ZABIJACI |
ZABIJACI |
Detektívny žáner severskej kinematografie je v súčasnosti definovaný najmä literatúrou. Po úspechu trilógie Millennium od zosnulého Švéda Stiega Larssona sa v posledných rokoch objavujú aj adaptácie Nóra Jo Nesba (Lovci hláv) či dánskeho literáta Jussi-Adlera Olsena (Žena v klietke). Teraz prichádza spracovanie druhej knihy kriminálneho oddelenia Q s názvom Zabijaci. Režisér Mikkel Nørgaard sa tak spolu so scenáristami Nikolajom Arcelom a Rasmusom Heisterbergom pomaly stáva dvorným adaptátorom Olsenových kníh.
Je však nešťastným pravidlom, že filmy nakrúcané na základe knihy nikdy nedosahujú kvality predlôh (vivat Krstný otec). Logicky už len z dôvodu odlišnosti médií a kontrastu vízií režiséra a jednotlivých čitateľov. Zabijaci chvalabohu predstavujú protipól. Literárnu predlohu dánskeho „odloženého prípadu“ je síce cítiť pri predstavovaní postáv a prostredia, no odbitie formalít pôsobí viac ucelene. Uzavretý prípad 20 rokov starej dvojnásobnej vraždy mladých študentov zdedia detektív Carla Mørck a jeho partner Assad. Čuch pre robotu im napovedá, že je znova niečo hnilé v štáte dánskom a prípad otvoria. Na rozlúsknutie záhady však musia s rýľom hlboko do hrobu minulosti a útrob dánskej smotánky.
No kriminálna dvojica Mørck a Assad je vďaka tomu viac na štatistickej úrovni. Išlo by priam o filmársky zločin, ale Nørgaard ich umne vedie spletitou pavučinou vyššej spoločnosti. Charaktery im posilňujú osobité dejové línie (Mørckov syn, Assadova ruka ochrancu) a aj keď vykazujú náznaky rutiny dobrý/zlý policajt, v zásade sú veľkí sympoši. Navyše ide o literárnu frenčízu, kde bývajú charakterové črty hlavných postáv rozhodené do viacerých kníh.
Nørgaardova vízia je špinavo temná aj vďaka prítomnosti ulice (drogy, bezdomovci) a atmosférou sa vyrovnáva podobným tematickým filmom. To je dobre aj zle zároveň. Zlatý stred, ktorý neurazí, ale ani nie ste z neho výrazne na prášky. Tak či tak, si svoju prácu odviedol na výbornú a príbeh sa mu nesype pod rukami, ale skôr graduje do presne takého finále, aké si vývoj filmu zaslúžil.
Podobne je na tom aj herecká posádka na čele s Nikolajom Lie Kassom a Fares Faresom ako čuchajúcim policajným duom. Pilou Asbæk je film od filmu lepší (o rok v úlohe Pontia Piláta), Danice Curcic chodiaca troska až prekvapivo svedčí a Sarah-Sofie Boussnina ako mladá Kimmie je šukadelická. Už sa treba len tešiť na ďalší diel z kancelárie oddelenia Q.
Dovtedy si slovenský divák (možno) vychutná Červeného kapitána - očakávanú adaptáciu slovenského Olsena Dominika Dána. Nič jej nebráni byť podobne dobrým filmom akým sú Zabijaci.
Fasandræberne (Dánsko, 2014, 119 min.)
Réžia: Mikkel Nørgaard. Scenár: Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg. Hrajú: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Pilou Asbæk, Sarah-Sofie Boussnina, David Dencik