BOJ |
BOJ |
Claus Pedersen nepatrí k mužom, ktorým by bol cudzí zmysel pre zodpovednosť. Závisí od neho, napokon, nie len manželka s tromi malými deťmi, ale aj celá jednotka vojakov, ktorí sa pod jeho vedením pokúšajú udržať pokoj v rozorvanom Afganistane. I tak sa práve tento muž dostáva pred súd s obvinením za niečo nepredstaviteľné. Film Boj popredného Dánskeho filmára Tobiasa Lindholma (Únos) na jednej strane dokazuje, že život môže postaviť na stranu zla aj tých najlepších. Na druhej strane nám však nezabúda pripomenúť, že ten skutočný verdikt nevyslovuje žiaden súd, ale svedomie každého z nás.
Prvá polovica filmu Boj prebieha súčasne hneď na dvoch „bojiskách“. Na tom skutočnom, v Afganistane, sledujeme každodennú rutinu dánskej vojenskej misie pod velením sympatického Clausa Pedersena. Jeho muži denne čelia nevyspytateľným situáciám s miestnymi obyvateľmi, ale aj otvoreným bojom s prívržencami militantných skupín, ktoré oblasť terorizujú. Keď pri jednej z prestreliek len 21-ročný dánsky vojak zomiera, s odhodlaním a gurážou ostatných to nemálo zamáva. Claus sa rozhodne pre posilnenie morálky opustiť bezpečie veliteľskej kancelárie a vyraziť so svojimi mužmi do terénu. Je to rozhodnutie, ktoré mu neskôr prinesie uznanie aj veľké problémy...
S postavami, prostredím a okolnosťami, v ktorých sa táto dejová línia odohráva, sa zoznamujeme zdĺhavo, ba až trošku vágne - prostredníctvom pomerne predvídateľných scén či dokonca nejakého toho žánrového klišé. Aspoň tak nám to môže pripadať, keď ešte netušíme, kam udalosti vyeskalujú. Samotný boj je, na druhej strane, vo filme znázornený s obdivuhodne detailnou procedurálnosťou, ktorú nejde neoceniť. Toto je však, de facto, len úvodom do snímky, keďže skutočná zápletka prichádza až kdesi v polovici minutáže. Nie je ťažké pochopiť, že zámerom tohto úvodu nie je zatlačiť diváka do sedadla drsnými rečami a zážitkami hrdinských žoldnierov, ale nadviazať s ním realistický a dôverný dialóg, vďaka ktorému naberú nasledujúce udalosti na hĺbke a uveriteľnosti.
Na druhom „fronte“ zatiaľ „bojuje“ Clausova manželka Marie, ktorá sa zo všetkých síl snaží doma vynahradiť deťom otcovu neprítomnosť. Najťažšie situáciu znáša prostredný Julius, ktorého Marie niektoré rána musí do nenávidenej školy nahnať takmer násilím. Hoci sa môže zdať, že problémy s výchovou nespratných potomkov nemôžu v dramatickosti ozbrojeným konfliktom konkurovať, Lindholm aj tu dokázal nastoliť atmosféru neprehrávaného napätia a naliehavosti. V niektorých okamihoch vlastne budeme očakávať, že sa tá skutočná dráma celého filmu neodohrá v Afganistane, ale skôr kdesi v kuchyni či obývačke Pedersenovcov. Keď sa napokon obe línie spoja v jednu, predpokladá sa, že divák už videl dosť na to, aby si na situáciu a počínanie jej aktérov urobil názor. Teraz však bude Claus a jeho rodina čeliť spravodlivosti, pred ktorou len samotné sympatie neobstoja.
Boj v podstate neprináša nič, čo by sme už na danú tému v rôznych obmenách nevideli. Ale čo je, nakoniec, na vojne pálčivejšie(a teda aj filmársky atraktívnejšie), ako nekonečná ťarcha zodpovednosti jednotlivca za jeho rozhodnutia? S rukopisom Tobiasa Lindholma (v minulosti, napríklad, napísal aj scenár k skvelému Honu,) tento archetypálny príbeh dostáva pridanú hodnotu, vďaka ktorej rozhodne stojí na zhliadnutie. Minimalizmus, úplná čistota konania postáv, žiadna melodramatická hra s emóciami. Len jasne položená otázka, na ktorú si musíme odpovedať každý sám za seba...
A War / Krigen (Dánsko, 2015, 115 min.)
Réžia: Tobias Lindholm. Scenár: Tobias Lindholm. Hrajú: Pilou Asbæk, Tuva Novotny, Dar Salim, Soooren Malling, Charlotte Munck, Dulfi Al-Jabouri, Alex Hooogh Andersen, Jakob Frooolund, Phillip Sem Dambæk