje kvality jeho najlepších filmov, avšak stále ide o vysoko nadpriemerný psychologický horor s viacerými veľmi desivými momentami. Snímka sa zaoberá problematikou vyrovnávania sa so smrťou, problémom vnímania „reality“ a najmä daguerrotypiami, ktoré na jednej strane dávajú človeku „večnosť“ a na strane druhej ho o ľudskosť oberajú. Snímka svojou pomalosťou, nekomunikatívnosťou a nemožnosťou rozpoznania reality a fantázie, pravdepodobne nebude po chuti tradičným fanúšikom hororov.

Piata loď
Piata loď je pre mňa zatiaľ najlepším slovenským filmom dekády. Nie že by bola absolútne bezchybná, ale predstavuje jediný titul, ktorý by som bez výčitiek svedomia odporučil i zahraničnému návštevníkovi. Magickosť detského nazerania na svet sa tu poeticky pretavuje do niekoľkých krásnych metaforických záberov a postupne prebíja sociálne-dramatický feeling prvej polovice.

Posledná rodina / Ostatnia rodzina
Matuszyński vytvoril „obraz“, ktorý v porovnaní s Beksińského dystopickým symbolizmom pôsobí ako dystopický realizmus. Smutné obdobie dejín pred rokom 1989 a po ňom tu nie je zobrazené prostredníctvom udalostí a priameho pomenovania, ale cez spôsob života a emócie jednotlivcov. Stáva sa tak zástupným symbolom – značne nadneseným – pre pocity ktoréhokoľvek jednotlivca počas 70. a 80. rokov. Beksińského desivé obrazové vízie prepožičiavajú filmu svoju atmosféru a nepriamo s ním komunikujú, hoci sa väčšinou objavujú iba v druhom pláne. Režisér tu nezobrazuje krízu spoločnosti, ale rozleptané, dystopické medziľudské vzťahy. Snímka tak čiastočne nasleduje nielen Beksińského tvorbu, ale aj trend započatý Michaelom Hanekem.

Special mention

43. ročník Letnej filmovej školy
Festivalovou udalosťou roka je pre mňa každoročne Letní filmová škola v Uherskom hradišti. Na 43. ročníku som objavil formálne radikálnu tvorbu Philippa Grandrieuxa, mal možnosť na veľkom plátne vidieť Cukamotovho Tetsua a Ošiiho Ghost in the Shell, prišiel na chuť britským heritage filmom, najmä Chariots of Fire, a pozrel a vypočul si švédske nemé filmy so skvelým živým hudobným sprievodom. Samozrejmosťou je bohatý sprievodný program, odborné prednášky a lektorské úvody, ktoré z LFŠ robia niečo viac ako len obyčajný festival.

Dramaturgia Kina Lumiére
Filmotéka Kina Lumiére je dlhodobo tým bezkonkurenčne najlepším, na čo môže divák natrafiť v slovenských kinách. Najlepšou kurátorskou sekciou "filmotékového tímu" sa však pre mňa stala Nemecká jeseň, ktorá predstavila tvorbu režisérov nemeckej novej vlny, predovšetkým Alexandra Klugeho, a to najmä v súvislosti s problematikou "Nemecka na jeseň". Druhou výnimočnou udalosťou bol projekt Queer Film a Kontext, súčasťou ktorého bolo premietanie takých legendárnych filmov, ako Blue od Dereka Jarmana alebo Svadobná hostina Ang Leeho, vždy s odbornými úvodmi. Tradičnou súčasťou je program zložený z tých najlepších filmov a rôznorodých festivalov a prehliadok.

Stranger Things 2. séria / Stranger Things
Stranger Things je moje guilty pleasure. Prekvapivo vyspelé a rozvinuté charaktery detí, snaha o metaforické stvárnenie "besov" vo vnútri človeka, skvelé evokovanie, využívanie a pohrávanie sa s popkultúrou 80. rokov a zábavnosť celého dielka, je niečím, čo mi spoľahlivo zlepší náladu počas dlhých nudných zím.

MICHAL KOREC

Your Name / Kimi no na wa
Absolútna japonská tour de force na zmysly diváka. Brilantný scenár, aký by v Hollywoode nikoho nenapadol, perfektné otáčanie deja a dokonca aj premenlivý soundtrack.

Tri bilbordy kúsok za Ebbingom / Tree Billboards Outside Ebbing, Missouri
Výborný scenár, ktorý si zaslúži všetky ceny. Vynikajúce herecké výkony Frances McDormand, Sama Rockwella i Woodyho Harrelsona. Film o presahu z malého mestečka do aktuálneho stavu sveta.

Dunkirk
Hoci Nolan nedoručil ten najlepší film roka, jeho réžia je fantastická a dovoľuje si veľa. Vidieť film v IMAX a nenechať sa pohltiť je takmer nemožné.

Blade Runner 2049
Omračujúca stopáž a ohlušujúci Zimmer nezastierajú fakt, že pod povrchom je netradičné, pomalé až artové sci-fi.

Baby Driver
Iste, forma prebíja obsah, ale na prvý raz to robí takým neskutočným spôsobom, že si užijete hudbu, akciu i hercov.

Vojna o planétu opíc / War for the Planet of the Apes
Pútavé zakončenie trilógie, nad ktorou som takmer zlomil palicu. Alegórie koncentračných táborov i ambivalentnosti ľudí a opíc sú vhodne vložené do mamutieho blockbustru.

Podoba vody / The Shape of Water
Réžia je výborná a Guillermo del Toro sa hrá s divákmi neustále, mierne striedanie línií a romantický efekt nemusí sadnúť. Pre cinefilov silný kandidát.

Po strništi bos
Málokto zachytil istú udalosť života tak presne ako Jan Svěrák - detské dobrodružstvá a dobová atmosféra mu však idú. Videné 2x za 12 hodín.

Statené mesto Z / The Lost City of Z
Film, aký sa dnes už netočí. Pomalý, ťahavý, no smeruje k dobrej pointe. Nenápadné herecké výkony ho posilňujú.

Wonder Woman
V záplave DC i Marvel kópií konečne kúsok, ktorý robí niektoré veci inak a na pleciach žien necháva všetko pôsobivé: hrdinku, jej činy i réžiu filmu.

PETER KONEČNÝ

Môj top výber z kino-distribúcie nájdete TU

Môj výber na rok 2018 v rámci našich kín nájdete TU 

Môj festivalový výber nájdete TU


autor redakcia 8.1.2018
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.