Filmová škola – demontujeme pre vás vnútrozáberovú montáž |
Dnes sa pozrieme na postup, keď je obrazové pole využité na maximum a nie je potrebný strih. Záber sa v tomto prípade ...
Dnes sa pozrieme na postup, keď je obrazové pole využité na maximum a nie je potrebný strih. Záber sa v tomto prípade komponuje do hĺbky poľa s viacerými obrazovými plánmi, ktoré sú podľa možnosti všetky rovnako ostré. Pri takomto komponovaní sa šetrí čas a nie je nevyhnutný strih; v jednom zábere tak máme všetko potrebné: postavy, ich konanie a pre príbeh dôležité elementy (napr. okno, ktoré sa otvorí alebo telefón, ktorý zazvoní). Poznáme to aj pod názvom vnútrozáberová montáž. Práca s mizanscénou bola vo filme už od jeho počiatkov, keď s nakrúcaním začínali Lumièrovci, ktorí používali statickú kameru a mali k dispozícii iba cca 50 sekúnd. Mizanscéna je všetko to, čo chceme mať v zábere, v obrazovom poli. Hĺbka ostrosti je oblasť pred aj za rovinou predmetu, na ktorý zaostrujeme, pričom všetky predmety sa stále javia ako ostré. Všeobecne platí, že hĺbka ostrosti je tým väčšia, čím je vyššia clona a nižšia ohnisková vzdialenosť objektívu. Hĺbka ostrosti tak vyjadruje rozdiel vzdialenosti najbližšieho a najvzdialenejšieho objektu, ktorý sa javí ako ostrý. Priekopnícku prácu s hĺbkou ostrosti priniesli toho času debutujúci, len 25-ročný režisér Orson Welles s kameramanom Greggom Tolandom v legendárnom Občanovi Kaneovi (1941). Pracovalo sa tu často aj so 4-dejovými plánmi; pričom okrem toho obrazového (popredie, stred, pozadie) používali aj zvukový plán. Pred nimi s touto technikou pracovali aj kameraman James Wong Howe či režisér Jean Renoir. Zo súčasnej kinematografie spomeňme rumunskú novú vlnu či tvorbu Michaela Hanekeho. Ďalšie časti našej filmovej školy: Filmová škola: Michael Bay a jeho hrdinský „spin shot“ Filmová škola: strihové prechody, zatmievačky, stieračky, prelínačky Filmová škola: MacGuffin - kufrík plný peňazí, zlato, diamanty, ukrytý poklad Filmová škola: Prvý film na svete? Rok 1888 alebo 1895? Filmová škola: rušivý strih jump-cut a stop trik Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady Filmová škola: hladký asociatívny strih match-cut Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction? Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme? Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie Filmová škola – hlavu vám zakrúti Vertigo efekt |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Otázka budúcnosti, Dahomey, Gladiátor 2, Hranica prežitia. Podcast Vertigo
- Kiná sa o mesiac ponoria do bojov v Stredozemi – na plátna príde Pán prsteňov: Voj
- Skylink uvádza filmovú sériu Paris Has Fallen a premiéru nového seriálu Pád Paríža
- Na Disney+ prichádza nový pôvodný dramatický seriál Raj
- Máme svoj život skutočne pod kontrolou? Do kín prichádza severská komédia Hypnóza
- Krehkosť a intimita Ženy z...
- Slovenská kultúrna pochodeň sa rozhorí na výročie Nežnej revolúcie. Z Humenného po
- Do kín mieri drsná komédia Na plech v réžii rapera Řezníka
- Na DAFilms.sk si môžete pozrieť tri filmy Agnieszky Holland, ktorá je spätá s praž
- Kino Lumiere uvedie v cykle Music & Film kultový film Zamatová extáza / Velvet Gol