VAN HELSING

VAN HELSING

7.0

Filmová recenzia



Americká letná blockbusterová sezóna sa začína už tento týždeň a aj my môžeme byť pri tom!

Hľadá sa dej

Píše sa rok 1887 a Európa sa na rozdiel od amerického kontinentu nevydáva cestou konsolidácie, ale je podivným zhlukom krajín hľadajúcich slobodu, zjednotenie alebo svoju identitu. Nehovoriac o temnote, ktorý infikoval klasické hororové snímky 30. rokov 20. storočia zo štúdia Universal resp. temnote, valiacej na diváka, ktorý zájde aj na Van Helsinga.

V čiernobielom prológu sa stretneme s trojicou záporných postáv resp. monštier, ktoré budú stáť na strane zla počas celého príbehu - zoznámite sa s Draculom (sme predsa v Transylvánii, a tak je introdukcia tohto zloducha nevyhnutná, ba čo viac, neskôr preberie taktovku nepriateľov ústredného hrdinu), Wolfmanom (alias vlčím mužom alebo v našich krajinách známejším vlkodlakom - ale pozor, nie Wolverinom (!), ten je na druhej strane príbehových nitiek) a aj Frankensteinovou bytosťou, ktorú doktor práve teraz vytvoril. Túto trojicu si nemusíte špeciálne pamätať, pretože okrem nej sa už veľa protagonistov vo filme nenájde...

Van Helsing Van Helsing Van Helsing

A kto vlastne stojí na strane Dobra a bude bojovať za úbohý biedny ľud sediaci neveriaco v multiplexoch? No predsa Gabriel Van Helsing (Hugh Jackman), tajný bojovník skrytej vatikánskej Svätej rady, snažiacej chrániť svet pred zlom ako takým.

Zatiaľ čo so zlom sa stretneme v šialenom čiernobielom experimente, Dobro v podaní Van Helsinga získa možnosť sebarealizácie v parížskej sekvencii a nemilosrdnej likvidácii pána Hydea resp. ešte jeho alter egom, pána Jekylla (a rozmlátení 600 rokov starého kostolného skla). 

Po stopách príbehu resp. hlavnej dejovej zápletke sa vydáme priamo z Vatikánu, kde Van Helsing schmatne svojho pomocníka Carla a jeho neskutočný arzenál likvidačných prostriedkov a zamierime do Transylvánie, kde už od úvodných sekúnd filmu nie je niečo v poriadku. Špecifický problém sa týka jedného rumunského rodu, ktorému hrozí skoré vyhubenie a čo je horšie, nemožnosť dostať sa do neba a nutnosť ostať iba v očisci. A takú pohromu si Vatikán nechce dovoliť, a tak posiela Van Helsinga do Rumunska, aby spomenutý rod nepomrel, ba čo viac, aby si zmeral sily s Draculom, ktorý kuje divné vedecké pikle...

A tak Van Helsing dorazí do balkánskeho kotla plného upírov a vlkodlakov, zoznámi sa s poslednou osôbkou rumunského rodu - pôvabnou Annou (alias Kate Beckinsale) a začína non-stop blockbusterová likvidácia Draculu, jeho neviest i potomstva, Wolfmana a zoznámenie s Frankensteinovou Bytosťou a ďalšími prísadami tohto gulášu.

Ó, scenár, kde si?

Milí čitatelia, verte mi alebo nie, ale vyšší popis diania na filmovom plátne nie je ukážkou slabého diváckeho prepisu, ale skôr bezradnosťou a preťažkou snahou vyloviť po 24 hodinách od projekcie skutočne zapamätateľný moment filmu resp. poskladanie dejovej mozaiky. Už samotný trailer nevzbudzoval v krvi divákov poriadny adrenalín na rozdiel od ďalších tohtoročných hollywoodskych blockbusterov. Prvá sekvencia filmu odohrávajúca sa ešte za účasti doktora Frankensteina (a čiernobielom filtri) sa síce snaží úspešne odkazovať na pôvodné horory zo štúdia Universal (a podľa niektorých divákov či kritikov sa jej to aj celkom darí), no valnú väčšinu nerozhodnutých alebo látky neznalých návštevníkov presvedčí, že tento film si poctivo krvopotne odsedia a nebude to jazda bezbolestná. Snímanie prológu je totiž také neoriginálne a zúfalo zodpovedajúce béčkovej kvalite, že začnete pochybovať o tom, že produkčný tím myslel celý projekt vážne.

