Filmová škola – demontujeme pre vás vnútrozáberovú montáž |
Dnes sa pozrieme na postup, keď je obrazové pole využité na maximum a nie je potrebný strih. Záber sa v tomto prípade ...
Dnes sa pozrieme na postup, keď je obrazové pole využité na maximum a nie je potrebný strih. Záber sa v tomto prípade komponuje do hĺbky poľa s viacerými obrazovými plánmi, ktoré sú podľa možnosti všetky rovnako ostré. Pri takomto komponovaní sa šetrí čas a nie je nevyhnutný strih; v jednom zábere tak máme všetko potrebné: postavy, ich konanie a pre príbeh dôležité elementy (napr. okno, ktoré sa otvorí alebo telefón, ktorý zazvoní). Poznáme to aj pod názvom vnútrozáberová montáž. Práca s mizanscénou bola vo filme už od jeho počiatkov, keď s nakrúcaním začínali Lumièrovci, ktorí používali statickú kameru a mali k dispozícii iba cca 50 sekúnd. Mizanscéna je všetko to, čo chceme mať v zábere, v obrazovom poli. Hĺbka ostrosti je oblasť pred aj za rovinou predmetu, na ktorý zaostrujeme, pričom všetky predmety sa stále javia ako ostré. Všeobecne platí, že hĺbka ostrosti je tým väčšia, čím je vyššia clona a nižšia ohnisková vzdialenosť objektívu. Hĺbka ostrosti tak vyjadruje rozdiel vzdialenosti najbližšieho a najvzdialenejšieho objektu, ktorý sa javí ako ostrý. Priekopnícku prácu s hĺbkou ostrosti priniesli toho času debutujúci, len 25-ročný režisér Orson Welles s kameramanom Greggom Tolandom v legendárnom Občanovi Kaneovi (1941). Pracovalo sa tu často aj so 4-dejovými plánmi; pričom okrem toho obrazového (popredie, stred, pozadie) používali aj zvukový plán. Pred nimi s touto technikou pracovali aj kameraman James Wong Howe či režisér Jean Renoir. Zo súčasnej kinematografie spomeňme rumunskú novú vlnu či tvorbu Michaela Hanekeho. Ďalšie časti našej filmovej školy: Filmová škola: Michael Bay a jeho hrdinský „spin shot“ Filmová škola: strihové prechody, zatmievačky, stieračky, prelínačky Filmová škola: MacGuffin - kufrík plný peňazí, zlato, diamanty, ukrytý poklad Filmová škola: Prvý film na svete? Rok 1888 alebo 1895? Filmová škola: rušivý strih jump-cut a stop trik Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady Filmová škola: hladký asociatívny strih match-cut Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction? Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme? Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie Filmová škola – hlavu vám zakrúti Vertigo efekt |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Mimoriadny britský seriál Adolescence je postavený na dôležitej téme a jednozábero
- Od dnes je možné hlasovať v diváckom hlasovaní národných filmových cien Slnko v si
- Vertigo 95: Urobte niečo pre seba a pozrite si britský seriál Adolescent a dánsky
- Začína sa 12. ročník Visegrad Film Forum a filmárskej obci ponúkne nezabudnuteľné
- Vo veku 90 rokov nás opustil význámný slovenský herec Štefan Kvietik
- Film Černák si v kinách pozrelo už viac ako 400.000 divákov
- Podporte svoj festival Cinematik % z daní a získajte 50% zľavu na akreditácie. Čak
- Soundtrack vášho detstva: Vince DiCola o tvorbe hudby k filmom a videohrám
- Zviera, ktoré rozdelilo Slovensko. Voyo prinesie novú výnimočnú dokumentárnu sériu
- Príbeh služobníčky končí svoju cestu: Posledná séria seriálu oceneného cenou Emmy