KONEČNE SPOLU |
KONEČNE SPOLU |
Režijný debut Helen Huntovej o vzťahu matky a dcéry, rozpadnutom manželstve a túžbe po dieťati na prahu štyridsiatky.
Keď v Hollywoode strávite 10 či 20 rokov, odohráte množstvo dobrých úloh a chcete sa niekam posunúť, máte niekoľko možností. Umeleckí herci chodia do blockbusterov, veľké hviezdy fušujú do nezávislých filmov a často sa herec mení na scenáristu či režiséra. Cestu si odkráčali rôzne žiarivé mená (Robert De Niro, Sean Penn, Jodie Foster) a ich zastávky bývajú solídne. Tentoraz vstupuje za kameru Helen Hunt...
April má pred štyridsiatkou a dúfa, že jej život začína byť fajn. Manžel po boku, čoskoro sa snáď podarí aj bábätko a s deťmi si utužuje vzťah už teraz ako učiteľka. Lenže jedného dňa začne prichádzať takmer o všetko a život pred jubileom jej lemuje viac strát ako šťastia. Ben ju opúšťa tvrdiac, že ich manželstvo bol omyl a dieťatko je tým pádom v nedohľadne. Navyše jej adoptívna matka zomiera a do života vtrhne jej biologická, čo vzhľadom na rozdielnosť ich pováh a aktuálnu situáciu nie je žiadne plus. Jedine ten sympatický Frank, inak rozvedený tatko jedného z jej žiakov sa javí, že by mohol priniesť do jej života trochu pokoja i nádeje...
Ak vás partner opúšťa v dvadsaťpäťke, je to nepríjemná situácia, no za pár mesiacov sa dokážete vzchopiť. No ak vám stroskotáva manželstvo a podľa občianskeho ste prežili už štyri dekády, môže to znamenať koniec nádeji či životného sna. Helen Hunt si adaptovala relatívne smutný príbeh jednej ženičky a rozhodla sa ho láskyplne prepracovať.
Pravdou je, že neprináša takmer nič nové, no ako variácia na nešťastnú etudu života ženy v strednom veku funguje dobre. Na filme je poznať, že ide o debut najmä v rámci jeho žánrovej rozpoltenosti. Huntová správne chápe, že život je dráma i komédia zároveň, no niekedy sa nevie rozhodnúť, ktorému štýlu dať prednosť. A tak mieša trošku neokrôchane oba, pričom smutné až melancholické časti sú prevedené lepšie, ako tie komické. K zložke drámy výborne pasuje pomalšie tempo i hudba, hoci vás úplne neprekvapia. Nová režisérka zvláda dobre remeslo, ale osobitú pečať ešte svojmu dielu vtlačiť nedokáže. A na niektorých scénach či momentoch cítiť, že s humorom ešte pracovať až tak veľmi dobre nevie, čo má za následok skĺznutie pomaly až na hranicu seriálovosti / sitcomu.
No na dramatickej pôde cítiť slušné skúsenosti a snahu kombinovať viaceré motívy. Porozumenie si s biologickou matkou vyznieva dobre vďaka kombinácii s Bette Midlerovou – obe herečky v jednom momente podávajú znamenitý výkon. Škoda menej využitého Matthew Brodericka, ktorý dostal malý priestor a úloha odchádzajúceho manžela mu príliš ani nefandí. Napriek tomu tu má nezastupiteľné miesto a pre nejednu diváčku bude motív rozpadajúceho sa manželstva zaujímavejší, ako iba vzťah matka-dcéra (hoci s hľadaním a nachádzaním samých seba).
A potom je tu hľadanie novej životnej nádeje v podobe muža, ktorý sa tak ľahko neodmieta – Colin Firth opäť raz v odlišnej, ale náramne dobre zvládnutej úlohe. Spojenie troch motívov do jedného celku môže znamenať aj košatosť predlohy, aj snahu Helen Hunt o ich spojenie v jedinom živote, aj keď v konečnom dôsledku môže pôsobiť, že je celý film o všetkom a o ničom. Je to tak, no zároveň pri ňom cítiť kopu slušne odvedeného remesla. Huntová ešte nevie filmu vložiť svoju vlastnú jasnú autorskú stopu, no vie pekne adaptovať a tvoriť zručne dobré filmy.
Otázku ísť či neísť si musíte zodpovedať tentoraz sami. Čaká vás ľahký nadpriemer, kde réžia a scenár veľmi neprekvapujú, no množstvo dejových námetov a dobrí herci sú dostatočným lákadlom, aby ste jedného jesenného večera predsa len návštevu zvážili.
PS – Diváčky vo veku od 35 rokov vyššie si môžu automaticky pripočítať jeden bod. A rozídené slečny, či ženy môžu zvýšiť skóre aj o ďalší – azda v živote April nájdu cestu či trošku inšpirácie. A na to film nie je vôbec márny.
Then She Found Me (USA, 2007, 101 min.)
Réžia: Helen Hunt. Námet: Elinor Lipman – román. Scenár: Alice Arlen, Victor Levin, Helen Hunt. Kamera: Peter Donahue. Strih: Pam Wise. Hudba: David Mansfield. Hrajú: Helen Hunt, Colin Firth, Bette Midler, Matthew Broderick, Lynn Cohen, Ben Shenkman