MARTIN A VENUŠA |
MARTIN A VENUŠA |
S českou kinematografiou to mám za posledné týždne ťažké. Babovřesky som ledva prežil, nový Štvorlístok ma absolútne odradil od potenciálnej recenzie a už prišla Martin a Venuša, ktorú mi Peťo Konečný označuje ako film, čo sa chce podobať americkým rom-com. To nemusí byť zlé.
Martin a Vendula sa stretli pred desiatimi rokmi na vernisáži a po čase sa dali dokopy, zobrali sa a dnes majú tri deti – dve dcéry v škôlke a jedného syna v plienkach. Martin maká na kariére vo firme vyrábajúcej hračky a Vendula sa celé dni stará o rodinu. Klasický problém: Martin nie je už doma takmer vôbec, lebo drie na famíliu, Vendula sa o ňu stará, a na seba alebo prácu nemá čas. Každý je dobrý v tom, čo robí, ale zároveň cíti, že tento systém nefunguje a potrebuje osvieženie. Zmena príde v momente, keď Vendula vyhrá stávku, podľa ktorej sa má Martin bude starať celý mesiac o deti i domácnosť. Stane sa, veď to nemá byť vôbec ťažké a prácu môže riešiť z domu. Vendula ide na chatu, aby našla iný zmysel života, venovala sa sebe a možno bude koketovať aj s neverou. Ale je možné po takom mesiaci vrátiť sa k sebe a fungovať ďalej ako rodina?
Navyše sa veľmi rýchlo začnú kopiť typické klišé. Toto nie je priemerná rom-com, akú nám často servíruje Hollywood, ale kombinácia českých strelených vzťahových komédií a navyše sa stará aj muž o dieťa. Ó áno, od čias S tebou mě baví svět sa veľa nezmenilo, akurát jeden chlap a tri deti; to nie je úplne dobrá kombinácia. Celá línia o tom, ako sa Martin stará o deti je cielená na dámy, čo prídu do kina a sarkasticky si s režisérom zgustnú: konečne musí aspoň jeden zabrať! Premiéra pred MDŽ zrejme skutočne nebola náhodou. V prvej polovici filmu nás čaká viacero scén, kde sa riešia trable manžela, čo nemá šancu stíhať všetko v práci a domácnosti.
No paradoxne prvá polovica funguje ešte lepšie ako tá druhá. Prvých 45 minút totiž Martin musí vzdorovať prekážkam samotára a Vendula si vetrá hlavu, rieši samu seba. No nevydrží, vráti sa domov, kde zistí čo sa deje (náhodou je všetko v poriadku) a opäť zdrhne. Tu dej dostane trhlinu a prestane dávať zmysel. Od pôvodnej zápletky sa začne prepadávať do podivného mixu vzťahov a nevery, kde Vendula rieši, s kým si môže začať aférku, s kamarátom z galérie či jeho kamošom a do toho príde línia s blázincom, ktorý náhodou Martin spomenie v práci a Vendulu tam chcú aj niektorí dostať. Toto je taký neskutočne vykonštruovaný nezmysel, že Doktor od jazera Hrochov či Líbaš jako ďábel sú zrazu celkom pozerateľné filmy – a novinka s nimi prehráva všetky body.
Nefunguje dej, scény nedávajú zmysel, dialógy sú čoraz otrasnejšie; potom chcite od hercov, aby zachránili, čo sa dalo. Nie je to možné. Kristýna Bokova-Lišková podáva najlepší výkon, pretože v tomto marazme má najväčšie množstvo zmien a hereckých polôh, do ktorých sa môže dostať. Ján Budař vyznieva dobre, jeho rola je najlepšie napísaná zo všetkých. Marek Taclík ako Martin nemá okrem patálii v domácnosti čo hrať, po čase je dosť nudný. Vedľajšie úlohy sú slabo zapamätateľné.
Martin a Venuša sa tak zaraďuje do čoraz dlhšieho radu českých komédií ostatných rokov, ktoré sa snažia riešiť vzťahy pomaly ako Sex v meste kombinovaný s európskou náturou či českými vtipmi a sú to ťažko pozerateľné mixy. Nudné, náhodami pospájané a často nevtipné.
Martin a Venuše (Česko, 2013, 120 min.)
Réžia: Jiří Chlumský. Scenár: Kristina Dufková, Andrea Jarošová. Kamera: Asen Šopov. Strih: Adam Dvořák. Hudba: Michal Hrůza. Hrajú: Marek Taclík, Kristýna Boková-Lišková, Zuzana Stivínová, Jan Budař, Tomáš Hanák, Ľubo Paulovič, Tomáš Matonoha