VEĽKÉ PODMORSKÉ DOBRODRUŽSTVO 3D

VEĽKÉ PODMORSKÉ DOBRODRUŽSTVO 3D

4.0

Filmová recenzia



Každý, kto rád šnorchluje alebo sa potápa, pozná nádherný pocit voľnosti prameniaci z toho, že pod vodou sa dá hýbať všetkými smermi. Zdalo by sa teda, že technika trojrozmerného nakrúcania a premietania je mimoriadne vhodná práve na spracovanie sveta pod hladinou – osobitne sveta podmorského s jeho neskutočnou pestrosťou. Technika ale nie je všetko, ako sa ukázalo aj v najnovšom filme Jeana-Jacquesa Mantella “Veľké podmorské dobrodružstvo 3D”.


 
Film je jednoznačne zameraný na detského diváka. “Rozprávačom” je korytnačka morská, ktorá sa vydáva na dlhú púť oceánom, aby nakládla vajcia na pláži, na ktorej sa sama vyliahla. Cestou stretáva najrôznejšie (ne)tvory podmorského sveta, pozoruje ich v rôznych okolnostiach a občas sa aj sama zamotá do nejakej tej dramatickej situácie.

Jean-Jacques Mantello je veľmi skúsený potápač a ani ako filmár nepatrí medzi začiatočníkov. Je dokonca jedným z priekopníkov stereoskopických techník podmorského nakrúcania. V roku 2003 debutoval s filmom “Ocean Wonderland 3D” a po ňom nasledovali “Sharks 3D” (2004), “Dolphins and Whales 3D: Tribes of the Ocean” (2008) a nakoniec film, ktorým práve dorazil do našich kín.

Veľké podmorské dobrodružstvo 3D Veľké podmorské dobrodružstvo 3D Veľké podmorské dobrodružstvo 3D

Všetkým spomínaným snímkam kritici vytýkajú určitú ťažkopádnosť, a naozaj – sotva možno nájsť slovo, ktoré by lepšie vystihlo Mantellov ostatný opus. Nemotornosť snímky je pritom komplexná a všadeprítomná; ešte aj distribučný názov vlečie svoj prívlastok “3D” sťa olovenú guľu na reťazi.

Korytnačkine komentáre číta v pôvodnom znení Marion Cotillard (nedávno sa zaskvela ako milenka Johna Dillingera vo filme Verejní nepriatelia), no v kinách sa premieta dabovaná verzia. Keďže ide o slová určené deťom, nedá sa v nich očakávať bohatstvo informácií. Prospel by ale silnejší príbeh alebo aspoň lepšie vykreslenie osobnosti putujúcej hrdinky. Namiesto toho sa v pravidelných intervaloch opakujú suché didaktické popisy situácií a živočíchov v nich vystupujúcich (“najväčší cicavec na Zemi”, “najelegantnejšie stvorenie pod morskou hladinou”, “najobávanejší dravec”) doplnené občas “nebezpečnou” situáciou, kedy hrozí korytnačke nejaké riziko. V celku pôsobí nápad so zvieracím protagonistom ako nedomyslený a vlažný pokus o “stráviteľnejšiu” formu prezentácie poznatkov detskému divákovi. Mantello ho pritom nepoužil po prvý raz – korytnačka komentovala aj dokument o žralokoch “Sharks 3D”.

V pasážach medzi komentármi dokresľuje trojrozmerné zábery hudba Christopha Jacquelina. Hoci sa spočiatku tvári ako klasický orchestrálny soundtrack, postupne sa rozvinie do všehochuti žánrov a aranžmánov, ktorá je občas celkom vydarená (plochy trblietavých zvukov pri kŕdľoch sardiniek) či dokonca odvážne dvojzmyselná (hejno žralokov kladivohlavých podfarbené liturgickým chorálom), no inokedy bolestivo gýčová (arabský motív pri morskom hadovi či otrasný syntezátorový swing pri tanci uškatcov). Hudobná stopa teda nešetrí pestrosťou, no zrádza ju vlastná nevyrovnanosť.

Veľké podmorské dobrodružstvo 3D Veľké podmorské dobrodružstvo 3D Veľké podmorské dobrodružstvo 3D

Za nevyrovnané možno označiť aj vizuálne spracovanie snímky, ktoré býva pri filmoch tohoto druhu hlavným dôvodom na ich zhliadnutie. Mantello kvôli zvolenému spôsobu rozprávania nezahrnul do záberov potápačov, a tak je niekedy problém uvedomiť si mierku zobrazovaných prostredí a živočíchov. Z komentára sa síce dozvieme, že manta veľká má rozpätie plutiev až 7 metrov, no zo záberov je to veľmi ťažké odhadnúť. Takisto zábery veľrýb sú často snímané ako detaily bez výraznejšieho perspektívneho skreslenia, čo neguje výhodu trojrozmerného zobrazenia (v tomto ohľade je dôležité sedieť v kine pomerne blízko pri plátne, aby jeho okraje nezasahovali príliš do zorného poľa a nerušili tak dojem priestoru). Viac sa dá ale kamere aj strihu vytknúť určitá stereotypná jednotvárnosť v zobrazovaní podmorského sveta, vyvolávajúca dojem, že sa čo chvíľa opakujú tie isté zábery.

Pre ľudí zaujímajúcich sa o danú tému nepredstavuje “Veľké podmorské dobrodružstvo 3D” vyhodené peniaze, no určite nepatrí medzi vrcholné diela svojho druhu. Treba dodať, že podľa online ohlasov ponúka momentálne najkrajšie podmorské dokumenty systém IMAX...


OceanWorld 3D (V. Británia, 2009, 81 min.)
Réžia: Jean-Jacques Mantello. Scenár: Francois Mantello, Jean-Jacques Mantello. Kamera: Gavin McKinney. Hudba: Christophe Jacquelin


autor Ján Hušták 10.11.2009
Kinema
4.0
Diváci
-
Ohodnotiť

Žner: Dokument
Minutáž˝: 81 min
Krajina: UK
Rok výroby: 2009
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK: 5.11. 2009
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
-
Ohodnotiť

Žáner: Dokument
Minutáż˝: 81 min
Krajina: UK
Rok výroby: 2009
Homepage www

Premiéra:
Premiéra SK: 5.11. 2009
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|LÓVE 2
4
hodnotenie 4/10
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
2
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|TATAMI
0
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.