SPECTRE |
SPECTRE |
Ísť na novú bondovku je ako zažiť malý filmový sviatok. Táto línia si dodržiava vlastné tradície, po ktorých sa pachtíte už od prvých minút v kine. Zaznie slávna hudobná téma? Áno! Padne v prvej minúte notoricky známy výstrel na čiernobielom pozadí? Teraz už áno! Je tu poriadna predtitulková sekvencia? Iste, trvá 13 minút. Má Sam Smith lepší bondovský song ako kedysi Adele? Ako pre koho. Je Christoph Waltz najlepší bondovský záporák alebo hrá stále to isté a tu sa skôr zunuje? Áno, aj. Ostal Mendes pri štýle Skyfallu, čo nesadol všetkým? Sčasti áno, a predsa ho ešte zvrtol. Spectre vnímate dvojako: ako bondovku a akčný film.
Na začiatku je misia zadaná po smrti pôvodnej M: Bond navštívi Mexico City, kde má vyhľadať Marca Sciarru. Ten sa chystá akurát vyhodiť do luftu neďaleký štadión a Bond bez oprávnenia začne konať, čím sa ukáže na očiach celej metropoly pri deštrukcii istej budovy. Lenže misia mala zmysel, lebo získa istý prsteň, ktorý ho neskôr zavedie do Ríma za vdovou Sciarru a odtiaľ vedú kroky na tajné zasadnutie i rozličné miesta na Zemi, kde operuje záhadná organizácia Spectre. Medzičasom sa schyľuje k veľkej informačnej revolúcii, keď nový C napriek nevôle nového M plánuje nasadiť centrálny systém Deviatich očí a nielenže má chuť vypnúť zastaraný program 00, ale aj začať sledovať obyvateľov najvýznamnejších krajín sveta.
Nová bondovka nemá malé ambície a ako ju postupne sledujete, objavíte, že štyria ambiciózni scenáristi sem vložili veľké množstvo interesantných prvkov, zásadných odhalení či sondu do minulosti. Bond stále nie je „agent v pohode“, ktorý štartuje zo zabezpečenej centrály do sveta. Dianie v Londýne je krehké, agentúrne machinácie naberajú nové obrátky a v teréne sa nemôže spoľahnúť na nikoho.
Spectre začína úžasnou úvodnou sekvenciou, ktorá výborne nastoľuje základný pocit: mystérium. Kvarteto pisateľov nechce v prvých 30 minútach určiť, že tu je záporák, hrdina, tam sú Bond girls a teraz päť akčných scén. Postupné pátranie po organizácii Spectre, odhaľovanie členov a šéfa má silný cveng. No samotný štart je predovšetkým nádherne natočenou akčnou scénou, kde sú maskovaní protagonisti, rúcajúce sa baráky a na jednu šupu natočená lietajúca pästná férovka nad hlavami obyvateľov. Keď prídu úvodné titulky a song Sama Smitha, ktorému som dlho nemohol uveriť, že sa sem bude hodiť, všimnete si pár fotografií minulých známych: M, Silva, Le Chiffre, Vesper Lynd.
Táto bondovka chce prepojiť štyri filmy dohromady, Spectre je ambiciózna organizácia, ktorá všetko riadi a vy sa môžete tešiť na návrat do Jamesovho detstva. Je to osobný film, ktorý ide hrdinovi doslova pod kožu? Iste a konečne sa vyžívame v nadväznej postupnosti Craigových filmov. Hoci bondovky vždy fungovali výborne ako sólo filmy (a Spectre nie je výnimkou), tu sa prepájanie a rozuzľovanie nitiek sleduje fantasticky. Séria žije a vdýchnutie určitej miery konzistencie nie je na škodu.
148 minút nesvedčí iba o najdlhšej bondovke, vytvára Mendesovi výbornú platformu na hru s očakávaniami divákov. Prvá polovica napĺňa očakávania: viaceré akčné scény (rímska naháňačka, aj alpské lietadlo berú miestami dych) a funguje osvedčený systém bedekra (Mexico City, Londýn, Rím, Rakúsko). A presne v polovici Mendes prehodí výhybku a prepne Spectre do nečakane odlišného módu. Rýchle tempo je preč, akčných scén je menej (nebojte, budú) a zrazu máme čas na dlhé dialógy, lenivú atmosféru, budovanie romance a cítiť, že Mendes zase raz experimentuje v sérii, čo nebude každému divákovi po vôli.
Osobne mi spomalená tretia štvrtina nevadí a má svoje kúzlo, pri ktorom si uvedomíte najmä všetky technické finesy. Spectre je luxusne natočený film (a nielen kvôli 300-miliónovému rozpočtu). Má úžasnú kameru Hoytea von Haytema (po Interstellar ukáže ako sa bravúrne sníma automobilová naháňačka!) i výbornú hudbu (Thomas Newman definitívne pasuje lepšie ako David Arnold) a obaja si zaslúžia Oscary.
Finálna štvrtina opäť film rozbehne a Mendes nasadí tradičné prvky tak svedomito, že máte pocit, že natočil sčasti paródiu. Mučenie, výbuch, poriadna akcia, finálne zúčtovanie. Že sa niektoré veci dejú náhodou alebo ich sem vložil najmä pre fanúšikov, pochopíte rýchlo. Koniec vyvolá isté diskusie a niektorí fanúšikovia ho začnú prepájať so starými bondovkami (a nie náhodou). Ale zrejme všetci sa zhodnú na tom, že Christoph Waltz nie je stopercentne využitý záporák, má málo scén a zaslúžil by si viac priestoru aj za cenu, že by Spectre trval celé tri hodiny. To by sme si viac užili aj Léu Seydoux, ktorá sem pasuje lepšie ako do Mission Impossible 4 a jej uhrančivý pohľad z nej robí jednu z najlepších bond-girls.
Spectre je jedna z najkrajšie nakrútených bondoviek a Sam Mendes zas vzdialený starej dobrej klasike. No nie je to na škodu vďaka nadväznosti na minulé filmy, kolísavému tempu a kvalitnej réžii. Craigovým top dielom ostáva Casino Royale; ak má séria ďalej existovať, potrebuje nejedného chameleóna. Hoci aj za cenu, že niektorí pôvodní fanúšikovia šomrú, že nové diely sú akési odlišné. A nezabudnite zavolať na réžiu jednej časti či celej trilógie toho Nolana!
Spectre (UK/USA, 2015, 148 min.)
Réžia: Sam Mendes. Hrajú: Daniel Craig, Christoph Waltz, Léa Seydoux, Ralph Fiennes, Monica Bellucci, Ben Whishaw, Naomie Harris ...