VALIANT |
VALIANT |
Druhá svetová vojna mala mnoho podôb, ku ktorým sa dostaneme až s odstupom niekoľkých desiatok rokov. Terrence Mallick k nej pristupuje ako k antivojnovej meditácii, Steven Spielberg s neskrývaním syrovým naturelom a Jean Jacques Annaud hľadáčikom sniperov. To britskí tvorcovia v produkcii Disneyho postupujú úplne inak a chcú vojnu sprístupniť širokému publiku. Resp. ani nie vojnu ako prostredie, do ktorého zasadili jeden príbeh o chrabrosti...
Holub Valiant je tínendžerom a pri sledovaní vojnových týždenníkov je fascinovaný, ako jeho starší druhovia zdolávajú prekážky za cieľom doručovania mimoriadne dôležitých informácií. Lenže jedna vec je sledovať film v závetrí bojovej vravy v anglickej dedinke a druhá je vrhnúť sa do nebezpečenstva v praxi. Lenže Valiant nabudený zážitkami elitnej letky nasadzovanej priamo do akcie v predných radoch a odpočívajúcej v náručí krásnych ošetrovateliek sa skoro rozhodne pretaviť svoj sen na skutočnosť. Stačí nabrať smer Londýn a pokúsiť sa dostať do náboru... Ešteže sa po ceste zastaví zachrániť holuba Všiváka, ktorý mu sľúbi, že ho na oplátku do letky dostane. Stane sa a Valiant spolu s ďalšími, podobne náhodne statočnými kolegami prechádza tvrdým výcvikom a utrží prvé rany dospelosti. Je zrejmé, že táto banda nestačí ani dokončiť svoj výcvik a už musí ísť do akcie, pretože dobrodružstvo tu na seba nenechá dlho čakať, najmä keď v okupovanom Francúzsku miznú letky holubov pri tajných operáciach. A už je to tu – akcia v plnom prúde, pôvodný plán v čudu a banda neľútostných nemeckých sokolov na čele s generálom von Drápom. Valiant, nemáš to jednoduché, možno to prežiješ až do konca...
A my ako nalákaní diváci navnadení z reklamnej kampane s bulíkaním o novom diele od producenta Shreka či Disneyho tiež. Sledovať pokušenie scenáristov viesť Valianta raz v detskom a raz v dospelom duchu sa tu síce miesi s očakávaním, ale výsledná kompozícia nedáva príliš veľa nádejí na výborný produkt. Prvotné načrtnutie relatívne zaujímavej vojnovej tematiky nevyzerá zle. (Keď už vôbec muselo byť, aj z pietneho hľadiska k 60. výročiu ukončenia druhej svetovej vojny, hoci na druhej strane si položme otázku, či chceme ukazovať deťom s jednociferným vekom vojnu v hocijakej podobe.) Jednoducho sa scenáristi rozhodli zakomponovať dobrodružstvo do jednej z najväčších ľudských tragédií tak, že so štemplom prístupnosti tu rozohrali klasický šablonovitý príbeh o tom, ako sa aj z najväčšieho alebo najobyčajnejšieho slamáka z anglického vidieka môže stať ospevovaný hrdina. Iste, nie je to prvý a ani posledný film, ktorý sa bude pokúšať o podobný heroizmus, to rozhodne nie. Rmúti ma však finálna verzia snahy trpiaca až prílišnou schizofréniou a výrazným oddelením obsahových zložiek – deti síce môžu zarputilo sledovať dobrodružný príbeh smelého Valianta a snažiť sa smiať na jednoduchých telesných frkoch typu grg-prd-tresk, ale to sa vnucuje otázka, prečo sa tak vôbec nedeje.
