MILUJEM ŤA VIAC |
MILUJEM ŤA VIAC |
Nepochopiteľná kvázikomédia s divným dvojnázvom i celkovou kvalitou.
Už niekoľko rokov tvrdím, že európska kinematografia často kopíruje americkú a keď sa niekto pýta v diskusii, prečo sme zaujatí proti európskym filmom, rád si vypomôžem príkladom ako Milujem ťa viac. Absolútne podpriemerná komédia; vykradla, čo mohla. Jediné pozitívum jej existencie je fakt, že sa Česi pokúsili o vlastnú golfovú komédiu. Vykradli Zelený svet, pridali milostný trojuholník a hotovo. Veni vidi vici – ľahko sa názor na český film ničí?
Možno pokladáte vyšší odsek za semenisko spoilerov. Netreba sa báť, toľko informácií obsahuje distribučný text. Stačí na posúdenie kvality? Určite áno. Tona klišé je neprehliadnuteľná: skrytý talent sa prebúdza na greene, automatické víťazstvo v turnaji, nová žena v posteli, celkovo osvedčená mustra - vzostup, pád a konečný návrat hrdinu. Tentoraz golfového mladíka. Máte tu kúsok športového života, starú a novú love story a svet profesionálov, kde nováčik ťažko zapadá. Ale bude bojovať za seba, rodinu, priateľku a zachráni svoju česť.
Milujem ťa viac (či Veni vidi vici, ako znie originálny názov, ktorý neviem prečo práve na Slovensku musí byť zmenený) je veľmi predvídateľný film. Dejová schéma zhutnená do 95 minút (hoci aj to je veľa) ponúkla tri šance na vyniknutie, no zlyháva vo všetkých. Ako športový film sa venuje vzostupu svojho šampióna len málo – a vlastné obrodenie je neuveriteľné. Ako romanca sa zúži na prebehnutie od priateľky k posteľným zážitkom s PR manažérkou, potom sa utieka o priazeň stratenej dievčiny (kde som to už videl?) a na pomery komédie je tu málo vtipu.
S výnimkou jedného obrovského. Keď sa film nemá kam pohnúť, vo všetkých troch líniách padne doslova na hubu, prichádza jeho vykupiteľ – neskutočné cameo Karla Gotta, ktorý po preklade priezviska dáva deju až božské postrčenie na rozhúpanie sa a dorazenie do konca. Táto sekvencia ma presvedčila v tom, že tvorcovia nemôžu myslieť svoje dielo vážne, no zároveň je tak nepodarená, že celé Gottove vystúpenie vlastne nedáva zmysel. Ako vlastne celý film.
Herecké výkony sú pomerne silené. Filip Tomsa síce odohral veľa seriálov, no slovenskému divákovi veľa nepovie. Jeho neopozeranosť nie je pri slabom scenári veľkým plus. Dámska dvojka vyznieva v prospech Sandry Novákovej, ale na plátne je menej – Jitka Kocourová je vizuálne dobrý materiál pre kameru, no tam jej kvalita postavy končí...
Na komédiu celkom smutný pokus – a ďalšia prehra českého filmu, hoci názov túži po opaku.
Veni, vidi, vici (Česká republika, 2009, 95 min.)
Réžia: Pavel Göbl. Režijná supervízia: Jiří Chlumský. Námet: Marek Šmíd. Scenár: Radan Dolejš, spoluautor Jan Rokůsek. Kamera: Tomáš Juríček. Hudba: Karel Mařík. Hrajú: Filip Tomsa, Sandra Nováková, Bohumil Klepl, Jitka Kocurová, Jaromír Nosek, Iveta Dušková, Petro Sláma, Václav Postránecký, Anna Šišková, Eva Ujfaluši, Karel Gott