Druhá sekvencia prenesie dianie do farby, predstaví nám Van Helsinga alias sympatického Wolverina v plášti, zdevastuje niekoľko parížskych pamiatok, ale najmä sa nás snaží po rozpačitom prológu presvedčiť o tom, že režisér si spolu s tímom trikových expertov pripravil nejednu CGI lahôdku spojenú s kamerovými nájazdmi. Nádej umiera posledná, pomyslíte si, najmä ak si uvedomíte, že niekoľkominútový súboj s dr. Jekyllom / Hydeom bol celkom nadpriemerný.

Van Helsing Van Helsing Van Helsing

Neakčná sekvencia vo Vatikáne sa pre zmenu snaží o iný účel - dodať filmu ostrovtip, predstaviť nám dôvody Van Helsingovej aktivity a najmä nám čiastočne nahovoriť, že jeho počínanie má význam, na misie ho vysiela akási Svätá rada a hniezdo tejto organizácie má lepší vedecký tím ako MI6 v Londýne vrátane mnícha-novica Carla, ktorý nenápadne pripomína agenta Q (a vatikánske podzemie vyššie uvedenú bondovskú headquarters - materskú základňu).

Zoznámenie sa s Annou z Underworldu (resp. Kate Beckinsale) je tiež ešte celkom svižné, príchod Van Helsinga do Transylvánie a jeho prvá potýčka s Draculovými nevestami, nie sú tiež nezaujímavé (hoci by mohla byť lepšie zostrihaná). Lenže v momente stretnutia Draculu, jeho neviest a potomkov resp. subpríbehu o vlkodlakoch končí takmer všetka originalita (česť objavu Frankensteinovej bytosti na začiatku druhej polovici filmu) a príbeh takmer kompletne vyšumí a plátno sa zaplaví morom digitálnej extravaganzy...

Sommers sa vracia

Film takmer nemá dej (resp. ho má relatívne chatrný), a predsa sa naň dá pozerať a jeho prvé dve tretiny vás takmer vôbec nenudia. Lenže potom, okolo 70. - 80. minúty zistíte, že akčný spektákel už neprináša skoro nič nové a dopozeráte ho iba z povinnosti. Na jednej strane je to obrovská škoda, pretože ak by sa Sommersovi podarilo udržať tempo parížskej sekvencie, zopár vtipov z Vatikánu a najmä lepšiu pestrosť diania, mali by sme do činenia so zaujímavým otvorením letnej sezóny.

Lenže Stephen Sommers sa vydal iným smerom a po úspechu Múmie a najmä jej pokračovania sa rozhodol kráčať rovnakým štýlom, a tak si môžete pred názov Van Helsing pokojne doplniť predtitul Múmia 3 a pritom sledovať aj zostupnú krivku kvality a vzostupný graf zručne natočenej, no po stránke obsahu a atmosféry, prázdnejšej dobrodružnej akcie. Nič iné totiž Van Helsing nie je a keď si túto skutočnosť uvedomíte, môžete sa ešte celkom dobre pobaviť (Ale pozor! Vrece pukancov a litrová cola je k tomu účelu podmienkou!)

Navyše však nie je Van Helsing iba rýchlym videoklipom, ktorého exteriéry vymenila Pensylvánia za horúci Egypt. Režisér Sommers si totiž osvojil umenie syntézy a už po letmom preskúmaní látky zisťujeme, že napokon sa do spájania možného i nemožného bláznivo zamiloval. Najprv narval do jediného filmu Frankensteina, Draculu i vlkodlakov a potom okorenil väčšinu filmu odkazmi alebo priamou krádežou prvkov z iných filmov. Tu uvidíte hniezdu z Matrixu, tam švenkuje kamera ako v Pánovi prsteňov, niekde vykradne Sommers sám seba a niekde si vypomôže s prvkami ďalších ôsmich až desiatich filmov. A opäť platí spomenutá skutočnosť, že ak si túto skutočnosť uvedomíte a videli ste väčšinu veľkých filmov z posledných rokov, môžete sa celkom dobre baviť...

Van Helsing Van Helsing Van Helsing

Triky za 170 miliónov a herci za pár šupov?