Opäť som sa podujal sledovať detský film s dvojicou svojich synovcov a počas projekcie som badal na ich tvári iba uprený pohľad, no veľmi zábavný podľa nich Valiant nebol. To je zle. A ťažko povedať, či je horšie, že Valiant neučaroval ani mne, hoci sa ma snažil zaujať ako typického dospelého diváka narážkami buď na samotnú vojnovú tematiku vychádzajúcu zo samotného prostredia a transkripcie do holubieho sveta alebo použil typické gagy z rôznych veľkofilmov (a tu prekvapí minimálna miera paródie na posledné či najznámejšie vojnové diela).
A pretože je Valiant dabovaný, je zrejmé, že tu prichádzame o množstvo prvotných vtipov a najmä lahodnosť pôvodných hlasov Ewana McGregora, Tima Curryho, Johna Cleesa, Jima Broadbenta či Olivie Williams. Dabing síce nedopadá tak zle ako pri Herbie či toľko kritizovanom Príbehu žraloka, na druhej strane má strašne ďaleko k Charliemu a čokoladovej továrni, kde mi vyslovene ako jeden z mála prípadov nevadil.
Celý Valiant má iba 75 minút a po skončení sme sa so synovcami navzájom pýtali, či je to plus alebo mínus. Osobne mi ešte aj tých 75 minút pripadalo dosť naťahovaných (hoci synovcovia skôr pritakali, že im film ubehol ako voda, čo je z hľadiska detského diváka teda v poriadku). Bojím sa však predĺženej 109-minútovej verzie, ktorá by mala podľa viacerých filmových serverov existovať... Našťastie sa v nej kinách nedočkáme, ale tá predstava ma straší a pevne dúfam, že 75-minútový Valiant je vlastne len solídne zostrihanou verziou z celých 109 minút.
S trojrozmernými renderovanými filmami a la Shrek, Príbeh žraloka, Hľadá sa Nemo a pod. začína byť v poslednom čase náramný problém a Valiant ho iba potvrdzuje. Nejedno štúdio si tu očividne myslí, že má patent na rozum a dokáže vypľuť dobrý animovaný príbeh pre detských i dospelých divákov. Ale skutočnosť je razantne odlišná a je badateľné, že technológia tu jasne nestačí. V prípade Valianta má dokonca ďaleko aj k animácií výborných kúskov štúdií Pixar či DreamWorks, čo výsledné hodnotenie samotného filmu znižuje. Všeobecný trend však pritakáva skutočnosti, že mnohí šéfovia štúdií žijú v domnienke, že stačí zobrať jednoduchý scenár pôvodne detského filmu, vraziť do neho pár narážok pre dospelých, opatriť celé dielko aspoň priemernou technológiou, pridať dobrý timing a marketing a na hit je zarobené. Lenže z filmového hľadiska to tak nie je a Valiant je ďalším polienkom do hrnca animákov, ktorým sa citeľne znižuje kvalitatívny priemer. Na poriadne hity typu Shrek či Rodinka úžasných, prípadne solídne odvodenú robotu typu Roboti nám pripadá čoraz väčšie množstvo priemerných filmov (žiaľ, začínam mať obavy, že sem miestami smeruje aj DreamWorks) alebo nesmiernych shitov (Hrdinovia z ríše Gaya či výsostne nepodarený Čarovný kolotoč).
Valiant je tak ďalším pokusom o prekvapenie na poli animovaných filmov, ale výsledkom pripomína iba prázdnu snahu a vychádza ako ťažkopriemerný produkt, na ktorý si do mesiaca nespomenieme. Je mi ľúto, ale ak chcete vidieť s deťmi príjemný film, tento týždeň (i počas tých ďalších) vám odporúčam návštevu skvostného Charlieho v čokoladovej továrni...
Valiant (UK, 2005, 109 min.)
Réžia: Gary Chapman. Scenár: Jordan Katz, George Webster, George Melrod. Hudba: George Fenton. Kamera: John Fenner. Hrajú: Ewan McGregor, Jim Broadbent, John Cleese, Tim Curry, John Hurt, Hugh Laurie, Olivia Williams (a iní, ktorých však treba v našich kinách pri dabingu oželieť)