PÍ A JEHO ŽIVOT |
PÍ A JEHO ŽIVOT |
Od knihy k filmu za jedenásť rokov. Life of Pi alebo Plavba s tigrom (v slovenských vydavateľstvách) v knižnej podobe uzrela svetlo sveta už v roku 2001, do kín sa v režijnej adaptácii špičkového Ang Leeho dostáva až koncom tohto roka. Po obrovskom úspechu v USA, Kanade a ázijských krajinách prichádza v decembri do európskych kín Pí a jeho život.
Tretia kniha kanadského spisovateľa Yanna Martela, ocenená okrem iného prestížnou britskou Brookerovou cenou za literatúru očarila húfy čitateľov nielen za mlákou. Mládež aj dospelí vo veľkom čítali kvalitnú literatúru. O duchovne. O Bohu, viere, o sile a odhodlaní prežiť. Napriek Martelovým obavám, že príbeh na plátne fungovať nebude, bolo len otázkou času, kedy sa ho zhostí niektorý zo skúsených režisérov. Ang Lee prišiel s riešením v podobe 3D. Hoci by sa mohlo zdať, že v procese vývoja film éru žasnutia nad tretím rozmerom zmeškal, Pí a jeho život posúva toto nové médium zase o stupienok vyššie.
Ang Lee je multifuknčný tvorca, ktorý sa pustí do adaptácie, do kontroverzie, hudobného filmu, nevyhne sa ani historickým témam, ani žánrom. Zvučné mená, pútavé destinácie. Skrotená hora, Zažiť Woodstock, Rozum a cit, Tiger a drak... Viac ako na ostrieľaných hercov sa však v prípade Pí a jeho život Ang Lee spolieha na nové tváre, natáčanie v cestovateľských fantáziách zase strieda modré plátno. Napínavý príbeh, akoby spájajúci Hemingwayovo výnimočné Starec a more s nedávno populárnou Chatrčou Williama Paula Younga, ožíva na dokonalom vizuálnom pozadí. Výzva pre režiséra a celý tím, štyri roky intenzívnej práce na texte, inšpirovanom G.E. Lessingom aj dielom Edgara Allana Poa.
V decembrovej kinoponuke sa do boja s vianočne ladenými príbehmi pre deti (rovnako v 3D) púšťa meditačno-exotický príbeh indického chlapca a tigra pre celú rodinu. Po čarovných dokumentárnych záberoch, kde rozmer navyše bezchybne funguje a pripomína niekdajšie zážitky zo safari a podmorského sveta prvých 3D filmov, sa ocitáme v dome Pi Patela a jeho spomienkach. Od kuriózneho detstva prechádza k tragédii, ktorá postihla jeho blízkych a zvieratá z rodinnej ZOO na lodi do Kanady a cez jeho boj o prežitie na šírom mori s nebezpečným tigrom, menom Richard Parker až k osobnému happyendu.
Celý film je akýsi vzorný. Šťastná ruka pri výbere neokukaných hercov (a na pár minút i Gérarda Depardieuho), dramaturgicky vybudovaný príbeh, miestami s náznakom napätia, v inom rožku so štipkou nadprirodzena. To, čo sa nedá ukázať, či nevôjde do pozerateľných dvoch hodín, sa dorozpráva, najlepšie vďaka prítomnosti ambiciózneho mladého autora, ktorý chce vedieť viac. Bohužiaľ sa mi miestami zdalo, že mu stačí menej ako divákom. Povrchové načrtnutie tém, ktorými chceli podľa nadšených vyjadrení k filmu všetci podieľajúci sa toľko povedať. Ale asi stačí. Muchy kompenzuje široká škála publika, ktorú možno predvianočne potešiť. Vziať drobcov aj starú mamu a nikto sa nenahnevá. Ja som bola sama a akosi sa mi málilo.
Posolstvo, o ktoré režisérovi ako aj autorovi románu išlo, netreba dlho hľadať. Je ponúknuté na striebornom podnose, ba až trojnásobne ukázané. Divák má však nad čím premýšľať. Ak už nie nad zrejmými metaforami, ponúka sa úvaha nad silou rozprávania. Nad skutočnými príbehmi, ktoré si prispôsobujeme podľa seba a s ktorými sme sa po rokoch zžili natoľko, že im sami veríme. A ako je to s príbehmi o náboženstve? Rovnaký sebaklam? Bonusová dimenzia, ktorá srdce pohladí, ale nič nové neponúka?
Odvážne svedectvo práve vo filmovom spracovaní. Pre tých, čo ho chcú počuť a vidieť. Pre ostatných, milý rodinný film o veľkom dobrodružstve a priateľstve, na ktoré sa nezabúda.
VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU FILMU
Life of Pi (USA, 2012, 127 min.)
Réžia: Ang Lee. Námet: Yann Martel – rovnomenný román (2001). Scenár: David Magee. Kamera: Claudio Miranda. Strih: Tim Squyres. Hudba: Mychael Danna. Hrajú: Suraj Sharma, Irrfan Khan, Adil Hussain