SAW 3D |
SAW 3D |
Jigsaw nachystal nové vražedné hádanky rovno do 3D...
Keď sa pred šiestimi rokmi ukázalo prvé Saw, bolo to milé hororové prekvapenie s novými pravidlami hry a nevídanou brutalitou pre fanúšikov mäsa a strachu. Druhý diel sa pokúsil nadviazať a dopadol na pokračovanie obstojne – no ďalšia štvorica spadla do komerčného marazmu, absolútnej dezilúzie deja a nedržala vôbec pokope. Chrlila nové diely s niekoľkými rovnakými postavami, zhodným princípom hlušenia obetí a občas nejakou dobrou smrťou. Ale stáli pár šupiek, držali sa zo tri týždne s dobrými tržbami a týmto tempom by išli minimálne do roka 2013 až 2015. Už vlani ukázal podstatne menší rad divákov krutú pravdu – o Saw nie je takmer záujem a valcovanie Paranormal Activity je opodstatnené. Prichádza finálny pokus – konvertovať a lákať na 3D. Vlani to helflo Nezvratnému osudu, zopakuje sa situácia aj pri Pílke?
Odkrágľovať zo scény svojho hlavného zloducha sa skrátka v žánri nepatrí, pretože žezlo sa nepredáva samo na nových zabijakov. Pílka na tento fakt dopláca už niekoľko častí a najnovšia ho ešte zvýrazní – smrť cez hádanky bola zábavná, keď ich tvoril samotný Jigsaw. Ostatní nohsledovia či trápne postavy snažiace sa pokračovať v jeho majstrovstve zlyhávajú. Nemáme tu z pôvodnej Pílky vlastne nič – ani to tajomno okolo zvláštneho monštra, ani sériu originálnych smrtí.
Máme tu však 91 minút mäsa. Samoúčelnej prezentácie nudných vrážd, ktoré sú mizerne natočené a aj tak vlastne nemajú dôvod pre svoje obete. Saw sa zacyklilo, zabíja len pre efekt, z dejového pozadia nemá svoju podstatu, tú stratilo už strašne dávno. Ostáva tu nuda a podpriemerné remeslo na všetkých frontoch. To, čo vidíte na plátne, sa podobne ako v Nezvratnom osude odohráva len pre lacné pobavenie diváka, ktorý kedysi dávno spoznal daný koncept. No autori z neho strhli celé mystérium, celý zmysel a ostáva iba prachsprostá forma.
Pod mizerným vedením režiséra, ktorému sa rozpadol scenár pod rukami, ostalo mu torzo a ešte snaha doraziť scénu do akože grandiózneho finále. Áno, to platí, horšie ako siedme Saw vzniknúť nemôže, pretože tu nemáte šancu nájsť pozitívny element. Film drhne, chýba mu tempo, herci sú vystavení iba pascám na odstrel a mizerne hrajú. Sú to doslova živé terče likvidované bez príčiny. A ani tie mordy nie sú také originálne ako kedysi, iba odkazujú na dávno silné nápady. A finále je výsmech diváka.
Je to nuda a pri večerných predstaveniach seriózne hrozia momenty zaspávania, aj keď ste vlastne na hlasnom horore. Preto autori prichádzajú s bravúrnym elementom typickému sérii – začnú po vás hádzať kusy mäsa, ľudské orgány i torzá a občas nejakú pascu, aby ste sa cítili v treťom rozmere Saw. Slabučké 3D vás však v tomto smere rovnako nenadchne.
Saw 3D má jediný pragmatický dôvod existencie – ukázať nám, ako rýchlo sa môže vyčerpať a ako hlboko dokáže padnúť jedna séria. Sami sme chceli vedieť, ako vlastne Saw skončí a ono to vlastne inak ani dopadnúť nemohlo. Tá séria zabila sama seba, pričom urobila obetu žánru i filmovému svetu s odkazom, že ak chcete točiť pokračovanie každý rok, môžete, ale skončíte dosť rýchlo. A na dne.
Saw 3D (USA/Kanada, 2010)
Réžia: Kevin Greutert. Scenár: Patrick Melton, Marcus Dunstan. Kamera: Brian Gedge. Strih: Andrew Coutts. Hrajú: Tobin Bell, Cary Elwes, Costas Mandylor, Betsy Russell, Chester Bennington