DECIBELY LÁSKY |
DECIBELY LÁSKY |
Rovnomenná pieseň Michala Davida slúži filmu ako podklad pre kríženie osudov. Takmer v každom vystupuje love story: bývalá, nádejná, súčasná, nenaplnená. Starý pár spomína na lásky minulé. Mladý Dan je rebel, a vnútri dobrý chalan – na diskotéke dostal číslo na kočku formátu Betky Bartošovej, a na WC ho vymákli ogari a zrazu je číslo fuč. Betka sa kamaráti s babou, ktorá jej šlohne fotoalbum a randí s majiteľom disco klubu. Danovej krásnej sestre nadbieha šéf firmy, kde robí prokuristku, ale ona myslí na bratovo dobro, a „vybaví“ mu VPP trest za vandalizmus u chlapíka. On ponúkne Danovi možnosť trénovať na muzikálový konkurz v otcovom byte...
Láska nebeská v českom podaní s hudbou Michala Davida? Nie márny prísľub, hoci nie originálny (teda ak viete prežiť bez ujmy na zdraví hudbu MD). Boli by ste ochotní odpustiť, ak by boli príbehy pútavé, vo vývoji hrali veľké piesne a ústili by v parádne natočené videoklipy. Lenže ani jedna premisa nevychádza. Línie sa začnú prelínať a pochopíte, kto je koho otec, sestra a začnú sa spomínať spojivá. Niektoré sa nevysvetlia – čo je omyl: na čo spomínať rivalitu chlapíkov, keď sa nevyužije? Alebo Dan je obvinený, že si začal s inou fešandou a o dve scény ďalej sa romanticky naháňa s pôvodnou láskou?
Buď sa vo filme neskutočne strihalo, o čom by svedčil náhly koniec bez uspokojivej pointy alebo autorom stačilo načrtnúť línie, postupne ich prepojiť a šupnúť sem očakávané momenty: tomu láska vyjde, iným nie, ďalšiemu prejde pomedzi prsty. Seniori majú strašne tuctové dialógy, Línia v strednom veku zase archetypy: českého chlapíka s dcérou, ktorému sa nedarí nájsť novú lásku vs. absolútnu sexbombu Petru Svobodu, ktorá mu vyráža dych v každej scéne, no je nedobytná ako Bastilla dve storočia pred júlom 1789.
Veľmi slabo sú vykreslené charaktery. Z dvoch scén pochopíte, kto je hajzel, snílek či kráska túžiaca po láske, ale nechápete, prečo sa a) nevedia v niečom polepšiť, b) preradiť na inú rýchlosť smer realita či po c) odpútať od ťaživej minulosti. Alebo po d) sú veľkým mixom všetkého. Tým sú poznačení najmä Dan a Betka. On je rebel, úslužný vo VPP treste, aj šikovný a nádejný spevák. Ona tancuje ako o dušu (hej, Betka Bartošová!), je zmyselná, a čaká hodinu na veľký krok. Posledná polhodina kopí podivné scény: výlet na pohreb, silné cameo Českého slávika a finiš ako hrom! Je to vážne mienený záver, recesia alebo paródia na dovtedy videné?
Film je stráááááášne statickýýýýý! Čo je pri muzikáli absolútne STOP. Muzikál má byť dynamický, sršať energiou, hýriť neposednou kamerou. Tu sa herci prechádzajú, spievajú si pesničku od Michala Davida, všetko. Občas v inom aranžmá (mužský vs. ženský je fajn), ale málo. Ak niekto nazval tento film plzeňským Moulin Rouge, Luhrmanna trafil asi šľak! Na doske v divadle by to stačilo, ale na plátne chceme vidieť predsa viac. Toto je najväčšia chýba žánru po slabšom scenári. Českí tvorcovia neraz ukázali, že vedia točiť zručne, toto je však TV štýl...
Piesne Michala Davida mohli byť vybraté lepšie. Prídu nečakane, niekedy v dvojakom aranžmá, ale... Je tu scéna, kedy zaznie na pár desiatok sekúnd inštrumentálna verzia Každý mi tě lásko závidí a čakáte hlavný song – a nepríde! Najväčšie hity mohli byť zostrihané do perfektných scén a vtedy by film naplnil očakávania. Pár přítel stačí mít zaznie len v záverečných titulkoch! V muzikáli s tvorbou Michala Davida nechcete vidieť hitmakera osobne na pódiu v klube a že iní ľudia sa vlnia do rytmu v klube. Chcete vidieť filmovú dejovú scénu, kde hudba vhodne zapadne! Ale pritom pár dobrých scén sa nájde: keď Betka a Dan idú po ulici a nestretnú sa, to je filmové!
Herecké obsadenie ťažko posúdiť; veľké mená pri slabom scenári prednášajú repliky, ale nezanechajú hlboký dojem. Páni Hrušinskí sú fajn, no akosi im neveríte. Betka Bartošova je super, ale jej postava sa správa všelijako. Petra Svoboda scény nevyužije, ale ani nie svojou vinou, jej postava. Stále platí, že mladá generácia vychádza trošku lepšie ako tá staršia a Karel Gott tu len je...
Možno je výsledný dojem daný znalosťou Michala Davida a jeho tvorby. Ako pri filmoch podľa kníh, ktoré sa vám nezdajú. Objektívne, rýchlosťou produkcie, slabinami scenára i kvalitou hudobných scén, z Decibelov lásky napriek ideálnemu termínu nasadenia valentínska klasika nebude.
Decibely lásky (ČR, 2015, 95 min.)
Réžia: Miloslav Halík. Scenár: Miloslav Halík. Hrajú: Rudolf Hrušínský nejml., Ladislav Potměšil, Filip Cíl, Jitka Čvančarová, Lucie Vondráčková, Bolek Polívka, Rudolf Hrušínský ml., Michal David, Iva Janžurová, Jiří Bartoška, Alžbeta Bartošová, Petra Svoboda, Roman Vojtek, Marika Šoposká, Aneta Vrzalová, Pavel Horváth, Mahulena Bočanová a i.