VRATNÉ LAHVE |
VRATNÉ LAHVE |
Pamätám si takú tú tichú vznešenú radosť, keď prichádzal do kín Tmavomodrý svet. Dvojica Svěrákovcov bola po Koljovi naštartovaná na najvyššie méty a Zdeněk s obľubou rozprával bonmot, ako jeho syn vyhodil zo scenára postavu starého muža s metlou – jedinú to poistku otca na miesto vo filme. Písal sa rok 2001. Tmavomodrý svet (trochu) sklamal. A Svěrákovci sa na veľmi dlho odmlčali.
Ak vás to zaujímalo, určite ste počuli o veľkých nezhodách medzi otcom a synom, ktoré projekt niekoľkonásobne oddialili. A možno ste videli dokument Tatínek. Pri vašom rozhodnutí ísť do kina to nakoniec asi nezohrá valnú úlohu. A ani pri zážitku z videného. Dvojica Svěrákovcov sa podľa môjho súdu stále radí k tomu najlepšiemu, čo možno z Čiech vidieť.
![]() |
![]() |
Nie som fanúšik súčasného českého filmu. Priznám sa na rovinu, že neustále opakovanie sa (talentovaných) českých autorov mi pripomína kŕč. Áno páčili sa mi Knoflikáři. Ale prečo ich musím vidieť v ďalších x variáciách? Prečo každý druhý film musí riešiť rok 1968, protektorát alebo byť ďalšou variáciou Samotárov? Podľa môjho skromného názoru točia Česi stále o tom istom a všetko zachraňuje drobná hŕstka odlišných vecí. A teraz nemám na mysli ani tak populárne a ľahko stráviteľné adaptácie Viewegových románov (Účastníci zájazdu, Román pre ženy), ako skôr Alice Nellis. A Jana Svěráka.
Jan Svěrák, držiteľ dvoch Oscarov (prvý študentský za Ropákov, druhý dospelý za Kolju) je podľa mňa vizuálne najtalentovanejší český režisér a mohol by predstavovať minimálne európsku špičku. Možno sú mnohé jeho nápady považované za úlety, ale pre mňa zostanú (tak ako napr. makro zábery v Akumulátorovi) nezabudnuteľným príjemným šokom. O to viac treba hneď na úvod povedať, že Vratné lahve sú titul, kde sa Jan stiahol do úzadia. Celý film je komponovaný a režírovaný veľmi civilne, bez vizuálnych hračiek a podľa mňa obrazovo trochu vlažne. Akoby súčasťou rodinného zmierenia a protislužbou za škrtanie v otcovom scenári bolo (pod)vedomé ustúpenie a prenechanie všetkej pozornosti na príbeh a na pohnútky hlavných hrdinov (nie že by sa to vylučovalo).
![]() |
![]() |
Vratné lahve sú autorským príbehom Zdeněka Svěráka, žijúceho pokladu českého národa. Jeho patriotizmus, ľudskosť a človečia milota sú ťažkými zbraňami, ktorými sa vie prebojovať cez tuhé panciere dnešnej doby a celkom spoľahlivo zasiahnuť a pohnúť ľudské srdcia. Jeho herectvo je čiastočne poznačené divadelníctvom z dosiek cimrmanovho divadla, no v kombinácii s nádhernými jednoduchými dialógmi a skutočným posolstvom, ktoré skrz film chce odovzdať, tvorí silnú pozitívnu energiu. Nepochybujem, že sa na filme nasmejete a možno na chvíľku i zauvažujete. Napriek tomu, že ide takmer výsostne o osobnú spoveď a hľadanie odpovedí na vlastné otázky o potrebnosti a sebazáchrane starého človeka („ak v nebi nemajú prácu, tak neprídem“), svojou jednoducho pravdivosťou sa pochopiteľne mení na generačnú výpoveď (veľmi príjemné stretnutie kolegov z divadla).
K najpríjemnejším šokom z filmu (predsa len úsmevné dialógy a pekné obrázky sú vecou očakávanou) patria herecké výkony. Opomeniem teraz samotného Svěráka staršieho i jeho filmovú partnerku Danielu Kolářovú a prejdem priamo k veci: úžasný Jiří Macháček! Po všetkých tých viac a menej vtipných a menej či skôr viac trápnych postavách podivínov, prišiel s kreáciou, ktorá mi vyrazila dych. Absolútne civilný, elegantný a herecky úplne presný učiteľ Landa. Veľký klobúk dole!
![]() |
![]() |
Dovolím si aj pár slov kritiky. Prvú výčitku smerujem ku kamere a réžii. Nielen, že mi prišla až príliš utiahnutá a oprostená snahy pomenovať čosi čisto vizuálne bez tvári ľudí a ich slov, ale najmä v prvej polovici chvíľami akási meravá. Za vrchol považujem absolútne nezvládnutý pád z bicykla, ktorý vyzerá ako nechcená groteska. Druhá (vážnejšia) výčitka smeruje k staršiemu Svěrákovi. Mne osobne prišiel tik hlavnej postavy, podobne ako jazyková vada „Hunderwassermana“ zbytočným a lacným tlačením na pílu a tak trochu „podbízením se“ divákovi. Treťou (najvážnejšou) výčitkou je záver filmu. Nemyslím let balónu, ale ostatná scéna zaradená (?) do titulkov. Neviem či išlo o snahu urobiť ešte jeden ľudový fór, ale podkopáva to nohy celej snímke.
Vratné lahve sú veľmi príjemný, ľudský a vtipný film. V akomsi zmierení putujú tvorbou otca a syna, odkazujú na postavy učiteľa i otca a vitálne (ako inak) zakotvujú hlavného hrdinu do úlohy dedka. Nemajú genialitu divadla Járy Cimrmana a scenáristicky (Vrchní prchni, Traja veteráni) ani režijne (Akumulátor, Kolja) nepatria k absolútnemu vrcholu svojich autorov. Stále však patria k vysokému nadštandardu a ich najväčšia devíza – ľudskosť a pravdivosť z nich robia dôležitý film. Tak si ho nenechajte ujsť.
Vratné lahve (Česká republika, 2007, 103 min.)
Réžia: Jan Svěrák. Scenár: Zdeněk Svěrák. Kamera: Vladimír Smutný. Hudba: Ondřej Soukup. Hrajú: Zdeněk Svěrák, Daniela Kolářová, Tatiana Vilhelmová, Jiří Macháček, Jiří Schmitzer, Ladislav Smoljak, Božidara Turzonovová, Pavel Landovský, Jan Budař