MICHAEL CLAYTON |
MICHAEL CLAYTON |
Ďalší oscarový kandidát na najlepší film prišiel do slovenských kín. Drám z právnického prostredia sme videli už niekoľko, dokonca aj dobrých (Firma, Prípad Pelikán, Vyvolávač dažďa). Nebojte sa toho. Prvotina režiséra Tonyho Gilroya (scenáre k trilógii Bourne) sa vydáva trochu po inej stope, ako je divák zvyknutý. Omnoho viac je v centre pozornosti osobnosť a osoba právnika, než právnické kľučky.
Michael Clayton (George Clooney) nie je typický právnik. Vo veľkej firme zastupujúcej ešte väčšie korporácie, o jeho hodnote vedia len tí najlepší. Je to totiž „Viktor čistič“ právnických problémov. V okamihu, keď sa niečo zvrtne, keď treba riešiť problém, prichádza na scénu. Na rozdiel od Jeana Rena nepoužíva kyselinu a zbrane, ale silu slova a talent na presviedčanie. Práca ho príliš nebaví, rád by sa vrátil k „spravodlivej“ právničine, ale okolnosti sú proti nemu.
Opäť vznikla „situácia“ a Michael Clayton dostal úlohu. Veľká korporácia U/North sa dlhé roky súdi s ľuďmi, ktorí ju zažalovali. Pripravované mimosúdne vyrovnanie je ohrozené, keď sa jeden z hlavných právnikov pracujúcich pre U/North „zblázni“ a ohrozí celú akciu. Úlohou Claytona je vrátiť veci do normálu.
Dostať veci do normálu však obsahuje výrazne viac premenných. Brat – alkoholik, rozvedená rodina, vlastná závislosť na gamblingu a hlavne a najmä: stretnutie so „zblázneným“ kolegom oprašujúcim zabudnuté slová ako spravodlivosť, právo a morálka.
![]() |
![]() |
![]() |
Scenárista Gilroy si tento raz vyskúšal aj režisérsku prácu a je to na filme vidieť. Venuje sa skôr emóciám a vnútorným rozmerom postáv než konkrétnej akcii. Nebyť výbornej kamery Roberta Elswita (Magnólia, Čierna krv) a farebných filtrov, tónujúcich film do monochromatických obrazov, dalo by sa hovoriť o vizuálnej nude. V konečnom dôsledku to však presne spĺňa účel a upriamuje pozornosť diváka tam, kam patrí – k hereckým výkonom a k otázkam o (ne)správnosti konkrétnych činov.
Tým sa dostávame k hereckým výkonom. Clooney je štandardne veľmi dobrý a presvedčivý. V niečom pripomína svoju postavu zo Syriany a tvorí akýsi izolovaný ostrov pocitov. V živote nespokojný, vo firme nepochopený, zmietaný medzi bývalým životom a otázkami, ktoré na neho neúprosne doliehajú. Je jeho kolega naozaj blázon? Alebo je život pascou, do ktorej spadol pred rokmi, bez šance na vyslobodenie?
![]() |
![]() |
![]() |
Okolo Clooneyho si svoj part odohrávajú aj výborní Tilda Swinton, Sydney Pollack a Tom Wilkinson, to všetko na presnú a atmosférickú hudbu Jamesa Newtona Howarda.
Michael Clayton je pre mňa zaujímavou vzorkou súčasného Hollywoodu. Klasická téma, vysoko profesionálne spracovanie (scenár, herci, hudba, kamera) a posolstvo, ktoré neurazí, ale ani nenadchne, či nepodpichne. Napriek výraznej stopáži, a pomalému tempu, je stále čo pozerať a nenudil som sa ani chvíľu. Pravdou však je aj to, že teraz, pri písaní recenzie, si neviem vybaviť ani jednu výnimočnú scénu, alebo moment, ktorý by sa mi nadlho uchoval v pamäti. Jednoducho do dokonalosti ešte jeden (ten najdôležitejší) stupienok chýba. I tak však ide o slušné, poctivé kino, aké vás pravdepodobne nesklame.
Michael Clayton (USA, 2007, 119 min.)
Réžia: Tony Gilroy. Scenár: Tony Gilroy. Kamera: Robert Elswit, Dodatočné zábery: Anthony Wolberg. Strih: John Gilroy. Hudba: James Newton Howard. Hrajú: George Clooney, Tom Wilkinson, Tilda Swinton, Sydney Pollack, Michael O’Keefe, Ken Howard, Austin Williams, Meritt Wever.