KMEŇ |
KMEŇ |
Keď v máji kritici ovenčili ukrajinskú drámu Kmeň tromi cenami na festivale v Cannes v krajine jeho výroby sa stupňoval najznepokojivejší vojenský konflikt od Studenej vojny Aj keď sa zdá že film bol natočený ešte pred udalosťami na Majdane Námestí Nezávislosti v Kyjeve na mnohých záberoch v ňom vidíme európsku vlajku a jeho hrdinovia sa zúfalo pokúšajú emigrovať do Talianska Pozornosť celovečerného debutu režiséra Myroslava Slaboshpytskiyho je však odklonená k spoločensky znevýhodnenej skupine v centre príbehu
Predstavte si že zhodou nešťastných udalostí prídete o sluch a zvyšok svojich dní ste nútení potácať sa v mase ľudí ktorých reči zrazu nerozumiete Uväznení v tichu sa ocitáte aj v kinosále počas premietania Kmeňa Režisér ho celý nakrútil v znakovej reči bez vysvetľujúcich tituliek a každá scéna sa pre diváka stáva záhadou šifrovaným rébusom vysvetleným jedine cez pohyby
Kmeň je dôkazom že originálny koncept je niekedy dôležitejší ako štedrý rozpočet a svetlým príkladom aj pre slovenskú kinematografiu že sťažovať sa na financie nestačí Režisér Slaboshpytskiy ho natočil ako rozšírenie svojho krátkeho filmu Deafness / Nemota z roku 2010 a dodáva výrazu nemý film nový originálny význam Oceniť ho možno aj ako generačnú výpoveď ktorá tak ako české Hany upozorňuje na snahu súčasných mladých zmeniť okolie Keby v alternatívnej realite Michael Haneke nakrútil Klub bitkárov tak by sa Kmeňu veľmi podobal
Aj keď dejová línia príbehu je dynamická štýl natočenia v kontraste s tým mimoriadne pomalý a statický čo môže mnohých odradiť Zábery sú dlhé a málokedy sa priblížia hrdinom do tváre často sledujeme v rámci jedného obrazu viac udalostí čo muselo byť nesmierne náročné pre choreografiu hercov Bez slov bez hudby a v odľudštených priestoroch film navodzuje úzkosť narušenú niekoľkými silnými momentmi či už nežnosti znechutenia alebo absolútneho teroru Divák znevýhodnený oproti hercom na plátne je správne nútený uvažovať o znevýhodnení menšín v spoločnosti Opätovné sledovanie filmu mu dokonca môže vniesť nové významy a poodhaliť zmysel niektorých udalostí
Všetky spomenuté klady sú silnými argumentmi prečo by Kmeň napríklad mal dostať cudzojazyčného Oscara a zapísať sa do dejín filmu Nemožno si však na záver odpustiť otázku či formálna štylizácia tentoraz neprebila jeho príbehovú rovinu Či skutočne rozumieme citovému prežívaniu hrdinov alebo vnímame len ich spoločenské začlenenie Či sme pochopili motiváciu hlavného hrdinu v záverečných minútach deja a či sú pohyby ten pomyselný tanec dostatočne vysvetľujúce
Tento text bol napríklad napísaný bez interpunkcie
Môže nápad poprieť pravidlá
Keby niekto nakrútil film bez obrazu o živote slepcov bol by to ešte film
Plemya (Ukrajina, 2014, 130 min.)
Réžia: Myroslav Slaboshpytskiy. Scenár: Myroslav Slaboshpytskiy. Hrajú: Grygoriy Fesenko, Yana Novikova, Rosa Babiy, Alexander Dsiadevich, Yaroslav Biletskiy