Zdá sa, že rok 2004 opäť zvýši latku filmových rozpočtov. Trója stojí 175 miliónov, Deň potom a Harry Potter III vychádzajú cca na 130 miliónov, o Spider-Manovi 2 sa hovorí dokonca v možnostiach prekročení 200-miliónového budgetu. A Van Helsing? Vďaka úspechu dvoch Múmií dostal Sommers takmer absolútne voľnú ruku a Van Helsingov účet natiahol až na 170 miliónov. Na tom by nebolo nič zvláštne, keď filmy stále zdražujú... Ale keď sa film natáčal z veľkej časti v lacnej Českej republike a väčšinu času sa odohráva na niekoľkých zámkoch a jednej dedinke + trikových štúdiach ILM, WETA a iných, určite sa nad výškou rozpočtu pozastavíte. A to už nehovoríme o skutočnosti, že kopa trikov pôsobí umelo a aj na pomery sci-fi, fantasy a iných vymyslených žánrov robí z nás väčších bláznov, ako by mala. Alebo sú aj triky nižšej kvality za veľké prachy Sommersovým účelom... Ale v takom prípade si už veľa filmov nenatočí...

Casting sa rovnako ako viaceré elementy filmu príliš nevyznamenáva. Hugh Jackman je síce sympatický lovec upírov a drvič ich mozgov, ale sympatie svojho Wolverina neprekonáva, nevyrovnáva a ani sa k nim nepribližuje. Svojho hrdinu zvláda celkom dobre, ale obdaroval ho pomerne malou dávkou charizmy, pre ktorú ho mohli masy milovať. Škoda! Ale aj tak je táto austrálska akvizícia najlepšie obsadeným hercom.

Richard Roxborough ako Dracula je neuveriteľne trápny, teda ak nezoberieme do úvahy jeho snahu o sebaparodovanie svojej postavy a starých čiernobielych hororov. Jeho manželky sú síce na jednej strane krásne, na druhej strane sa často menia na lietajúce upírky a v takom prevedení si želáte pre ne čo najrýchlejšiu smrť. A Kate Beckinsale? Tá má taký šialený rumunský prízvuk, že v nej krásnu slečnu z Havaja počas náletov na Pearl Harbor alebo z iných filmov spoznáte len veľmi, veľmi ťažko!

Najlepšie obsadeným protagonistom sa tak stáva David "Faramir" Wenham v úlohe pomocníka Carla. Je vtipný, má dobré nápady a príjemné vystupovanie. A navyše vám neustále pripomína svoj part z Pána prsteňov, pre ktorý ho jednoducho nemôžete nemilovať?

Liga výnimočných producentov?

Hoci sa po zhliadnutí popcornového Van Helsinga len ťažko dokážete sústrediť na jeho hodnotenie, nemožno zabudnúť na svetové kritiky, ktoré ho strhávajú na veľmi nízku úroveň. Osobne považujem Van Helsinga za ťažkú zlátaninu najhrubšieho zrna, ktorej chýba toľko potrebná aura poriadneho prvého letného blockbusteru, ale na druhej strane z neho cítiť veľké prachy a ľahkú letnú zábavu. A jeho porovnanie s filmami ako Wild Wild West alebo LXG (Liga výnimočných džentlmenov) môžete brať rôznorodo... Osobne však považujem Van Helsinga za lepší počin ako spomínanú dvojicu... Hoci tieto tri filmy pokojne stoja na rovnakej tematickej i formálnej úrovni...

Nezvratné hodnotenie

Hoci v recenzii nájdete viac kritiky ako pochvalných slov, nepredstavuje Van Helsing až taký zlý letný megafilm. Ale nedosahuje očakávania väčšiny divákov, neprináša superkvalitné triky a akciu v striedmej stopáži, viac ako iba zručné remeslo Stephena Sommersa a stopercentné herecké obsadenie. Je to prvý letný blockbuster, ktorý bude po týždni vystriedaný ešte väčším megafilmom. A so všetkou úctou ku Gabrielovi Van Helsingovi treba uznať, že jeho výmena na prvej priečke bude rýchla a akceptovaná...

Van Helsing (USA, 2004 106 min.)
Réžia: Stephen Sommers. Scenár: Stephen Sommers. Kamera: Allen Daviau. Hudba: Alan Silvestri. Hrajú: Hugh Jackman, Kate Beckinsale, Richard Roxburgh, Elena Anaya, Silvia Colloca, David Wenham, Will Kemp, Kevin J.O´Connor, Shuler Hensley

 


autor Michal Korec 6.5.2004
Kinema
7.0
Diváci
9.0
Ohodnotiť

Žner: Akcia/Dobrodružný
Minutáž˝: 145 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2004
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK:
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
9.0
Ohodnotiť

Žáner: Akcia/Dobrodružný
Minutáż˝: 145 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2004
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK:
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|LÓVE 2
4
hodnotenie 4/10
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
2
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|TATAMI
0
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|ÚSMEV 2
1
hodnotenie 6/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.