ŽIVOT A SMRť PETRA SELLERSA

ŽIVOT A SMRť PETRA SELLERSA

8.0

Filmová recenzia



Jedna z divízií káblovej televízie HBO sa okrem iného zaoberá produkciou filmov pre strieborné plátno - k jej tohtoročným premiéram patrí aj pokus o spracovanie mimoriadne náročnej životopisnej témy, akou rozhodne je Život a smrť Petra Sellersa.

Rovnomenná knižná predloha z pera Rogera Lewisa zožala po svojom vydaní istú dávku rozporov kvôli vraj príliš negatívnemu a senzáciechtivému zobrazeniu Sellersovej osobnosti. Práve bulvárny nádych však zrejme v očiach producentov urobil z tejto úctyhodnej, asi 1000-stranovej knihy vhodný materiál na sfilmovanie. Čo z neho teda vyťažili?

Úvod filmu zachytáva Sellersa v okamihu určitej stagnácie, keď sa ako veľmi úspešný rozhlasový komik snaží preraziť na strieborné plátno. Po prvej výraznejšej postave v komédii The Ladykillers nasleduje pomerne rýchly vzostup jeho povesti na Britských ostrovoch a neskôr (zásluhou prvého Ružového pantera) aj na druhej strane Atlantiku. Hviezdny životný štýl sa však nie veľmi dobre znáša so Sellersovou povahou, čím trpí on sám aj ľudia okolo neho. Práve nekonečný vnútorný boj Petra Sellersa so svojimi démonmi tvorí ťažisko filmu až k jeho snovému a filozofickému záveru.

Život a smrť Petra Sellersa Život a smrť Petra Sellersa Život a smrť Petra Sellersa

Chvíľu trvalo, kým mi toto dielko zaliezlo pod kožu. To, že Peter Sellers bol náladový excentrik a ťažko s ľuďmi vychádzal, je relatívne známy fakt. Úvodná štvrť- až polhodina deja preto pôsobí dosť povrchne, pretože načrtáva všemožné klasické klišé - manipulatívna ambiciózna matka, božsky trpezlivá manželka a hlavne detinský, impulzívny, uzavretý génius. Postupne sa však ako vrak lode z morskej vody vynára portrét nesmierne osamelého človeka plného úzkosti, takého krehkého, že sa musí sám pred sebou skrývať, aby nezahynul na vlastnú nedokonalosť. Povrchné  zobrazenie vzťahov s ostatnými, kde všetci sú si de facto cudzí, nie je teda dané nedokonalosťou scenára, ale samotnou Sellersovou optikou - a platí to aj o vzťahu k matke, na ktorej bol Peter až do jej smrti neprimerane závislý.

Režisérovi Stephenovi Hopkinsovi sa vcelku obdivuhodne podarilo nasadiť tieto Sellersove okuliare na môj nos a dosiahnuť, že som svet a ľudí videl jeho očami. Medzi šikovnými trikmi, ktoré na to využil, sú scény, kde Geoffrey Rush - predstaviteľ Petra Sellersa - hrá Sellersovych blízkych a do kamery v pseudo-dokumentárnom štýle vyjadruje ich názory na Petra (lepšie povedané, Petrove veľmi tendenčné predstavy o tom, čo si daní ľudia o ňom myslia). Najmä "Sellersovo" podanie jeho vlastnej umierajúcej matky je veľmi poučné.

Apropos - Geoffrey Rush. Nepochybne jeden z absolútne najlepších súčasných hercov mal pred sebou postavu, ktorá je vďaka Sellersovmu výraznému hereckému prejavu zdanlivo jednoduchá, obsahuje však nespočetne veľa nuáns a aj najmenšia odchýlka ju môže pokaziť. Rush zvládol všetky nástrahy bravúrne - pocit, že Sellersov duch sa osobne vtelil do cudzieho tela a hrá sám seba, bol miestami neodbytný. Rush si určite zaslúži minimálne nomináciu na ďalšieho Oscara.

Život a smrť Petra Sellersa Život a smrť Petra Sellersa Život a smrť Petra Sellersa

Ostatní herci - a najmä herečky - sa však nedali zatlačiť do úzadia a podali vzácne vyrovnané a kvalitné výkony. Či už Miriam Margolyes v úlohe Petrovej matky, Emily Watson ako jeho prvá manželka, Charlize Theron ako jeho druhá manželka, no aj John Lithgow v úlohe Blakea Edwardsa či Stanley Tucci ako Stanley Kubrick. Ohľadom Charlize Theron musím ešte poznamenať, že jej výzorové aj herecké rozpätie vyráža dych. Ak si postavíte vedľa seba masovú vrahyňu zo snímky Monštrum a blonďatú Barbie z tohto filmu, vyzerajú akoby pochádzali z iných planét. Neskutočné.

Napriek všetkým pozitívam a štyrom nomináciam na Golden Globe je však Život a smrť Petra Sellersa odsúdený plahočiť sa na okraji diváckeho záujmu (čo je možno primerané, keďže rovnaký osud postihol mnoho Sellersovych filmov). Aj po naladení sa na jeho vlnovú dĺžku je rozprávanie akési ťažkopádne a trochu násilné, akoby sa scenár priveľmi snažil povedať o Sellersovi naozaj všetko, čo sa dá. Aj napriek výbornému záveru som preto odchádzal s pocitom "odmakaného" filmu.

Tvorcovia na čele s režisérom Stephenom Hopkinsom mali rozhodne oscarové ambície a možno sa ich aj podarí sčasti naplniť. Oscarové filmy sa však delia na "populárne" a "akademické", pričom Život a smrť Petra Sellersa patrí evidentne do druhej kategórie - cieľovou skupinou je skôr filmový kritik než človek z mäsa a kostí. Dnešný komerčný divák musí z kina odísť so žiariacimi očkami, inak nadáva. To je zrejme aj dôvod, prečo po desiatich dňoch premietania boli v sále štyria ľudia - veľká škoda pre tak pozoruhodný kúsok.


The Life and Death of Peter Sellers (USA, 2004, 129 min.)
Réžia: Stephen Hopkins. Scenár: Christopher Markus, Stephen McFeely. Kamera: Peter Levy. Hudba: Richard Hartley. Hrajú: Geoffrey Rush, Charlize Theron, Emily Watson, John Lithgow, Stanley Tucci, Miriam Margolyes, Peter Vaughan, Stephen Fry, Sonia Aquino

 


autor Ján Hušták 22.12.2004
Kinema
8.0
Diváci
10
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 122 min
Krajina: VB USA
Rok výroby: 2004
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK:
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
10
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáż˝: 122 min
Krajina: VB USA
Rok výroby: 2004
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK:
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|LÓVE 2
4
hodnotenie 4/10
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
2
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|TATAMI
0
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.