Radšej trojku ako päťku... |
Začala sa uhorková sezóna a keďže nám Hollywood znova nakladá v kinosálach, tak si na oplátku dáme jednu poriadnu nakladačku. Blížime sa k poltuctu Terminátorov, značky, ktorej prvé filmy stále
Začala sa uhorková sezóna a keďže nám Hollywood znova nakladá v kinosálach, tak si na oplátku dáme jednu poriadnu nakladačku. Blížime sa k poltuctu Terminátorov, značky, ktorej prvé filmy stále znamenajú pre kinematografiu kulty. Číslo päť má podtitul Genisys, čiže takoj dáky začiatok. Mašina s ciferníkom Arnieho je teraz vyslaná do roku 1984 a v tesnom závese za ňou Kyle Reese. Povedomé, všakže? No máme tu alternatívnu realitu, kde Sarah Connor nie je jednoduchá dievčina, ale polomilitantná sexica s vlastným Terminátorom. Nápad s reštartovaním/requelovaním celého univerza vyzeral spočiatku veľmi zaujímavo, veď plagát nám tiež dal jasne najavo, že pravidlá sa menia. Na predošlé filmy teda môžeme defacto zabudnúť, keďže alternatívnou realitou je popretá ich existencia. Tvorcovia na čele s režisérom Alanom Taylorom (Thor: Temný svet) sa však držia najmä prvých dvoch, čiže úplný oblivion to zas nie je. Jeden z viacerých Terminátorov je kópia T-1000, vidíme preštylizovanú scénu s kamiónom vrátane ohňa, roztavenie plecháča et cetera. Odkazov je mnoho a slintajúci fanúšik je doma. Dá sa to obkecať, že alternatívna a pôvodná realita v Genisys by sa mali v niečom podobať, ale do akej miery to Taylorovi zožeriete je už na vás. Apropo, multivýskyt Terminátorov. Zaujímavosti scenára Laety Kalogridis a Patricka Lussiera začínajú už pri ich menách. Ona napísala Prekliaty ostrov, on pre zmenu režíroval Draculu 2000. Vidíte ten prelet vesmírom extrémov? Niet sa potom čomu čudovať, že to celé aj skrz privretie telesných otvorov nedáva zmysel. Príbeh je vystavaný ako defilé miniepizód, kde sa skáče z budúcnosti do minulosti a potom znova do budúcnosti, ale nie takej ďalekej ako bola tá pôvodná. KINEMAVIDEO3335. A všade je nejaký záporák, či je to pôvodný „I need your clothes“ Arnold, metalurgový Aziat, alebo hypermoderná inštancia v podobe nanobotického poloboha so silnou inklináciou k reverznému starwarsovskému vzťahu otca so synom. Film je presiaknutý rodinnou atmosférou ako žiadny iný, k čomu pridáva aj vzťah Sarah a T-800. Buď vám to nesadne alebo sa v názore nestretneme. Preskakovanie začína mať logické diery už v prvej polovici. Aj keď sa postavy oháňajú faktografiou, že pôvodná realita je už ta tam, Sarah sa v pohode odvoláva na Reesovu smrť. A zrejme je ultra cool to potom zabiť ignorovaním kauzality (Reese vs. Reese) a základných paradigiem. Oproti tomuto je aj Nolan čajový. Navyše ide o vysokú hru kombinatoriky, ktorá až algebraickým spôsobom nedáva bežnému divákovi zmysel alebo minimálne nahlodá vieru v integritu príbehu. Vo vnútri sa možno skrýva potenciál, ale treba naň zrejme viac ako jednu projekciu a stále nie je isté, čo sa vynorí. Beztak bude vždy niečo zostávať navyše, nedopovedané alebo nelogické.
No Arnie si ide svoje a o tom to (údajne) je. Jediný spestruje dianie na plátne odľahčeným, no občas repetitívnym humorom, utrúsi aj zopár krivolakých grimás a dovolí si dokonca urobiť prdel zo svojho pokročilého veku, či už ľudského, alebo mechanického. Vidieť ho v takejto forme je radosť nielen pre fanúšikov starších dielov, ale diváka všeobecne. Akoby film vznikol len kvôli nemu. Lenže ľudia, jeden skvele zahraný part ešte nerobí film ani len dobrým. Takisto ako vás jedna sympatická lastovička neprinúti skočiť v plavkách do najbližšej marcovej mláky. Emilia Clarke v polohe rozmaznanej, takmer urevanej Sarah Connor ma totálne iritovala a Jai Courtney ako Reese? Connor Jasona Clarka si ho dáva na raňajky. O logiku príbehu však isto nejde pri snímke tohto formátu každému. Aspoň tá atmosféra by mala byť základ, no spolu s chémiou tu výrazne absentuje. Akcia je síce solídna, ale zrejme tiež nezáleží, že vertikála sa od horizontu líši o 90 stupňov (scéna s autobusom). Efekty nijak zvlášť v tom apatickom dejovom skelete nevynikajú. Ja som sa dokonca v polovici pristihol pri tom, že mi je ten film absolútne ukradnutý, lebo chýba výraznejší timing a zostáva len chaos a neprehľadná akcia.
Ak sa však nestratíte v tej spleti prazvláštnych dejových línií, tak pri spätnom rozmýšľaní vám pravdepodobne bude až zle z toho, čo vidíte. Pokiaľ vás, samozrejme, dovtedy nezabijú úmorne nudné, prázdne a často zbytočne deskriptívne dialógy. Prečo si to nezjednodušiť obkecom, keď sa dá, no nie? A čo na to Cameron? „Mám pocit, že séria bola výborne osviežená a pripomína mi renesanciu...Film beriem ako regulárne tretie pokračovanie mojich prvých dvoch“. Nie ďakujem, tu už ozaj odišla súdnosť a nadhľad. O sebareflexii nehovoriac. Radšej tú trojku od Jonathana Mostowa. Hodnotenie: 4/10 |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Otázka budúcnosti, Dahomey, Gladiátor 2, Hranica prežitia. Podcast Vertigo
- Kiná sa o mesiac ponoria do bojov v Stredozemi – na plátna príde Pán prsteňov: Voj
- Skylink uvádza filmovú sériu Paris Has Fallen a premiéru nového seriálu Pád Paríža
- Na Disney+ prichádza nový pôvodný dramatický seriál Raj
- Krehkosť a intimita Ženy z...
- Slovenská kultúrna pochodeň sa rozhorí na výročie Nežnej revolúcie. Z Humenného po
- Do kín mieri drsná komédia Na plech v réžii rapera Řezníka
- Na DAFilms.sk si môžete pozrieť tri filmy Agnieszky Holland, ktorá je spätá s praž
- Kino Lumiere uvedie v cykle Music & Film kultový film Zamatová extáza / Velvet Gol
- Film o československej architektúre a jej tvorcoch príde do kín už v októbri - Arc