SNÍLCI

SNÍLCI

8.0

Filmová recenzia



Paríž, jar 1968. Do tejto tepny nielen krajiny galského kohúta, ale fakticky aj celej Európy, prichádza na ročný študijný pobyt mladý Američan Matthew. Viac ako zatuchlé prednáškové miestnosti sa pre neho - ale skutočným miestom výučby - stáva prítmie kinosály, ktorá odvíjajúcimi sa príbehmi na plátne ukája jeho cinefilský hlad. Jedného dňa sa pripletie medzi demonštrantov, ktorí u brány Francúzskej cinematéky vyjadrujú svoju nespokojnosť s prepustením jej riaditeľa - Hanryho Langloisa - človeka, "ktorý radšej filmy púšťal, ako archivoval". Práve tu sa zoznámi s dvojčatami Theom a Isabellou. Netrvá dlho a počiatočné sympatie medzi Matthewom a súrodencami, vychádzajúce zo spoločnej vášni k filmom, prerastú v kamarátstvo. Potom, čo rodičia súrodencov odídu na mesiac z domu preč, dostane Mathew pozvánku, aby počas ich neprítomnosti býval spolu s nimi. Trojica si čoskoro okolo seba vybuduje dusný mikrosvet stojacich na jasne definovateľných pilieroch - filmové znalosti a sexualita. Voľnomyšlienkárstvo ako i mladícka nespútanosť spojená s pocitom nadobudnutej slobody sa rýchlo ale stávajú katalyzátorom dekadencie a odhadzovania morálnych i spoločenských zásad. Je len otázkou času, či z ich strany takmer nebadateľný pád smerom dolu zastaví skôr samotné dno, alebo čoraz naliehavejšie, socialistickým podtónom oplývajúce revolucionárske pokriky za oknami ich parížskeho domu... .

Snílci Snílci Snílci

Bernardo Bertolluci aj svojim najnovším filmom znova dokazuje tak povesť kozmopolitného režiséra (multikultúrny štáb ako i samotné postavy jeho filmov, pochádzajúcich z odlišných národov a krajín) ako aj svoju veľkú lásku k umeniu pohyblivých obrázkov. Podobne ako napr. pri filmoch Quentina Tarantina, tak aj pri Bertolucciho filme divák doslova cíti režisérovu zbehlosť a filmovú "sčítanosť" idúcu ruka v ruke s vášňou, ktorou pristupuje k svojím obľúbeným dielam napr. formou priamych alebo nepriamych citácií. Aj vďaka tomu môžeme byť svedkom doslova lahodných scén, kde sa odkaz na jeden film hladko prelieva do odkazu k druhému filmu (napr. sekvencia keď ústredné herecké trio uteká parížskym Louvrom snažiac sa tak prekonať rekord filmových postáv z nezabudnuteľného Godardovho krimi filmu Banda pre seba (Bande ŕ part), aby následne po úspešnom pokorení tohto časového limitu Isabella s Theom Matthewa symbolicky prijali medzi seba s pokrikom "je jeden z nás", odkazujúc tak na Browningov dramatický film z cirkusového prostredia s názvom Monštrá (Freaks). Z filmu ako celku je potom možné navyše poľahky identifikovať aj Bertolucciho ústredný triangel problémov opakovane sa riešiaci v jeho príbehoch (politika, láska, filmy) ako aj režijný štýl, opierajúci sa tak o spôsob tvorby režisérov francúzskej novej vlny akými sú napr. spomínaný Jean-Luc Godard (obľúbenosť tohto autora majú mimochodom s Tarantinom spoločnú), Francois Truffaut, Luchino Visconti príp. Roberto Rossellini.

Ale na rozdiel od Tarantina, ktorý sa v svojich dielach vyslovene vyjadruje iba k filmom a rezignuje na snahu o odraz reality resp. skutočného života (i keď je to pochopiteľné, pretože jeho životom sú takmer výlučne iba filmy...), Bertolucci v Snílkoch zachádza ďalej a film sa postupne z pocty k filmom režisérovho dospievania transformuje na akúsi generačnú výpoveď o dobe jeho mladosti (čo sa tiež dá pochopiť, pretože Bertolucci totiž na rozdiel od Tarantina dospieval v Európe v šesťdesiatych rokov, kde sa politickému dianiu skrátka neubránil). A práve v tomto prístupe je možno nájsť aj prvú z mála chybičiek tohto filmu. 

