Filmová škola o Novom Hollywoode. Ktoré filmy treba určite poznať |
Filmový priemysel v USA zažíval začiatkom 60tych rokov krízu, a to najmä pre nástup televízie a s tým súvisiacu ...
Filmový priemysel v USA zažíval začiatkom 60tych rokov krízu, a to najmä pre nástup televízie a s tým súvisiacu prudko klesajúcu návštevnosť kín. Navyše, Hollywood mal za sebou obrovské finančné fiaska v podobe predražených veľkofilmov ako Vzbura na Bounty (1962) a Kleopatra (1963). Druhá polovica 60tych rokov priniesla generáciu mladých tvorcov (Arthur Penn, Sidney Lumet, Sam Peckinpah, William Friedkin, Woody Allen, Roman Polanski, Terrence Malick, Alan J. Pakula, Peter Bogdanovich, Robert Altman, Francis Ford Coppola, George Lucas, Steven Spielberg, Martin Scorsese či Brian De Palma), ktorí začali nakrúcať „inak“ a vznikli viaceré kultové počiny s výrazným osviežením. Tieto filmy mali opäť zvýšiť záujem o zážitok z filmu v kine a Hollywood tak vďaka nim prešiel renesanciou. Štúdia sa zamerali na príbehy o mládeži a alternatívnej kultúre. Jeden z prvých filmov „Nového Hollywoodu“ – Bonnie a Clyde (1967) – priniesol zmes divokej akcie, anarchistickej zábavy, erotiky a tiež rýchly strih v kombinácii so spomalenými zábermi. Viď to ikonické finále a naturalistický koniec kultových lúpežných milencov na úteku. Absolvent (1967) zasa namixoval odviazanú hudbu (Simon & Garfunkel) a naservíroval ladné strihové prechody, ktoré sú dodnes dokonalou ukážkou tzv. „match-cutu“. V dobách „hippies“ aktuálna Bezstarostná jazda (1969) prekvapila „nepríbehovosťou“ a strhla rockovým soundtrackom, trhanými prechodmi medzi zábermi či znepokojivými flashforwardmi. A drsná, žánrovo revizionistická Divoká banda (1969) pre zmenu zaujala rytmikou rozprávania, prácou s časom a nevídanou brutalitou. Ďalej v 70tych rokoch, oscarový Krstný otec (1972, 1974) povýšil žáner brakovej gangsterky na rodinný epos, Vyháňač diabla (1973) vydesil ako už dlho nič pred tým, Čeľuste (1975) prilákali na vraždiaceho žraloka, Rocky (1976) ako jeden z ďalších B-čkových námetov sa stal nečakaným hitom, navyše ocenený Oscarom, a Hviezdne vojny (1977) priniesli dovtedy nevídaný zážitok a vyslúžili si prívlastok „western vo vesmíre“. Zo všetkých týchto titulov sa stali kasové trháky. Štúdia – „veľká päťka“ v zložení Universal Pictures, Paramount Pictures, Warner Bros. Pictures, Walt Disney Pictures a Columbia Pictures – začali zrazu rozmýšľať inak: nasadili masívnu reklamu do televízie, premiérovali svoje filmy v čase najväčšieho voľna (sviatky, leto, Vianoce) a zamerali sa na čo najširšie nasadenie počas prvého víkendu. Viacerí režiséri Nového Hollywoodu sa čiastočne vedome inšpirovali francúzskou novou vlnou (Jean-Luc Godard, François Truffaut, Alain Resnais), preto v prípade mnohých žánrových kúskov tohto obdobia cítiť umelecké ambície.
Ďalej treba vidieť: 2001: Vesmírna odysea (1968) Polnočný kovboj (1969) Ľudia dažďa (1969) Malé životné etudy (1970) Francúzska spojka (1971) Klute (1971) Americké graffiti (1973) Zapadákov (1973) Špinavé ulice (1973) Rozhovor (1974) Pohľad spoločnosti Parallax (1974) Čínska štvrť (1974) Psie popoludnie (1975) Nashville (1975) Noc postupuje (1975) Taxikár (1976) Blízke stretnutie tretieho druhu (1977) Lovec jeleňov (1978) Nebeské dni (1978) Apokalypsa (1979) Nebeská brána (1980) Zúriaci býk (1980) Mnohým týmto filmom sa venujeme aj v našom prehľade 70´s neo-noiru. Niektorí tvorcovia tejto 60´s/70´s generácie (Allen, De Palma, Scorsese, Malick, Spielberg) sú ako veteráni aktívni dodnes.
Ďalšie časti našej filmovej školy: Filmová škola: Michael Bay a jeho hrdinský „spin shot“ Filmová škola: strihové prechody, zatmievačky, stieračky, prelínačky Filmová škola: MacGuffin - kufrík plný peňazí, zlato, diamanty, ukrytý poklad Filmová škola: Prvý film na svete? Rok 1888 alebo 1895? Filmová škola: rušivý strih jump-cut a stop trik Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady Filmová škola: hladký asociatívny strih match-cut Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction? Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme? Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie Filmová škola – hlavu vám zakrúti Vertigo efekt Filmová škola – obľúbený uhol z kufra: Trunk Shot Filmová škola – Nemecký expresionizmus, hra svetla a tmy Filmová škola – Zlatá éra americkej gangsterky Filmová škola o záchranách v poslednej sekunde – Deus ex machina Filmová škola – Francúzsky poetický realizmus – Jean Renoir, Marcel Carné Filmová škola – Taliansky neorealizmus, civilnosť bez prikrášlenia |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Otázka budúcnosti, Dahomey, Gladiátor 2, Hranica prežitia. Podcast Vertigo
- Skylink uvádza filmovú sériu Paris Has Fallen a premiéru nového seriálu Pád Paríža
- Kiná sa o mesiac ponoria do bojov v Stredozemi – na plátna príde Pán prsteňov: Voj
- Krehkosť a intimita Ženy z...
- Slovenská kultúrna pochodeň sa rozhorí na výročie Nežnej revolúcie. Z Humenného po
- Do kín mieri drsná komédia Na plech v réžii rapera Řezníka
- Kino Lumiere uvedie v cykle Music & Film kultový film Zamatová extáza / Velvet Gol
- Na DAFilms.sk si môžete pozrieť tri filmy Agnieszky Holland, ktorá je spätá s praž
- Na Disney+ prichádza nový pôvodný dramatický seriál Raj
- Film o československej architektúre a jej tvorcoch príde do kín už v októbri - Arc