MIAMI VICE

MIAMI VICE

10

Filmová recenzia



Numb-Encore ako podmaz. V obraze Colin Farrell a Jamie Foxx v spomalenom zábere vyzerajúci drsne, sexy a cool. Rytmus, svetlo, štýl traileru smerujú predstavu a očakávanie niekam k Michealovi Bayovi. Je tu však detail, ktorý víziu nadupanej akcie a rytmického zimmerovského soundracku veľmi rýchlo narušia. Za „Michael“ nasleduje „Mann“. A každý, komu meno režiséra niečo hovorí, vie, že tentoraz sa zúrivý oblet hrdinu nekoná.

Miami Vice vychádza zo seriálu, ktorý si dovolím označiť za kultový, hoci nie v našich zemepisných šírkach. Napriek tomu na narážky na hruď Dona Johnsona, košeľu Dona Johnsona alebo seriál samotný by zareagovalo viac než pár ľudí. Niekoľko dielov som videla a prišli mi v zásade o ničom. Teda, pokiaľ vynechám prezentovanie určitého životného postoja a štýlu. S filmom má spoločné len málo, hoci ten, aj napriek svojej „novosti“ stojí jednou nohou v 80. rokoch.

Miami Vice Miami Vice Miami Vice

Film zo seriálu čerpá v prvom rade hlavné postavy, detektívov Jamesa „Sonnyho“ Crocketta (Colin Farrell) a Ricarda „Rica“ Tubbsa (Jamie Foxx), a prostredie Miami, ktoré svojím spôsobom aj predurčuje kriminálnu zápletku. Miami je križovatkou nelegálnych obchodných ciest a následne aj záujmov rôznych bezpečnostných orgánov a agentúr od lokálnej polície po colníkov, protidrogové, FBI atď. Úloha znie: odhaliť a zaistiť José Yera (John Ortiz) údajnú hlavu jedného z kartelov. Bude to vyžadovať skvelé krytie, maximálne utajenie a najmä ľudí dostatočne precíznych, aby sa do organizácie nabúrali. Po týchto slovách je jasné, že Sonny a Rico sú tí ľudia, a asi aj to, že to nebude také bezstarostné, ako sa javí.

Mann sa s divákom nekašle a bez úvodných titulkov ho hádže do deja. Ako orientačné body slúžia známe tváre Farrella a Foxxa. V tomto prístupe bez mihnutia oka pokračuje, ignorujúc divácke očakávania. V momente, kedy sa v duchu začnete pripravovať na vizuálnu a zvukovú akčnú smršť, prichádza ticho pred búrkou. Hlavný dôraz kladie na atmosféru, ktorú drží celý film bez zaváhania. Zároveň je to najmä atmosféra, ktorá mu drží film. Už v predchádzajúcich filmoch naznačil pozitívny vzťah k autenticite (najcitovanejší v tomto smere býva Collateral, ale nemalo by sa zabúdať na Heat): pre film to znamená snímanie z ruky, digitál (HDTV Cam) a drsnosť obrazu najmä vďaka jeho zrnitosti, ale aj dymovo priduseným farbám. Tohto spôsobu sa drží aj pri akčných sekvenciách, ktoré snímaním, ale tiež veľmi precíznou prácou so zvukom (svišťiacich a narážajúcich striel) pripomínajú zábery z pouličných ozbrojených konfliktov.

Súčasne sa u Manna objavuje štýl výstavby deja, ktorý mi vzdialene pripomenul Scorseseho „sínusoidu“: postupné budovanie atmosféry, rytmu a sledu udalostí a niekde v okolí predpokladanej kulminácie všetko zruší a začne nanovo (u Scorseseho si všimnite krivku Gangs of New York). Scorsese na rozdiel od Manna necháva jednotlivé „akcie“ dozrieť a doznieť. Mann je jemnejší a očakávanú akciu nenechá vyvrcholiť. Jednoducho sa prestáva zaoberať určitou scénou pred momentom jej možného uzavretia, čím ju fakticky necháva otvorenú. Najmä, Miami Vice je rytmicky stabilnejší než Scorseseho filmy s tendenciou výrazne gradovať. 

