VÝMENA |
VÝMENA |
Čím je starší, tým je lepší. Clint Eastwood servíruje výbornú kombináciu trileru a drámy.
Písal sa rok 1928 a krásne sobotné ráno na predmestí Los Angeles sa stalo svedkom rozlúčky slobodnej mamičky Christine Collins (A. Jolie) a jej syna Waltera. Tento deň sa jej zaryl do pamäti bolestivou skutočnosťou: keď sa vrátila z práce, ratolesť už doma nenašla. Čaká ju niekoľko mesiacov žiaľu, počas ktorých LA polícia hľadá a po piatich mesiacoch zrazu... vráti matke chlapca, ktorý by mal byť Walter, aj keď mu nesedia zdravotné údaje a správaním sa odlišuje. Christine je presvedčená: nie je to on. No čím silnejšie presadzuje svoje tvrdenie, tým brutálnejšie riešenie sa črtá na obzore – až ju zavrú do blázinca.
O pár mesiacov nájde polícia na vidieku masový hrob dvadsiatky chlapcov a jej štít začína popri tradičnej korupcii dostávať nové rany. O to viac, že reverend Gustav Brieglieb (J. Malkovich) si všíma, že toľko protestujúca žena zrazu zmizla z verejnosti...
Tento príbeh sa pred viac ako 80 rokmi skutočne stal. A zmizol by v prepadlisku dejín, keby ho pred pár rokmi neobjavili šikovní scenáristi a nevytvorili z neho látku hodnú práce výborného režiséra. Clint Eastwood je silnejší a zručnejší ako kedykoľvek predtým. Našincovi i milovníkovi režisérovej tvorby prichádza nepochopiteľné, že ešte pred pár rokmi nakrúcal priemerné kúsky typu Krvavá stopa.
Predloha je rozmanitá a výborná. I keď ťažko vyhranená a žánrovo roztrieštená. Kombinuje sa tu dráma, triler i melodráma, no na rozdiel od nepodarkov, tu nastupuje presvedčivý mohykán Hollywoodu. V súlade so svojím vekom a štýlom sa nikam neponáhľa a jednotlivé žánrové útržky nechá správne vyznieť – počiatočnú idylku rýchlo vystrieda beznádejou Christine, ktorú sugestívne dokáže prehodiť až do kinosály. Aj výborne vykreslený korupčný policajný zbor i smutný príbeh človeka na hranici spoločnosti. Stotožnenie sa s postavami je stopercentné – divák chce späť svoje dieťa, cíti sa podvedený v trýznivých scénach blázinca a naháňa sa za pravdou, ako niektorí správni muži.
Všetko má svoj čas. A popri deji sa môžete sústrediť aj na často nenápadné formálne prvky. Perfektnú architektúru i atmosféru 20. rokov 20. storočia. Veľkomesto a jeho veľkých ochrancov, ktorí tak často zlyhávajú. Bezchybné kostýmy a nenápadnú hudbu priamo od Eastwooda.
Obsahovú košatosť i formálnu dokonalosť podčiarkujú herecké výkony. Mužské na čele s Johnom Malkovichom (výborný ako nie desať rokov predtým) a jeden silný ženský v podaní Angeliny Jolie. S obrovskou dávkou trpezlivosti, smutným osudom i vybranými momentmi kričiacimi po hereckých oceneniach. Hoci viac, ako pri typických hysterických minútach zbierajúcich body Akadémie, vás zaujme v polohe tlmenej a ublíženej. Je to rola obete, odhodlanej bojovať až do konca, no práve Eastwoodovo vedenie (ktoré sa už v inom priestupnom roku oplatilo Hillary Swank) z nej dokáže vyžmýkať viac, ako Michael Winterbottom vo vlaňajšej Sile srdca. Angelina je tu dvakrát lepšia – no tohtoročná konkurencia pri zbieraní vavrínov, je zrejme nad jej sily.
Ako aj celej Výmeny. Je to výborné dramatické remeslo, podstatne lepšie, ako napríklad chválená Tajomná rieka, ktorá začala novodobú režisérovu púť po pódiách s oceneniami. Má takmer všetky atribúty veľkej drámy – vhodne zvolený obsah, formu a odovzdaných hercov. Akurát veľkorysú stopáž nevydýcha každý divák, no Eastwood ju tentoraz potrebuje. Výmena je dôkaz, že vlaňajší kino-ročník popri Temnom rytierovi a pár ďalších kúskoch, priniesol výborné filmy. Absencia na viacerých fórach v prospech iných diel, je prísľubom do najbližších týždňov. Tešme sa na ne a pri čakaní vymeňme doteraz priemernú ponuku, za kvalitný kúsok rozvážneho a talentovaného pána.
Changeling (USA, 2008, 142 min.)
Réžia: Clint Eastwood. Scenár: J. Michael Straczynski. Kamera: Tom Stern. Strih: Joel Cox, Gary D. Roach. Hudba: Clint Eastwood. Hrajú: Angelina Jolie, John Malkovich, Jeffrey Donovan, Michael Kelly, Colm Feore, Amy Ryan, Geoff Pierson, Denis O’Hare