MACBETH |
MACBETH |
Tragédia Williama Shakespearea aj po 400 rokov púta pozornosť divadelných a filmových tvorcov. Príbeh ctižiadostivého škótskeho vojvodcu patrí medzi najčastejšie adaptované diela renesančného dramatika a dodnes fascinuje svojou nadčasovou hodnotou. Medzi kvantom prepisov dominujú najmä interpretácie Orsona Wellesa a Romana Polanského. Strhujúce dielo austrálskeho divadelného a filmového režiséra Justina Kurzela (Snowtown) sa plným právom môže zaradiť k snímkam dvojice veľkých filmárov.
Krása a hnus vo verši i v obraze pohltia vnemy diváka od prvého až do posledného záberu. Z uhrančivosti a mystiky dokonalých výjavov naskakuje husia koža. Slová ako z mramoru sa vynárajú z temných hlbín, ich krása nadnáša, no ich obsah mrazí a bolí. Mučivé dozvuky veštby ťahajú škótskeho bojovníka do priepasti patologických ambícií a on sa prepadá do šialenstva a tyranie.
Čo sa stalo, sa neodstane, po krutej zrade už niet cesty späť a Macbetha čaká jedine pád. Trauma zapríčinená brutálnym činom ho privádza do pomätenosti a paranoje. Deštruktívna sila jeho podlo nadobudnutej moci vedie k neľudskej brutalite a nevyhnutnému predčasnému koncu. Lady Macbeth, ktorá naviedla svojho manžela jesť zo zakázaného stromu, už nedokáže zvrátiť ničivé vyčíňanie muža uzurpujúceho si moc.
![]() |
![]() |
Sugestívny tragický príbeh odštartovala roztrasená kamera, ktorá sa ustáli a sleduje svojho antihrdinu pozorným neprikrášľujúcim okom. Pozoruje ho zblízka, do diaľky nevidí, bráni jej prekliata hmla, z ktorej sa vynárajú sudičky, nepriateľ na bojovom poli i Macbethov vnútorný protivník. Démonickosť výjavov ovládne obraz a farebné filtre dokonajú ich ničivý význam. Kamera nenecháva nič na náhodu a ovláda film ako vševediaca sila. Spolu s trýznivými tónmi mocnej hudby tlačí svojho hrdinu k fatálnym rozhodnutiam a plazí sa popri ňom ako lojálny služobník.
Emóciami nabitá tragédia okrem obrovskej službe kamery a hudby využila schopnosti svojich protagonistov. Tento herecký megakoncert by ulahodil aj oku samotného autora renesančnej predlohy. Michael Fassbender a Marion Cotillard predviedli v dokonalej stredovekej temnote absolútne bezkonkurenčné výkony, ktoré korunujú ich doterajšie výnimočné filmové predstavenia. Fassbenderova Hanba a Hlad boli len predzvesťou takého oslňujúceho výkonu, akým je jeho škótsky kráľ. Jeho doposiaľ životný výkon a navyše v takej náročnej úlohe tragéda ho predurčuje len na to najlepšie. Spolu s Cotillard vytvorili jeden z najvýnimočnejších tragických párov filmového plátna a divákovi sprostredkovali maximálne intenzívny zážitok.
![]() |
![]() |
Režírujúci Justin Kurzel, ktorý neprehliadnuteľnú hereckú dvojicu obsadil aj do svojho ďalšieho filmu, obohatil svoju adaptáciu autentickým prostredím. Väčšina scén sa nakrúcala v reálnom prostredí drsnej škótskej krajiny. Tvorca si bol istý, že špeciálnymi efektmi v tomto príbehu nedocieli prirodzenú silu škótskych živlov. Jeho snaha preniesť na plátno mystično a ducha mu vyšla a divák sa tak môže kochať nielen krajinou, ale aj jej krásnym mystériom.
Hmla vznášajúca sa škótskymi vresoviskami i dušou psychotického panovníka pohltí a uchváti každého, kto pristúpi na veršovanú hru na autentické city. V Shakespearovej básni sa dá ľahko stratiť, no vizuálna atraktivita spoľahlivo dovedie do cieľa. Snímka, ktorej kraľuje štylizovaná i prirodzená krása, charizma hrdinov a kompozičná sofistikovanosť, dokázala znovuzrodiť alžbetínske divadlo v modernej artovej podobe.
Macbeth (Veľká Británia / Francúzsko / USA, 2015, 113 min.)
Réžia: Justin Kurzel. Hrajú: Michael Fassbender, Marion Cotillard, David Thewlis