Miami Vice Miami Vice Miami Vice

Vďaka pozastaveným nábehom na akciu sa z Miami Vice stáva malá koketéria: na jednej strane z neho nespustíte oči, no niečo vám bráni chytiť ho, dostať sa mu na telo. Sila príťažlivosti umožňuje Mannovi robiť si doslova, čo chce. Aj úplne odísť od hlavného deja a venovať sa jeho vedľajším vetvám. Opäť však, odskoky mapujúce iné stránky deja sú v prvom rade pendantom reportérskej práce s vizuálom. Sú ďalšími nástrojmi na zatiahnutie diváka do hry, aj ony patria k detailom budujúcim atmosféru. Ich úlohou je predbežne vybudovať alebo dokresliť postavu, vzťah, situáciu s tým, že všetko ukázané má svoje miesto a aj keď sa v prvom momente môže zdať minimálne divné, Mann ho vysvetlí.

Po skončení filmu som si uvedomila, že sa pri písaní recenzie – posudzovaní Miami Vice dostanem sakramentsky blízko k tomu, čo volám „paradox majstra“. Ten spočíva v schopnosti spojiť v jednom dobre fungujúcom filme postupy, ktoré by som za iných okolností označila za škodlivé. Mannovi tieto postupy fungujú ako osamote, tak aj v rámci celku snímky, čo sa vidí málokedy. Pre mňa je Miami Vice malou udalosťou v podobe dobrého filmového zážitku. Ak by ste veľmi chceli, nájdete si dôvod, prečo sa vám nepáči. Ja to robiť nebudem, zariskujem a pošlem vás do kina. 


Miami Vice (SRN/USA, 2006, 131 min.)
Réžia: Michael Mann. Scenár: Michael Mann. Kamera: Dion Beebe. Hudba: John Murphy. Hrajú: Colin Farrell, Jamie Foxx, Li Gong, Naomie Harris, Ciarán Hinds, Justin Theroux


Kinema
10
Diváci
6.5
Ohodnotiť

Žner: Akcia/Krimi
Minutáž˝: 146 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2006
Homepage www

Premiéra: 28.7. 2906
Premiéra SK: 19.10. 2006
1
Len my dvaja
LEN MY DVAJA
[RECENZIA ]
PARTHENOPE
[RECENZIA ]
BETTER MAN
[RECENZIA ]
1
Maria
MARIA
[RECENZIA ]
AGENT ŠŤASTIA
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
6.5
Ohodnotiť

Žáner: Akcia/Krimi
Minutáż˝: 146 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2006
Homepage www

Premiéra: 28.7. 2906
Premiéra SK: 19.10. 2006
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|JEŽKO SONIC 3
2
hodnotenie 7/10
|DUNA: PROROCTVO
4
hodnotenie 5/10
|V DOBROM AJ ZLOM
1
hodnotenie 4/10
|NIKTO MA NEMÁ RÁD
0
hodnotenie 9/10
|LOVEC KRAVEN
0
hodnotenie 4/10
|VEDĽAJŠIA IZBA
1
hodnotenie 7/10
|BETTER MAN
0
hodnotenie 8/10
|AGENT ŠŤASTIA
0
hodnotenie 8/10
|MARIA
1
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 30536
02 |
návšt. 13734
03 |
návšt. 15770
04 |
návšt. 11492
05 |
návšt. 8903
06 |
návšt. 3369
07 |
návšt. 1678
08 |
návšt. 1723
09 |
návšt. 1620
10 |
návšt. 1316
REBRÍČEK US
01 |
$37,0 mil.
02 |
$37,0 mil.
03 |
$22,0 mil.
04 |
$20,0 mil.
05 |
$19,0 mil.
06 |
$12,0 mil.
07 |
$4,4 mil.
08 |
$4,1 mil.
09 |
$3,1 mil.
10 |
$2,0 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.