OD CALIGARIHO K HITLEROVI |
OD CALIGARIHO K HITLEROVI |
Kultúrny odkaz Weimarskej republiky, zrejme najosobitejšieho štátneho útvaru, aký kedy vznikol na území dnešného Nemecka, žiaľ, neslávne zatienila nasledujúca éra nacistickej totality a cenzúry. Nemecký film prvej polovice 20.storočia si teda laik môže poľahky predstavovať len ako podradného posluhovača temnej ideológie. V skutočnosti to však bola jedna z najdôležitejších etáp v dejinách filmu ako takého a nebyť vojny, možno by sme dnes o Nemecku uvažovali ako o najsilnejšom konkurentovi notoricky známeho Hollywoodu.
Nemecký režisér a scenárista Rüdiger Suchsland sa svojim celovečerným debutom pokúša oprášiť túto éru kinematografie od nánosu dejín a poukázať na pioniersku guráž, talent a pretrvávajúci odkaz jej najvýraznejších, ale tiež menej známych aktérov. Prináša názorné ukážky a poľudštený výklad estetických kvalít, novátorstva aj umeleckých zámerov prvých filmových romantikov či expresionistov.
Zároveň však nesklame ani oprávnené očakávania širšieho kontextu, ktoré, napokon, ako účinné lákadlo sľubuje už samotný titul Od Caligariho po Hitlera. Ten si film požičal od rovnomennej knihy slávneho filmového teoretika Siegfrieda Kracauera- pôvodcu myšlienky, že weimarská kinematografia predstavuje akési zrkadlo podvedomia nemeckej spoločnosti, ktorú už vtedy fascinovalo zlo a monštrózni krutovládci. Ak však aj tento titul evokuje lineárnu cestu „do pekla“, cesta, na ktorú pozýva, je, našťastie, všetko, len nie lineárna.
Narácia filmu má podobu eseje o vzťahu medzi umením a skutočným spoločenským dianím. Hľadá paralely medzi chaosom, úzkosťou či šialenstvom vo filmoch ako M, Dr. Mabuse, Upír Nosferatu alebo Nervy a reálnou skúsenosťou spoločnosti sužovanej vojnou, krízou a neistotami. Hovorí o nadšencoch, čo povýšili púťovú zábavu na umenie. Ale aj o ich publiku, ktoré sa zmietalo vo víre turbulentnej doby. Nevyhýba sa ani osobným osudom režisérov, z ktorých väčšina svoju domovinu v najbližších rokoch opustila, aby sa sem už nikdy viac nevrátili. Mihnú sa v ňom aj viaceré herecké hviezdy, ktorým, opäť, film hľadá miesto v širšom kontexte dobových hodnôt a preferencií.
Ak máte vzťah k dejinám, alebo sa skrátka len dokážete nadchnúť pre nevšedné súvislosti, nenechajte si tento dokument v kinách určite ujsť. Počítajte však tiež s tým, že film interpretuje dejiny subjektívnym pohľadom, a tak vám niektoré z jeho dedukcií možno prídu trochu trúfalé či pritiahnuté za vlasy.
Prioritným divákom je však pre snímku Od Caligariho po Hitlera určite milovník filmu. Zelenáčovi ponúka príjemný a zrozumiteľný úvod, navyše okorenený citeľným a vysoko nákazlivým nadšením jeho autora. Snímka vás však určite má čím prekvapiť aj ak už ste v tejto téme, takpovediac, doma. Na štedrej ploche 113 minút rozohráva dejiny weimarského filmu do detailov, vo svetle ktorých sa Fritz Lang a Friedrich Wilhelm Murnau javia len ako špička ľadovca. Film navyše disponuje naozaj pozoruhodným množstvom obrazového aj zvukového materiálu, ktorý takto po kope zrejme len tak niekde neuvidíte.
Otázne , samozrejme, ostáva, koľko divákov si tento titul v slovenských kinách nájde. Jeho odvážna minutáž zrejme totiž náhodného diváka skôr odradí. Téme a najmä detailnosti jej spracovania by zrejme lepšie sedel priestor televíznej obrazovky, ideálne v podobe dvoch ľahšie stráviteľných hodinoviek.
Von Caligari zu Hitler - Das deutsche Kino im Zeitalter der Massen (Nemecko, 2014, 114 min.)
Réžia: Rüdiger Suchsland. Scenár: Rüdiger Suchsland. Hrajú: Fritz Lang,Volker Schlöndorff, Billy Wilder, F.W.Murnau, Ernst Lubitch, Marlene Dietrich...