STARÉ, NOVÉ, POŽIčANÉ A MODRÉ |
STARÉ, NOVÉ, POŽIčANÉ A MODRÉ |
Poznáte to - poverčivé nevesty pred svadbou dbajú na mnoho vecí. Podľa toho, z akého prostredia pochádzajú, také tradície dodržiavajú. Niektoré netrpezlivo sledujú predpoveď počasia. V deň svadby totiž musí pršať - pre šťastie. Prípadne naopak, pršať nesmie. Ak náhodou meteorológovia predpovedajú prehánky, preložia radšej svoj deň D na iný termín. Nuž a dánska nevesta, tá musí mať v deň svadby na sebe okrem krásnych bielych šiat aj čosi staré, nové, požičané a aj modré. Inak nik nezaručí, že sa manželstvo vydarí. A z tejto premisy vychádza aj jedna z hlavných hrdiniek ďalšie dánskeho filmu, ktorý sa hlási k manifestu Dogma 95, Katrine. My však sledujeme tri dni pred jej veľkým dňom a napokon zistíme, že ani dodržanie spomínanej tradície šťastie priniesť nemusí. Alebo práve naopak?
Katrine je normálne sympatické a pekné mladé dievča, ktoré má všetko. Aspoň tak sa zdá. Jej nastávajúcim je príjemný mladý muž z dobrej rodiny, má kopu priateliek, ktoré jej pomáhajú s prípravami na svadbu a chystajú pre ňu rozlúčku so slobodou a má aj sestru. Tu je však prvý zádrheľ. Sestra Mette jej totiž oporou byť nemôže. Je zavretá na psychiatrii, dni poznačené očividnou melanchóliou si kráti počúvaním discmana a čakaním na návštevu Katrine. Tá svoju sestru miluje a návštevy nezanedbáva. Avšak ani pár hodín pred svojou svadbou jej nedokáže povedať, že sa vydáva, bojí sa, že ju raní. Mette sa totiž ani počas dlhých rokov nedokázala spamätať z rozchodu so svojim chlapcom Thomsenom. A divák hneď od začiatku filmu cíti, že vzťah sestier ťaží akési tajomstvo.
Okrem tejto maličkosti, teda, že Mette sa pravdepodobne na svadbe nezúčastní, sú však prípravy na svadbu bezproblémové. Nastávajúci manželia sa ľúbia, aj ženíchovi rodičia sú s nevestou očividne spokojní... Problém nastane, keď sa Mettin Thomsen zrazu objaví pri dverách nevesty. Dobrodruh, ktorý posledné roky strávil kdesi v Afrike.... Ešte pred svojim príchodom poslal pohľadnicu Mette a tá netrpezlivo očakáva, že sa jej po návrate do vlasti ozve. Lenže Thomsen je klasický prípad človeka, ktorý život komplikuje nielen sebe, ale všetkým naokolo. Možno to však nie je dobrý výraz. Možno je len jeho osud taký zamotaný... V každom prípade, čoskoro zisťujeme, že Thomsen sa nevrátil kvôli Mette. Jeho vysnívanou je Katrine, s ktorou pravdepodobne kedysi nejaký ten vzťah mal. Napriek tomu, že šlo o sestru jeho dievčaťa.
Posledné hodiny pred vstupom do stavu manželského sa zvyknú azda všade na svete poriadne osláviť. Ženích ich teda strávi v kruhu svojich priateľov pánskou jazdou. Nevestine priateľky tiež pripravili rozlúčku so slobodou. Lúčia sa však samé, bez nevesty, Katrin totiž oslavuje s Thomsenom. Mimochodom, vraj sa zvykne vravieť - pije ako Dán (aj keď my Slováci vieme svoje). A veru všetky tri oslavujúce skupinky nám dosvedčia, že toto prirovnanie má svoje opodstatnenie. Mladí Dáni to teda vedia roztočiť. Aj keď tu by sa skôr hodilo- mladí severania, Thomsen je totiž Švéd. Isté je jedno, v stave opitosti nastvárajú také kúsky, že o smiech veru diváci nemajú núdzu. Nie všetko je však vo filme smiešne. Ako sa teda toto komplikované klbko vzťahov rozmotá? Zvíťazí láska? A ktorá láska je vlastne tá pravá?
Snímka Staré, nové, požičané a modré má všetky atribúty Dogmy 95 hlásajúcej filmársku čistotu bez akýchkoľvek trikov, prikrášľovania. Ani o naturalistické scény tu niet núdze. Kamera nás pokojne zavedie na toaletu práve vtedy, keď Katrine vykonáva svoju potrebu, ale i vtedy keď jej milý po prehnanom večierku premiestňuje obsah žalúdka do WC. Jediným menším vybočením z reality, zato však príjemným oživením, sú zhmotnené predstavy Mette. Hudobná kapela, ktorú počúva cez discman, sa jej zjavuje vždy keď počúva hudbu a tak členovia skupiny sú často jej jedinými spoločníkmi v izbe na psychiatrii. Reálne a prirodzené sú však inak všetky postavy filmu. A reálne sú aj ich zamotané vzťahy, city, životné osudy...
Bjorn Kjellman získal v Karlových Varoch za úlohu Thomsena Cenu za najlepší herecký výkon. Bezpochyby si ju zaslúži, avšak nie je jediným, kto podal dobrý výkon. Asi žiadnemu z hercov niet čo vyčítať, no azda najviac na mňa zapôsobila Lotte Andersen ako Mette, zahrať totiž psychicky chorú ženu nie je vôbec jednoduché.
Film Staré, nové, požičané a modré ťažko nazvať komédiou, ide skôr o úsmevný príbeh trochu podfarbený psychologickou drámou. To, že bol nakrútený v duchu Dogmy 95 je jeho výrazným plusom. Pravidlo - neprikrášľovať - mu iba pridalo na kvalite.
Se til venstre, der er en Svensker (Dánsko, 2003, 92 min.)
Réžia: Natasha Arthy. Scenár: Kim Fupz Aakeson. Kamera: Rasmus Videbćk. Hudba: Kaare Bjerkř. Hrajú: Siddse Babett Knudsen, Björn Kjellman, Sřren Byder, Lene Maria Christensen, Kaare Bjerkř, Lotte Andersen, Louise Mieritz, Vigga Bro, Martin Buch, Ida Dwinger, Kristian Halken