TEMNÉ MIESTA |
TEMNÉ MIESTA |
Kto si ešte pamätá, čo napísala Gillian Flynn? A kto podľa jej predlohy režíroval jeden z najlepších trilerov minulého roka? Áno, Stratené dievča od Davida Finchera. Flynnová má nový román, ktorý je adaptovaný ako ďalší napínavý triler. Lenže predlohou, pointou či spracovaním tento úplne neladí.
Libby Day mala osem, keď jej brat Ben v roku 1985 vyvraždil celú rodinu (matku a dve sestry, otec od nich odišiel). Teraz sedí v lochu 28 rokov a ona žije z fondu, ktorý občas posilnil okrem životnej poistky tučný šek za jej životný príbeh v podobe knihy alebo dary fanúšikov. Keď sa dozvie, že je na mizine a musí sa posunúť ďalej, kývne na bizarnú ponuku. Akýsi Vražedný klub pátra po záhadách i nevyriešených prípadoch a u Libby im viaceré veci nesedia a boli by radi, keby im porozprávala, čo sa skutočne stalo. Lenže keď sa samotná Libby pustí do odkrývania minulosti, nájde mnohé spojitosti.
Nikdy sa nehrab v minulosti, lebo nikdy nevieš, čo tam nájdeš! Skvelá rada pre čerstvo rozídených či rozvedených platí aj pre ženy pred štyridsiatkou, ktoré osloví päťstodolárová ponuka na pohľad do detstva. Libby Day sa vydala na cestu, z ktorej sa v podstate nedá ujsť, lebo napriek prvotnému odporu rýpať sa v roku 1985, podľahne a my s ňou.
O Temných miestach som nevedel okrem žánru, autorky knihy a herečky - nič. Sladká nevedomosť! Ak nebudete veľa o filme čítať, budete v rovnakej pozícii, čo je ideálny štart pre rozpletanie mozaiky. Už prvá scéna založená na svedectve malého dievčaťa vzbudí vo vás podozrenie – hej, to skutočne americká jurisdikcia usvedčí jej brata na základe tohto?!
Pri spomienkach Libby objavíte štruktúru filmu odohrávajúcu sa v dvoch časových líniach (1985 a súčasnosť), medzi ktorými tematicky skáčeme. Dokonca sa neraz prelínajú, že sa musíte sústrediť, aby ste zistili, či sledujete minulú alebo súčasnú postavu. To je výborný nápad a osobne som rád, že tento štýl nerozbíja film, ale drží sa oporných bodov, jednotlivých línií a zauzľuje dej.
Dobrý pocit vám však vydrží asi 45-50 minút, potom sa prevalia slabiny: veľmi pomalé tempo ťahá film nadol a každých ďalších 10 minút sledujete čas: koľko ešte? Do deja skáču ďalšie postavy, no dej je stále riedky a smeruje iba k jedinému bodu: vysvetleniu vražednej noci. Tá kopa ďalších zápletok, vysvetľovania je síce dobrá, no svedčí o košatej predlohe, kde sa im autorka môže opisne venovať, ale vo filme zdržujú. Ak je to otrocká adaptácia, je to škoda. Čítať sa musí výborne, tu strácate motiváciu sledovať ďalej. Dlho sa mi nestalo, aby som v polovici filmu myšlienkovo odbočil a sústredil sa na zajtrajšiu prácu, tlačovú konferenciu či iný film.
Atmosféra je po celý čas dobrá: kladie nepríjemné otázky, má bizarné postavy, strieda motív vraždy so satanistickými motívmi, zneužívaním detí, otvára veľa tém. Túžba odhaliť vraha pretrvá, Libby držíte palce a v poslednej tretine chcete, aby toľko nevyšetrovala a konečne si spomenula či odhalila pravdu (a vy spolu s ňou). Výborná atmosféra Kansasu (fakt by ste tu nechceli bývať!), aj dobrá kamera či hudba vás potešia – v kine sa prinútie sledovať, doma to bude odhodlanie!
Pritom sú tu veľmi dobré herecké výkony. Charlize Theron spočiatku vyzerá ako zúbožená oscarová postava z Monster, no neskôr sa prehupne do inej roviny. Detskí a mládežníci herci sú veľmi dobrí (áno, Chloe Grace Moretz nikdy nesklame) a Christina Hendricks v úlohe matky je vynikajúca!
Tá záhada sa nakoniec odhalí, pustia vás z kina domov, ale bude to dlhých 113 minút hľadania pravdy. Nejeden monológ a kapitoly svedčia o pútavej predlohe – no kinozážitok je to iba priemerný.
Dark Places (UK / Francúzsko / USA, 2015, 113 min.)
Réžia: Gilles Paquet-Brenner. Scenár: Gilles Paquet-Brenner. Hrajú: Chloë Grace Moretz, Charlize Theron, Nicholas Hoult