CARNAGE |
CARNAGE |
Škrípať to začína už pri vypĺňaní dokladu o poistnej udalosti. Ako sa dva páry dohodnú na správnej formulácii, tak aby nikoho neurazila a aby bolo spravodlivosti učinené zadosť? Ako sa navzájom vidia, prekuknú, kedy sa otvoria, kedy vybuchnú? A ako dlho im hra na vzorných hostiteľov a úctivých hostí vydrží?
Polanského Carnage je adaptáciou divadelnej hry "Le dieu du carnage". Ako klasická komorná hra aj pôsobí, no pozoruhodne funguje aj na plátne. Interiér a la IKEA slúži len ako pozadie štyrom hlavným postavám, točiacim sa v trpko-smiešnych dialógoch bez konca. Kozub, obrazy, plná knižnica, vzorové tulipány, knihy o umení. Dve ženy, dvaja muži, ich svojské charaktery, reakcie a afekty, ktoré poznáme zo svojho okolia a ďalšie úplne pritiahnuté za vlasy. Ženy sa snažia udržať si úroveň, muži sa ich nevedia zastať alebo nemajú čas na podobné malichernosti. Potom dámy provokujú a ich polovičky sa všetko snažia obrátiť na žart. A tak na striedačku. S poriadnou dávkou sarkazmu, irónie, s postupným odhaľovaním seba samých, vlastných komplexov a manželských problémov. A pomedzi to si pripomenúť, že ide o drobnú roztržku detí, ktorú mienili vyriešiť s dospeláckym nadhľadom.
Film pripomína miestami Čakanie na Godota, inokedy film Kto sa bojí Virginie Woolfovej. Jedinečnosťou herectva a dynamikou dialógov si však zaslúži pozornosť, pre fanúšikov konverzačných chuťoviek pokojne aj rozmenenie každej vety na drobné. Dramatická komédia povrchovo baví, vnútorne provokuje a z iného uhla zase varuje. Hádam sa v tom aspoň ten Boh masakrov vyzná.
Kate Winslet je v komickej role snobskej manželky s pokazeným (nielen) žalúdkom po ťažkých dramatických rolách nezvyčajným osviežením. Jodie Foster znervózňuje každým myknutím tvárových svalov, vrieska, plače, prežíva a všetko s takou intenzitou, akoby bitka ich chlapcov bola len začiatkom tretej svetovej. John C. Reilly v role otca zbitého chlapca ako škrečkovrah, si uvedomuje, že chlapci sú už takí, spomína na detstvo, zachraňuje rozliate, pokazené, čo sa dá. Sarkastický a pracovne vyťažený Christoph Waltz s vážnou tvárou komentuje a vyrýva, vlastného syna nazýva monštrom, prilieva olej do vatry, ktorú si medzi sedačkami sami rozložili. Keď mu telefón zazvoní po tretíkrát a Jodie prevráti očami, smeje sa takmer celá sála, keď sa to stane desiaty raz vybuchnú už všetci. Aj Jodie. Aj jeho manželka. Intenzitou pribúdajúcich telefonátov, nervov, a nutnosti situáciu vyriešiť, sa táto len viac a viac zamotáva, dostáva na vedľajšiu koľaj a my sa bojíme, že sa to nikdy neskončí. Žeby to mohla urýchliť kvalitná škótska?
Manželia hostitelia vyprevádzajú druhý pár ku dverám niekoľkokrát, zdajú sa byť uzmierení, resp. nevidia dôvod sa navzájom zdržiavať. Následne ale zakaždým otvoria tému, ktorá ich okrem toho, že susedia nemusia vedieť všetko, privádza naspäť do vnútra, do víru sťažností a osočovania. Raz majú chuť na kávu, inokedy sa bitkár nechce ospravedlniť. Alebo manželka vytiahne na manžela príbeh so škrečkom, neľútostne vyhodením na ulicu. Svokra nechce prestať brať škandalózny liek, ktorý jej škodí a unikátny Kokoschka je zničený. To sa robí, deti?
Carnage (Francúzsko/SRN/Poľsko, 2011, 79 min.)
Réžia: Roman Polanski. Námet: Yasmina Reza – divadelná hra Boh masakra (2006). Scenár: Yasmina Reza, Roman Polanski. Kamera: Pawel Edelman. Strih: Hervé de Luze. Hudba: Alexandre Desplat. Hrajú: Kate Winslet, Jodie Foster, Christoph Waltz, John C. Reilly, Elvis Polanski, Eliot Berger, Joseph Rezwin