SEX, DROGY A DANE |
SEX, DROGY A DANE |
Excentrický milionár Simon Spies a mazaný právnik Mogens Glistrup sa ikonicky zapísali do análov dánskej histórie druhej polovice minulého storočia. Že ich nepoznáte? Ani ja. V rodnej krajine však ich príbeh vzbudzuje nadšenie ešte dnes. A tak vznikol film Sex, drogy a dane v réžii Christoffera Boe. Ak ste zažratý do aeroliniek alebo daňovák, snívajúci o nulových odvodoch a ošklbaní štátu, tešte sa. Pre ostatných idem navrhnúť vektorovú dopravnú značku „Pozor, nuda!“
Klauzula (ďalšieho) filmu podľa skutočných udalostí tu presahuje svoj obvyklý rámec. Za filmové sa dá považovať najmä prostredie. Pompézny blahobyt je na plátno prenesený v retro štýle 50. až 70. rokov a zastáva pozíciu verného rukopisu vtedajšej doby. Film je rozdelený do niekoľkých kapitol, ktoré sú aj symbolickým prierezom dánskymi dejinami. Časovo a obsahovo sa zameriavajú na úseky života dvojice Spies/Glistrup, ich vzájomné priateľstvo a Spiesove opájanie sa mocou kombinované s filozofiou života. Nuž, keď máte lóve, neviete čo so sebou.
Užívanie drog a sexuálna sloboda sú však len doplnkami života, ktorý zariadili práve dane. Názov slovenského distribútora navádza skôr na šialenú jazdu plnú nerestí, originál prezrádza viac o zábere na ikonické duo. A týmto smerom sa film aj vybral. No k ústrednej dvojici sa cesta hľadá ťažko.
Dáni nemajú čo riešiť, v hrdinoch sa mnohí vidia. Riešenie dramaturgie kapitolami prispieva k rozbitiu štruktúry filmu a pre neznaboha dánskej faktografie sa tak prepojenia zdajú neuveriteľné. Časové balíčky neponúkajú výraznejšie scény, kedy by postavy boli zaujímavé a nezaujatosť prechádza do letargie až nudy. Historické skutočnosti sú totiž až príliš verné na to, aby šlo o scenáristickú exotiku. Navyše pôsobia klišéovito.
Brodenie sa cez skratkovitosť a dramaturgický bordel nezachraňuje bohužiaľ ani štipka humoru, ktorý film má. Pridajme si k tomu ďalšiu položku pod stĺpik verného prepisu reality – hercov. Spies a Glistrup boli fyzicky nepríťažliví (viď záverečná mozaika) a tvorcovia si povedali, že aj tu sa pôjde zrkadlovo. Nicolas Bro pôsobí ako prepotený finančný parazit, ktorý je celý deň zahrabaný vo svojej kutici a odchod z práce pípa výhradne po západe slnka (aby mu náhodou neublížilo). A do toho matuzalemský výzor Pilou Asbӕka. Z iného uhla treba uznať, že ide o skvelých hercov, zvládajúcich oba (zle) napísané charaktery.
Obsahovo vás Sex, drogy a dane zavedú do neznámych kútov, čo sa pri podobných snímkach veľmi cení. Naopak, formálna a naratívna rovina je naruby. Neprehľadná, rozhádzaná a po chvíli aj nudná. Záverom sa predošlá faktografia umocňuje do bezbrehého sypania informácií a absencie príbehu. Ak by film príliš nelipol na daných skutočnosti a režisér sa viac vyhral s filmovo-príbehovými prvkami, pre divákov by šlo o vkusnejší zážitok. Dánska kinematografia predsa býva výborná.
Spies & Glistrup (Dánsko, 2013, 110 min.)
Réžia: Christoffer Boe. Scenár: Christoffer Boe, Simon Pasternak. Hrajú: Pilou Asbæk, Nicolas Bro, Jesper Christensen, Jacob Højlev Jørgensen, Kasper Leisner