Ako mierne nevierohodná sa totiž v kontexte predchádzajúceho deja, v ktorom sa postavy o vonkajší svet vôbec nezaujímali, i keď jeho existenciu aspoň okrajovo museli vnímať (vo filme je táto skutočnosť naznačená v druhom pláne), javí záverečná súrodenecká snaha o zapojenie sa do revolučných aktivít. V tomto smere a práve v týchto momentoch potom mierne rušivo pôsobí dokonca aj prestrihávanie aktuálneho deja krátkymi zábermi z citovaných filmov. Bertolucci tak v odkazovaní zachádza ďalej ako Tarantino, ktorý si vždy vystačí iba slovom a hudbou, príp. aranžovaním obrazu svojho filmu. Na druhej strane je nutné ale dodať, že tie Bertolucciho prestrihy do chvíle, pokiaľ sa trio nachádza v jasne definovateľnom priestore bytu, vôbec nevadia. Práve naopak, umožňujú aj menej znalému divákovi ľahšiu identifikáciu práve prebiehajúceho diania na plátne.

Snílci Snílci Snílci

Avšak dôležitejším faktom, ako Bertolucciho vzdávanie pocty k jeho obľúbeným filmom a tvorcom, je v prípade Snílkoch skutočnosť, že režisér ním uzatvára kruh svojej doterajšej filmárskej práce, tak v rovine miesta, formy ako aj (a to je najdôležitejšie) príbehu. Miestom sa tu myslí Paríž, ktorá hrala dôležitú úlohu už v slávnom a kontroverznom filme Posledné tango v Paríži s Marlonom Brandom v hlavnej úlohe, formou sa tu myslí minimalizmus filmového priestoru typický pre jeho rannú tvorbu (znova napr. Posledné tango). Nuž a príbehom je mienená hlavne skutočnosť, že viac ako (znova) s Posledným tangom majú Snílci spoločné s Bertolucciho druhým filmom - Pred revolúciou (Prima della rivoluzione). Jeho príbeh sa zameriava znova na intelektuálskeho mladíka náhle vrhnutého do víru života, v ktorom sa takmer všetko točí okolo lásky, sexuality a politiky.

Avšak v porovnaní nielen zo zmieňovaným filmom Pred revolúciou sú Snílci v jednej veci zásadne odlišní. Tým rozdielom je nahradenie dravej, sviežej, novej a svojím spôsobom provokatívnej formy, čo ešte aj dnes robí z Posledného tanga vyhľadávaný titul, zabehanou štruktúrou rozprávania a dnes už takpovediac konvenčnými filmárskymi postupmi. Mladícke nadšenie nahradila kvalitná ale rutinná práca filmového profesionála, pričom to nie je myslené ani zďaleka kriticky, pretože formálna stránka filmu je jednoznačne výborná a takmer bezchybná (vyslovenie je potešením sledovať, ako Bertolucci využíva viacplánovosť - napr. aj keď je ústredná trojica takmer neustále zavretá v byte, v pozadí je počuť ruchy ulice, ktorá žije čoraz naliehavejšie revolúciou, alebo ako ide postupná mravná dekadencia ruka v ruke s narastajúcim neporiadkom a s neustále vŕšiacou sa kopou odpadkov v byte, atď.).

Vyššie uvedené vety sú skôr - ako kritikou - viac smutným povzdychnutím nad tým, že sa tým z časti otupuje režisérova výpoveď o danej dobe a stráca sa tak skutočnosť, že práve vzdávanie holdu k obľúbeným filmom je vedľajšou, nie nosnou myšlienkou filmu. Príbeh aj napriek odkazu, že tak fyzická sila (demonštranti na ulici), ako konanie vychádzajúce čisto iba z citov (ústredná trojica) či rozumu a logiky (rodičia súrodencov), nemôžu správne fungovať samostatne, ale iba vo vzájomnej kooperácii a súlade, je tak prednostne o revolúcii, ktorá už prebehla. To ale neznamená, že si ju nestojí raz za čas pripomenúť. A práve Snílci sú na to veľmi vhodným prostriedkom, aj napriek tomu, že ide o komorný príbeh, ktorý si pravdepodobne najviac užijú ľudia, ktorým bolo dvadsať na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov minulého storočia, prípadne tí, ktorí oplývajú silnou láskou k filmu.

The Dreamers (UK/Francúzsko/Taliansko, 2003, 130 min.)
Réžia: Bernardo Bertolucci. Scenár: Gilbert Adair. Kamera: Fabio Cianchetti. Hudba: Janice Ginsberg. Hrajú: Michael Pitt, Louis Garrel, Eva Green, Anna Chancellor, Robin Renucci

 


autor Adrián Žiška 18.5.2004
Kinema
8.0
Diváci
9.5
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 130 min
Krajina: UK Francúzsko Taliansko
Rok výroby: 2003
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK:
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
9.5
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáż˝: 130 min
Krajina: UK Francúzsko Taliansko
Rok výroby: 2003
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK:
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|LÓVE 2
4
hodnotenie 4/10
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
2
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|TATAMI
0
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.