SVET ZAJTRAJŠKA |
SVET ZAJTRAJŠKA |
Potemneným New Yorkom sa zakráda obrovský tieň, smerujúci k vrcholu Empire State Building. No nie je to King Kong (ten má výlet do Veľkého Jablka naplánovaný až na Vianoce), ale mohutná nemecká vzducholoď, chystajúca sa zakotviť na špici najvyššej New Yorskej budovy. Nikto sa nad tým však nepozastavuje, snáď len jeden novovyrobený Ford V8 Fordor spomalí, aby sa jeho vodič mohol z okienka pozrieť na pýchu nemeckého vzduchoplavectva. Píše sa rok 1939, nachádzame vo svete Kerryho Conrana - vo Svete Zajtrajška.
Na začiatku bolo nadšenie jedného mladého Američana pre film. Tomu že jeho nadšenie prerástlo a do fanatizmu (ako inak sa dá nazvať vlastnoručná niekoľkoročná výroba šesťminútovej ukážky filmu?), vďačíme za nový prírastok v našich kinách. Už vopred sa vedelo, že Svet zajtrajška bude filmom, na ktorom nebude prvoradým originálny príbeh, ani psychologizácia postáv - vedelo sa, že pôjde hlavne o snahu jedného filmového fanúšika, pobaviť (najmä) ostatných fanúšikov. Splnil ale očakávania, ktoré vzbudzoval?
Hlavným hrdinom filmu je Joe Sullivan (Jude Law), elitný pilot známy aj ako Sky Captian. On a jeho leteckí strážcovia poriadku dostanú za úlohu zistiť, odkiaľ pochádzajú záhadné obrovské roboty so znakom smrtky na hrudi, ktoré z celého sveta kradnú energetické a technologické zdroje. Sullivanova bývalá láska, ambiciózna novinárka Polly Perkins (Gwyneth Paltrow) píše sériu článkov o záhadných zmiznutiach špičkových nemeckých vedcov a technikov. Ako sa dá očakávať, čoskoro zistí, že oba prípady spolu podozrivo súvisia - za všetkým stojí tajomný Dr. Totenkopf - geniálny vedec a (samozrejme) psychopat. A tak musia rozhádaní exmilenci spojiť svoje sily, aby prišli celej veci na koreň (a zachránili svet).
Čo na Svete zajtrajška zaujme na prvý pohľad je rozhodne spôsob, akým je natočený. Celý film totiž vznikol v počítači, skoro všetko čo vidíte na plátne (okrem hercov, ktorí svoje postavy odohrali pred modrým pozadím v štúdiu) je virtuálne. Tento spôsob natáčania dal režisérovi Kerrymu Conranovi absolútnu slobodu a kontrolu nad výsledným dielom: film bol vlastne nakrútený skôr, ako sa na pľac dostavil prvý herec - všetky scény, všetky zábery už boli v počítači. Každý deň sa rozhodlo, na ktorých záberoch sa bude pracovať a mohlo sa bez zbytočných prieťahov natáčať. Tento spôsob práce sa odrazil aj na neobvykle krátkej dobe natáčania (necelý mesiac) a -na hollywoodske pomery- nízkom rozpočte (40 mil. $). Tvorcovia efektov odviedli svoju prácu na výbornú, miestami je spojenie živých hercov a CGI prvkov skutočne neviditeľné.
Príbeh o neohrozenom hrdinovi, dotieravej, ale odvážnej novinárke (podobnosť s Lois Lane čisto náhodná) a záhadnom, šialenom vedcovi, ktorý chce za pomoci svojich vynálezov ovládnuť svet, nesrší práve originalitou, skôr naopak. Ale tento krát to až tak neprekáža. Svet zajtrajška je totiž snímkou natočenou pre čisté fanúškovské potešenie. Je natočený s evidentnou láskou ku klasickým filmom minulého storočia, ktorým skladá poctu. Či už je to práve spomenutým naivným dejom (ako vystrihnutým z brakových sci-fi štyridsiatych rokov), monumentálnou futuretro výpravou, alebo aj štylizovanou vizualitou. Tá občas vzbudzuje svojou farebnosťou (natočený materiál bol v postprodukcii zbavený farby a následne spätne kolorovaný) a miernym rozostrením obrazu dojem, že skutočne sledujete film spred šesťdesiatich rokov.
Hneď úvodné minúty dávajú divákovi pomerne presnú predstavu o tom, čo ho čaká. Výrazná výtvarná štylizácia, ako aj preexponovanosť hereckého prejavu, v kombinácii s naivne veľkolepou akciou dáva vo výsledku jediné- zábavu. A to zábavu, ktorú si užijete najmä podľa toho, koľko odkazov na iné filmy dokážete (alebo ste ochotní) odčítať. V každej scéne tohto filmu sa nachádza aspoň jeden väčší, či menší odkaz na klasické diela svetovej kinematografie, a to je aj jeho hlavný problém: okrem intertextuálnych odkazov toho Svet zajtrajška príliš veľa neponúka. Prvú polhodinu divák obdivuje jeho vizuál, potom si ale na zaujímavé technické spracovanie zvykne a buď sa ďalej zabáva na zámernej naivite príbehu a odkrývaní odkazov, alebo mu jemné parodovanie klasických filmov nestačí a začne sa na príbehovo jednoduchom a predvídateľnom filme nudiť. Keďže patrím do prvej spomenutej diváckej skupiny, dlho som uvažoval nad ôsmimi hviezdičkami, ale ku koncu už bolo tých odkazov aj na mňa priveľa (nečakal som, že na ostrove pripomínajúcom Jurský park bude Darth Maul!:)), tak som nakoniec išiel o bodík nižšie.
Svet zajtrajška je príjemným, oddychovým filmom, ktorý prináša niekoľko prevratných filmárskych postupov a veľmi jednoduchý príbeh, ktorý nesmieme brať vážne, pretože tak ani nebol myslený. Ak máte chuť vidieť, ako by vyzeralo sci-fi zo štyridsiatych rokov, keby mali vtedy filmári súčasnú techniku, len smelo do kina. Ak by ste však chceli vidieť film s hutným a silným dejom, vyberte sa radšej na niečo iné.
Sky Captain and the World of Tomorrow (USA, 2004, 131 min.)
Réžia: Kerry Conran. Scenár: Kerry Conran. Kamera: Eric Adkins. Hudba: Robert Elhai, Edward Shearmur. Hrajú: Gwyneth Paltrow, Jude Law, Angelina Jolie, Giovanni Ribisi, Michael Gambon, Ling Bai, Omid Djalili, Laurence Olivier.