127 HODÍN |
127 HODÍN |
Čo by ste si so sebou zobrali na opustený ostrov? Takto začína kopec vtipov, ale aj psychologických hier. Odpovede sa rôznia, zväčša však buď povedia niečo o vás, alebo rozosmejú všetkých naokolo. Čo si však zobrať, ak je ten ostrov o veľkosti skalnej pukliny a ste k nemu prikovaný ťažkým balvanom. Ruku na srdce, tu končí všetka zábava. Otázka znie, či tu končí aj život Arona Ralstona.
Filmovať skutočný príbeh má svoje obtiaže. O to viac, ak je to príbeh nezvratne smerujúci k jednému koncu a vy ho chcete nakrútiť správne. To znamená dramaticky, ale hodnoverne. Všetci vieme, že Kolumbus objavil Ameriku, že Titanik sa potopil, a že prevrat proti Hitlerovi sa nepodaril. Ak niekto chce napriek tomu robiť film, musí mať buď dobrý dôvod, alebo nápad ako to urobiť. Cameron si pomohol romancou DiCapria a Winslet, režisérovi Dannymu Boyleovi musela postačiť hlavná postava a možnosti digitálnej kamery. S uznaním kvitujem, že s tým dokázal urobiť naozaj veľa. Nerád by som používal spojenie „varenie z vody“, pretože by degradovalo silu námetu, pravdou však je, že režisér sa musel vysporiadať s otázkou, čo budeme nakrúcať tú hodinu, kým sa dostaneme do finále?
Režisér filmov Trainspotting, Sunshine a Milionár z Chatrče nepatrí k tým, ktorí majú doma Oscara náhodou. Film spolu s kameramanmi nabil vizuálnymi nápadmi, priložil trochu psychológie, načrtol otázku či svet technológii nahrádza svet do ktorého sme pôvodne patrili a tak pôvodne. Subjektívne vzato, lepšie to asi urobiť nemohol. Namakal sa ako blázon. Dokonca Jamesa Franca zmenil z „toho chalana v Spidermanovi“ na rešpektovaného herca. Potiaľ samá chvála.
Aj s odstupom času sa však vo mne ozývajú kacírske myšlienky. Čo chcel film povedať? Čo by sa stalo, keby bol o polovicu kratší? Je môj mobil dostatočne nabitý, a mám ho pri sebe? Myslím, že si na ne viem ako tak odpovedať, sú však znamením, že niečo nie je úplne v poriadku. Na druhú stranu, myslím, že viac ako inokedy záleží na tom, čo divák očakáva, a s akým životným prednastavením do kina príde. Verím, že pre kamarátov horalov je to nezabudnuteľná etuda o človeku a prírode a pre kolegov z brandže skvelé filmárske predstavenie. Pre mňa osobne film, ktorý napriek svojej vysokej profesionálnej kvalite zostáva mimo môjho emotívneho vnímania. Je príliš drsný, aby bol len filmom len tak na pozeranie a zároveň príliš jednoduchý(?), prvoplánový(?), aby mi povedal niečo špeciálne o živote.
127 hodín je filmársky veľmi vydarené rozprávanie skutočného príbehu. Napriek tomu svoj pomyselný klobúk skladám pred vôľou a silou Arona Ralstona, nie pred filmom o ňom.
127 Hours (USA / V. Británia, 2010, 90 min.)
Réžia: Danny Boyle. Námet: Aron Ralston – kniha Between a Rock and a Hard Place (2004). Scenár: Danny Boyle, Simon Beaufoy. Kamera: Enrique Chediak, Anthony Dod Mantle. Strih: Jon Harris. Hudba: A. R. Rahman. Hrajú: James Franco, Amber Tamblyn, Kate Mara, Treat Williams, Sean Bott, Koleman Stinger