KORYTNAČKY MÔŽU LIETAŤ

KORYTNAČKY MÔŽU LIETAŤ

6.0

Filmová recenzia



Kinematografie blízkeho východu sú v našich končinách veľkou neznámou a to aj pre filmových fanúšikov pravidelne navštevujúcich rôzne klubové a festivalové predstavenia. Ak sa vôbec o nejakých filmoch z tohto regiónu dá povedať, že ako-tak vstúpili do povedomia slovenských cinefilov, potom sú to Božské detiFarba raja (oba v réžií zrejme najznámejšieho iránskeho filmára Majida Majidiho) a Chuť čerešní (víťaz zlatej palmy z Cannes za rok 1998). Tohoročný Projekt 100 má šancu tento kratučký zoznam doplniť.        

                 

Korytnačky môžu lietať je prvý film nakrútený v Iraku po páde diktátorského režimu Saddáma Husajna. Časový rámec ich rozprávania zahŕňa práve napäté obdobie konca Saddámovej vlády. Ako autor! (réžia, scenár, produkcia a výprava) je pod týmto dielom, ktoré vzniklo v iránsko-irackej koprodukcií, podpísaný Bahman Ghobadi. Ide o tretiu celovečernú hranú snímku tohto iránskeho Kurda. Filmy o deťoch, primárne však určené odrasteným divákom, sú pre kinematografie stredného a blízkeho východu typické. Najmä v Iráne majú mimoriadne bohatú tradíciu (patria sem aj spomínane Majidiho snímky). Súčasťou tejto významnej línie „detských filmov“ je aj titul Korytnačky môžu lietať.

Korytnačky môžu lietať Korytnačky môžu lietať Korytnačky môžu lietať

V centre príbehu odohrávajúceho sa v oblasti Kurdistanu na iracko-tureckej hranici stoja tri osirené deti prežívajúce v utečeneckom tábore. Mladík prezývaný Satelit je neoficiálnym vodcom tlupy detí živiacej sa najmä zberom šrotu a nevybuchnutých mín. Teší sa určitému rešpektu aj zo strany dospelých, pretože je expertom na montáž satelitov (odtiaľ jeho prezývka) a pozná zopár anglických fráz. Vďaka nim sa mu darí všetkých presvedčiť, že angličtinu ovláda. Spolu s celou kurdskou komunitou očakáva príchod Američanov v nádeji, že s nimi príde koniec útrap, ktoré musia pod Saddámovou vládou roky znášať. Dejovú os tvorí zbližovanie sa dospievajúceho mladíka s kruto poznamenanými súrodencami Agrin a Hengovom. Tí sa okrem seba spoločne starajú aj o malé dieťa. To je plodom Agrinho znásilnenia vyčíňajúcimi irackými vojakmi. Dievčinka by sa nemluvňaťa pripomínajúceho jej tragickú udalosť rada zbavila, ale brat Hengov, ktorého mína pripravila o obe ruky, zato je však obdarený zvláštnymi predtuchami budúcnosti, to nechce v nijakom prípade dovoliť.

Najväčším plusom tohto dielka o deťoch sú deti samotné, presnejšie ich hereckí predstavitelia. Režisér Bahman Ghobadi zostavil skutočne skvelý ansámbel a prejavil mimoriadnu schopnosť viesť ho. Výkony všetkých zúčastnených môžeme prejsť s konštatovaním, že sú naozaj dobré, ale to čo predvádza predstaviteľka Agrin Avaz Latif si zaslúži väčšiu pozornosť. Hlbokú tragédiu svojej postavy dokáže vyjadriť jediným pohľadom. V jej peknej detskej tvári sa skrýva výraz ženy, ktorá skutočne prežila a stále prežíva nebývalé utrpenie. Vďaka tomu Agrin nepotrebuje žiadne slová a divák len z jej mimiky môže odčítať všetko, čo o nej potrebuje vedieť. V niekoľkých detailných záberoch je jej pohľad taký pôsobivý, až sa ponúka prirovnanie s dnes už legendárnou fotografiou afganskej utečenkine z obálky National Geographic.

Korytnačky môžu lietať Korytnačky môžu lietať Korytnačky môžu lietať

Pri hereckých výkonoch žiaľ superlatívy končia. Ghobadi slušne zvláda aj autentickú atmosféru, ale vyznenie filmu výrazne zráža snaha o akúsi mystickú rovinu. Prvky fantastického sa do príbehu dostavajú hlavne prostredníctvom Hengovových predtúch. Ono vôbec postava tohto bezrukého chlapca ústami zberajúceho nevybuchnuté míny a oplývajúceho aurou múdreho starca, akoby patrila do iného sveta. Obohatiť tvrdo realistickú drámu o prvky nereálneho je síce zaujímavý nápad pridávajúci snímke na originalite, ale vo výsledku to tu nefunguje. Obe roviny sa vzájomne oslabujú. Dramatický osteň realistickej drámy akoby „zo života“ je otupený fantastickými prvkami a naopak fantastické pôsobí v miestami takmer dokumentárne ladenom filme, nedôveryhodne. Možno by to fungovalo lepšie, ak by boli ireálne prvky pre dej kľúčové a bolo by ich tu viac, alebo keby Ghobadi zvolil štylizovanejšiu formu rozprávania.

Korytnačky patria medzi tie „dôležité filmy“ s veľkým pacifistickým a humanistickým posolstvom. Ich výpovedná hodnota je nepochybná. Skúsenejšiemu (najmä klubovému) divákovi však predkladajú len to, čo už viackrát videl a často v kvalitnejšom prevedení. Asi najväčšou hodnotou tohto dielka je, že ponúka potrebný pohľad z druhej strany na udalosti o ktorých počúvame denne, ale len z úst západných spravodajcov.


Lakposhtha ham parvaz mikonand (Irak/ Irán 2004, 96 min.)
Scenár, réžia, produkcia a výprava: Bahman Ghobadi. Kamera: Shahriar Assadi. Hudba: Hossein Ali Zadeh. Strih: Mustafa Kherghepoosh, Hayedeh Safi Yari. Hrajú: Soran Ebrahim, Hiresh Feysal Rahman, Avaz Latif, Saddam Hossein Feysal, Abdol Rahman Karim, Ajil Zibari.
                       


autor Roman Jurčák 13.10.2008
Kinema
6.0
Diváci
4.3
Ohodnotiť

Žner: Dráma/Vojnový
Minutáž˝: 98 min
Krajina: Irán Franc Irak
Rok výroby: 2004

Premiéra:
Premiéra SK: 11.9. 2008
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
4.3
Ohodnotiť

Žáner: Dráma/Vojnový
Minutáż˝: 98 min
Krajina: Irán Franc Irak
Rok výroby: 2004

Premiéra:
Premiéra SK: 11.9. 2008
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|LÓVE 2
4
hodnotenie 4/10
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
2
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|TATAMI
0
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.