ROLLERKY |
ROLLERKY |
(Film je hodnotený v rámci svojho žánru, autorovho subjektívneho pohľadu a v kontexte prístupu k cieľovému divákovi. Nie je možné porovnávať všetky tituly s hodnotením 8/10 s aktuálne hodnoteným filmom. Neplatí teda, že napr. Nehanební bastardi s hodnotením 9/10, sú vlastne skoro rovnako kvalitným dielom ako Rollerky. Ďakujeme, že sa táto téma nebude riešiť v diskusii. Pozn. šéfredaktora)
Koľkokrát sa rozhodla etablovaná herecká hviezda zmeniť na chvíľočku povolanie (no nie miesto výkonu "Hollywood") a sadla si na režisérsku stoličku? Nie raz. V nejednom pokuse známych hereckých mien vykukne kvalitný film. U Toma Hanksa či Bena Afflecka to zrejme čakáte, u perfekcionistky Jodie Foster platila stávka na istotu, ale Drew Barrymore?
Rollerky sa na nič nehrajú – v scenári, reklamnej kampani či vo svojom obsahu. Ellen Page na plagátiku odhaľujúca odhodlanie (i kúsok nôžky pre oko mužského diváka) a prípravu na jazdu na korčuliach. Viac ako samotná jazda či zvláštne Roller Derby však púta svet a charaktery, ktoré pripravila divákom Drew Barrymore.
Je to uveriteľný príbeh sedemnástky, ktorá sa hľadá a svoj obraz nevidí v rodine, škole či brigáde. Staré dobré „dievča nevie, čo v živote chce“ tvorí prvú epizódu filmu s nútenou scénou súťaže, absenciou lásky, zmyslu života. Stotožnenie sa s Bliss prebieha okamžite – chápete vzdor i skrytú túžbu jej postavy. Ubitie stereotypom je pekne vpálené do kontrastu s prvou dynamickou scénou a objavením Roller Derby. Nový kolektív, nová nádej, pekné kamošky a chalani...
Nie vždy je jasné, čo bude nasledovať – na druhej strane sa občas mihne otrepané klišé, najmä pri budovaní love story, ktorá zrejme nie je silnou stránkou umenia Drew Barrymore za kamerou – zrejme preto, že sama často hrala v tuctových kúskoch. Ale množstvo zaujímavých scén vrátane parádnej finálnej tretiny ukazujúcej správnu gradáciu, rozhodne nie je na zahodenie.
Sonda do života dievčenskej duše má množstvo podôb a očakávaný dej (objavenie nového hobby, chlapca, a predsa aj nové problémy, napríklad s rodičmi), no nikdy neskĺzne do kútika ubitého filmu. Naopak, je dravá, mladá – a pritom pracuje (schválne s ambíciou vystihnutia univerzálnosti príbehu bez ohľadu na dobu a generáciu) s totálne archaickou výpravou ako z 80. rokov. Ak by ste film nepoznali, hravo by ste mu mohli tipnúť rok výroby 1987 – už len zistiť, či to bol Barrymorovej zámer alebo jej to skrátka takto na prvý šup vyšlo.
Množstvo pozitívneho sa viaže k ženským hereckým výkonom. Marcia Gay Harden je správna starostlivá (a zároveň otravná) mama, Juliette Lewis sa podobne vyšvihla k svojskej úlohe, ale je to samozrejme Ellen Page ťahajúca vpred celé dobrodružstvo mladej rollerky. Je presvedčivá ako v Juno a miestami svoj výkon vybičuje ďalej.
Filmu chýba snáď len šikovnejší strih (111 minút je príliš, desať mohlo vypadnúť), inak ide o nevybrúsený diamant žánru a jeden z najlepších režijných debutov hereckej star. Čaká na vašu podporu – radím ju odovzdať, nech sa u nás objaví podobných prekvapení viac.
Whip It (USA, 2009, 111 min.)
Réžia: Drew Barrymore. Námet: Shauna Cross – román Derby Girl (2007). Scenár: Shauna Cross. Kamera: Robert Yeoman. Strih: Dylan Tichenor. Hudba: The Section Quartet. Hrajú: Ellen Page, Sarah Habel, Shannon Eagen, Edward Austin Austin, Mary Callaghan Lynch, Marcia Gay Harden