LONO |
LONO |
Príbeh osudovej lásky Rebeccy a Tommyho začína v detstve. Z hier vyrástla vzájomná náklonnosť. Bol by to rozprávkový príbeh, keby Rebecca nemusela s mamou odísť do Japonska. Prejde dvanásť rokov, mladí ľudia sa opäť stretávajú, city ostali. Mohol nasledovať rozprávkový príbeh, keby zhoda okolností nezasiahne druhý raz a Tommy neumrie zrazený autom. Rebecca, zničená žiaľom, sa rozhodne využiť technológiu klonovania napriek výhradám Tommyho rodičov. Kópia sa rodí v jej lone. Bude sa vedieť dieťa vyrovnať so zakázanými citmi k svojej matke?
![]() |
![]() |
Samozrejme, narodené klony sú v príbehu okamžite odsunuté na okraj spoločnosti a stávajú sa súčasťou novovzniknutej menšiny. „Ona je obeťou umelého incestu. Jej mama porodila vlastnú mamu. Keby ste to vedeli, určite by ste ju nepozvali k sebe domov,“ pohoršuje sa učiteľka na základnej škole v jednej zo scén. Téma sa enigmaticky objavuje aj v symbolike niektorých (zdanlivo bezvýznamných) prvkov - hračka dinosaurus - vyhynuté živočíchy na pláži - slimák - biológ, ktorý zatracuje klonovanie. Fliegauf predstavuje talent práve v hre s divákom, rozhadzovaním maličkostí tvoriacich gigantický celok.
Čo sa technických prvkov filmu týka, poteší nenápadná hudba Maxa Richtera (britský skladateľ s nemeckými koreňmi) a kamera, ktorá zasadila príbeh do pochmúrnej clivoty a studeného počasia. Vedecká etika demonštrovaná na hypotetických situáciách sa zlieva s etikou ľudskou. Kontroverzná Freudova teória – Oidipovský komplex dostáva v Lone nový rozmer. Fliegauf sa k istým nejasným symbolom vyjadril v rozhovore pre Opium.org: „Lono je letisko, kam prichádzame po narodení, ..., klonovanie je už teraz prirodzeným kolobehom v prírode. Mnoho slimákov sa rozmnožuje vytváraním vlastných identických kópií. Myslím si, že umelé klonovanie sa čoskoro stane súčasťou nášho života, aj keď nevytvorí toľko problémov.“
![]() |
![]() |
Hlavne druhá polovicu filmu sa dá prirovnať k dobrej konverzácii, kde každý nový argument (v tomto prípade scéna) posúva tému hlbšie a hlbšie. Konanie postáv je vždy pochopiteľné – aj keď nie ospravedlniteľné. Neustále sa snažíme uľahčovať si trápenie, pričom všetky tie pokusy nás uvrhujú do ďalšieho, horšieho. Nevyhnutné súčasti života sa v Lone dostávajú do kontrastu s novými možnosťami, ktoré doba prináša. „Život nám dal tento dar,“ argumentuje Rebecca. Dej filmu by sa dal spracovať aj do divadelnej hry, so širokou škálou zložitých rodinných a citových vzťahov. Napokon, väčšina deja sa odohráva v chatrči na pláži. V Lone vyrástol citlivý a podnetný film plný morálnych paradoxov. Komerčný divák by však tento originál nemusel prijať.
Womb (Nemecko / Maďarsko / Francúzsko, 2010, 111 min.)
Réžia: Benedek Fliegauf. Scenár: Benedek Fliegauf. Kamera: Péter Szatmári. Strih: Xavier Box. Hudba: Max Richter. Hrajú: Eva Green, Matt Smith, Lesley Manville, Peter Wright, Tristan Christopher, Ruby O. Fee, István Lénárt, Hannah Murray