NEVEDOMÍ |
NEVEDOMÍ |
Planéta Zem ostala niekoľko desaťročí po invázii mimozemšťanmi opustená. Jack Harper je jedným z posledných ľudí, ktorí ju obývajú – žije vo výskumnej veži spolu so svojou milenkou Victoriou. Súčasťou jeho práce je získať posledné prírodné zdroje Zeme – hlavne vodu. So zvyškom civilizácie je dvojica spojená pomocou audiovizuálneho prenosu. Ich misia končí o dva týždne a majú sa pridať k zvyšku obyvateľstva, ktoré je presídlené na mesiaci Titan. Jacka však trápia zvláštne sny, v ktorých sa vracia do obdobia spred invázie – prečo pociťuje toľko lásky k neznámej žene z vrcholu Empire State Building?
Nevedomí mali zjavne ambície konkurovať najlepším dielam žánru z ostatného obdobia – vyzerá to však, že ich vykradli. Príbeh odhaľujúci sa v niekoľkých vrstvách so zmäteným hlavným hrdinom evokuje dvojicu podarených filmov od Duncana Jonesa – Moon, Zdrojový kód. Režisér priznáva inšpiráciu vo vlne vedeckej fantastiky z konca 60tych rokov – medzi ktorú zaraďujeme hlavne Kubricka (spomeňte si na zákerný počítač z Vesmírnej odysei), Spielberga (a jeho Blízke stretnutia), ako aj Tarkovského, Lucasa a Cronenberga. Nevedomí sa tak na rozdiel od súčasnej produkcie zameriavajú na postavy a ich stratenosť v premyslenom systéme moci. Zhruba prvá polovica stopáže sa pre fanúšika žánru stáva predvídateľnou – treba tiež poznamenať, že Tom Cruise ako akčný hrdina má svoje najlepšie roky už za sebou.
Obdivuhodná je ale Kosinského slabosť pre francúzske elektronické kapely – dvojica Daft Punk, ktorá nahrala hudobný sprievod pre Trona bola pre Nevedomých nahradená čoraz populárnejšou skupinou M83 sústredenou okolo gitaristu Anthonyho Gonzaleza. Napriek tomu, že melódie – podobne ako film - pripomínajú mnohé významné diela starších umelcov (hlavne Hansa Zimmera), vlievajú do diania na plátne niekedy až nečakane silné vlny energie – napríklad, keď sa dvojica bubeníkov prebíja v akčnej scéne, alebo emotívnou skladbou počas scény v bazéne. Zaujímavé je jednoznačne aj výtvarné spracovanie – architektonické riešenie výskumnej veže alebo vesmírnej stanice (ktoré Kosinský navrhol sám). Svet Nevedomých je na rozdiel od krikľavého Trona dizajnovaný do sterilných, nemocničných farieb – čo navodzuje nereálny a dehumanizovaný dojem. K tomu prispieva aj chladný herecký výkon vynikajúcej Mellisy Leo vo vedľajšej úlohe.
Divák má pocit, že sa neocitol v budúcnosti – skôr na pustej planéte vo vzdialenej galaxii. Čaká ho síce niekoľko vizuálne fascinujúcich panorám, avšak režisér použil až prekvapivo málo akčných scén. Finále filmu tvorí namiesto dynamického zúčtovania slovná prestrelka. Potešení budú však rozhodne hráči počítačových hier – mnohé zábery vyzerajú akoby vystrihnuté z third-person strieľačky, alebo leteckého simulátora. Aj keď Nevedomí so svojím zmäteným dejom, veľmi roztrieštenou atmosférou a neoriginalitou ponúkajú pre milovníkov vesmírnych dobrodružstiev iba lepší priemer – dajú sa optimisticky považovať za prvú lastovičku naznačujúcu, že Hollywood je ochotný investovať do riskantnejších filmov mimo osvedčených šablón. Kosinski vďakabohu vykradol snímky, ktoré mali viac umelecké ako ekonomické ambície.
Oblivion (USA, 2013, 126 min.)
Réžia: Joseph Kosinski. Námet: Joseph Kosinski, Arvid Nelson – komiks. Scenár: Joseph Kosinski, Karl Gajdusek, Michael Arndt. Kamera: Claudio Miranda. Strih: Richard Francis-Bruce . Hudba: Anthony Gonzalez. Hrajú: Tom Cruise, Morgan Freeman, Andrea Riseborough, Olga Kurylenko, Nikolaj Coster-Waldau, Melissa Leo